محمد میرزایی

رئیس اتحادیه بنکداران در واکنش به افزایش قابل توجه قیمت برنج می‌گوید: تعیین قیمت دستوری برای برنج مشکلی را حل نمی‌کند چرا که قیت برنج دستوربردار نیست.  ماه‌هاست که قیمت برنج به عنوان یکی از مواد اصلی غذایی سفره ایرانیان با جهش مواجه شده و تا مرز 100 هزار تومان هم پیش رفته است. در ماه‌های اخیر بارها و بارها مردم نسبت به خارج شدن برنج ایرانی از سبد خانوار و سفره‌های خود گلایه کردند و سرانجام در آخرین روز بهمن‌ماه، مسئولان دولتی با اتخاذ راهکار همیشگی خود یعنی قیمت‌گذاری دستوری از برنامه‌ خود برای کنترل قیمت‌ها در بازار برنج رونمایی کردند.

تعیین نرخ دستوری برای برنج ایرانی و خارجی

بر این اساس؛ عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت انواع برنج را اعلام کرد.در این نامه قیمت فروش و مصرف‌کننده برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو شصت هزار تومان،  برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی 30 هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.همچنین قیمت برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده به ترتیب هندی ۱۱۲۱، ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱، ۲۵ هزار تومان و تایلندی 12 هزار و 500 تومان خواهد بود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی به «توسعه ایرانی» گفت: تعیین قیمت‌های دستوری برای برنج تاحدودی باعث ناهماهنگی در بازار خواهد شد زیرا هنگامی که کشاورز برنج را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های تعیین شده به بنکداران می‌فروشد؛ چگونه انتظار دارند که ما قیمت را با قیمت‌های دستوری عرضه کنیم؟

تبعات تعیین نرخ دستوری برای برنج در بازار بنکداران

این دستور‌العمل یک‌باره اما مورد مخالفت صنف بنکداران مواد غذایی قرار گرفته است به طوری که قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی به «توسعه ایرانی» گفت: تعیین قیمت‌های دستوری برای برنج تاحدودی باعث ناهماهنگی در بازار خواهد شد زیرا هنگامی که کشاورز برنج را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های تعیین شده به بنکداران می‌فروشد؛ چگونه انتظار دارند که ما قیمت را با قیمت‌های دستوری عرضه کنیم؟

وی تصریح کرد: اکنون قیمت برنج‌ ایرانی بین 47 تا 77 هزار تومان در بازار بنکداران مواد غذایی عرضه می‌شود اما بر اساس قیمت‌هایی دستوری که دولت اعلام کرده بالاترین نرخ 65 هزار تومان برای برنج طارم ایرانی درجه یک تعیین شده در حالی که این برنج به نرخ بیش از 70 هزار تومان از شمال خریداری می‌شود و باید به آن هزینه حمل و نقل، تخلیه و ... همچنین سود بنکداران را افزود. باید پرسید چگونه می‌توانیم جنسی که را که با قیمت بالاتری خریداری شده را کیلویی 65 هزار تومان بفروشیم؟ حسنی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از سوی دولت برنج ایرانی با قیمت‌های دستوری در اختیار بنکداران برای عرضه قرار گیرد؛ اظهار کرد: در مورد تعیین نرخ‌های دستوری و نحوه تامین و توزیع این برنج‌ها، هیچ صحبت و هماهنگی با صنف ما انجام نشده و ما از طریق رسانه‌ها در جریان تعیین نرخ دستوری برای برنج قرار گرفته‌ایم و حتم بدانید این نرخ‌ها موجب افت کیفیت در بازار خواهد شد. وی تاکید کرد: تعیین یک شبه نرخ‌های دستوری تبعاتی در بازار خواهد داشت و مسئولان باید پاسخ دهند چه کسی قرار است برنج را کیلویی 60 هزار تومان به ما بدهد تا ما کیلویی 65 هزار تومان به مشتریان عرضه کنیم؟ اگر دولت به ما برنج را با نرخ کیلویی 60 هزار تومان بدهد ما از مسئولان تشکر هم می‌کنیم. وی عنوان کرد: از کجا می‌توان برنج درجه یک کیلویی 60 هزار تومان را خرید؟

دولت با توزیع 300 هزار تن برنج ارزان بازار را کنترل کند

حسنی بیان کرد: بر اساس اخبار اعلام شده؛ دولت  قرار است 300 هزار تن برنج را توزیع کند؛ هنگامی که 300 هزار تن برنج در اختیار دارند اصلا نیازی به تعیین دستوری قیمت‌ها نیست زیرا برنج را با نرخ‌های پایین‌تر تهیه و دپو کرده‌اند و اکنون می‌توانند با قیمت ارزان‌تر وارد بازار کنند در نتیجه مردم از ما و سایر فروشگاه‌ها برنج گران را خریداری نمی‌کنند  و برنج بنکداران اصلا در دست ما باقی می‌ماند و این بهترین راهکار بود. در زیرنویس اخبار شبکه خبر اعلام شد که قرار است 300 هزار تن برنج عرضه شود بنابراین با وجود این میزان دولت می‌توانست برنج ارزان را به راحتی در بازار عرضه کند. دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی تاکید کرد: اکنون وضعیت خرید و فروش برنج در بازار و صنف بنکداران به صورت عادی جریان دارد و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و مردم برای مصرف روزانه خود برنج را خریداری می‌کنند. در مورد برنج خارجی هم ذائقه مصرف به سمت مصرف برنج پاکستانی به جای هندی تغییر کرده زیرا برنج پاکستانی همانند برنج ایرانی است.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: فروشگاه‌های بزرگ در فصل برداشت نسبت به خرید برنج در حجم بسیار بالا اقدام کردند و به این صورت حجم فراوانی از برنج در فصل برداشت توسط فروشگاه‌ها خریداری و انبار شد

چرایی گران شدن برنج در مراکز تولید برنج مازندران

حسن تقی‌زاده ،رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل نیز درباره دلایل جهش قیمت برنج در ماه‌های اخیر به  «توسعه ایرانی»گفت: امسال به دلیل خشکسالی و همچنین کاهش کاشت برنج طارم و هاشمی نسبت به اقلام پرمحصول شاهد کاهش حدود 20 تا 25 درصدی برداشت برنج بودیم. در مردادماه حداقل قیمت برنج در کارخانه‌های شالیکوبی برابر با کیلویی 28 هزار تومان بود در ان زمان فروشگاه‌های بزرگ اقدام به خرید برنج در حجم بسیار فراوانی کردند که بسیار فراتر از میزان نیاز روزانه، هفتگی و ماهانه این فروشگاه‌ها بود و به این صورت حجم فراوانی از برنج در فصل برداشت توسط فروشگاه‌ها خریداری و انبار شد. وی افزود: اگر تقاضا بیش از عرضه باشد روز به روز بر نرخ کالا افزوده می‌شود در مورد برنج نیز این اتفاق افتاد و به صورت روزانه بر قیمت برنج کیلویی 28 هزار تومان افزوده و نرخ‌ها به بیش از 30 و 40 هزار تومان و ... رسید و افسارگسیخته شد.

وی اظهار کرد: این روند سبب شد تا اکنون نرخ هر کیلو برنج بوجار نشده در شالیکوبی 75 هزار تومان شده و پس از بسته‌بندی و ... بیش از 80 هزار تومان به دست مصرف‌کننده بومی می‌رسد.

وی  توضیح داد: ممکن است از یک هزار کارخانه شالیکوبی فقط 10 مورد دارای محصول با تناژی بین 40-5 یا حداکثر 100 تن باشند که رقمی محسوب نمی‌شود.

تعیین دستوری قیمت برنج، موفق نخواهد بود

تقی‌زاده درباره تعیین نرخ دستوری برای برنج گفت: تعیین نرخ‌های دستوری برای عرضه و فروش برنج نمی‌تواند طرح موفقی باشد زیرا محصول دپو شده دست کسانی است که به اصطلاح «سیر» هستند زیرا 80درصد بار را انبار و دپو کرده‌اند؛ بسیار واضح است که حجم عظیم برنج ایرانی در کجاها انبار شده زیرا ما هر هفته 3 دفعه انبار و شالیکوبی‌ها را بازرسی می‌کنیم و در انبار این کارخانه‌ها این حجم عظیم برنج وجود ندارد. فروشگاه‌های بزرگ که برنج را در حجم فراوان خریداری کرده‌اند، ممکن است انبارهای بزرگ داشته باشند. وی تاکید کرد: همه از وضعیت بازار اطلاع دارند و بنده نمی‌دانم چرا دنبال مقصر می‌گردند؛ زمانی که تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار باشد محصول در بازار گران نمی‌شود اما هر از چندی در بازارهای مختلف این اتفاق رخ می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: اگر روند همین‌گونه ادامه یابد قیمت برنج در کارخانه‌های شالیکوبی و مراکز عرضه اولیه به کیلویی 100 هزار تومان خواهد رسید هرچند اکنون هموطنان از برخی فروشگاه‌ها برنج را کیلویی 100 هزار تومان خریداری می‌کنند.

تقی‌زاده گفت: منتظر عکس‌العمل بازار به تعیین نرخ‌های دستوری هستیم و باید دید پشتوانه اجرایی این دستورالعمل چیست؛ آیا به وضعیت انبارهای بزرگ رسیدگی خواهد شد؟

بابلی‌ها، برنج لاشه طارم را  به برنج خارجی ترجیح می‌دهند

وی عنوان کرد: اکنون در بابل برنج 386 پاکستانی به قیمت کیلویی 20 هزار تومان ؛ همچنین برنج درجه یک پاکستانی به قیمت کیلویی 30 هزار تومان، برنج هندی نیز حدود 30 هزار تومان به فروش می‌رسد که عمده مصرف این برنج‌ها در رستوران‌هاست و عمده شهروندان بومی بابل برنج ایرانی مصرف می‌کنند و گرانی‌ها سبب شده تا برنج درجه دو ایرانی مصرف کنند برای نمونه اکنون برنج فجر کیلویی 50 هزار تومان ، شیرودی کیلویی 40 هزار تومان، برنج ندا کیلویی 36-37 هزار تومان، لاشه طارم هم حدود کیلویی 40 هزار تومان توسط شالیوکوبی‌ها به دست شهروندان بابلی می‌رسد. بومی‌ها ترجیح می‌دهند برنج لاشه طارم مصرف کنند اما برنج خارجی نخورند.