یک کارشناس انرژی گفت: ایران درحال حاضر در حدود یک میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کند که کارشناسان انتظار دارند تا پایان سال 2022 یک میلیون بشکه دیگر هم ایران صادر کند و به دو میلیون بشکه در روز برسد. این میزان صادرات علاوه برحدود پنجاه میلیون بشکه نفت خامی است که براساس گزارش‌ها؛ بصورت شناور روی نفتکش‌ها در دریا انبار کرده است.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره صادرات نفت ایران به متحدان غرب در شرق اظهار داشت: وقتی که صحبت از تحریم‌های آمریکا و اروپا می‌شود این نظریه در اذهان مطرح است که غرب با ایران دشمن است و ایران هم با غرب دشمن بوده و نگاه به شرق دارد. اما واقعیت این است که غرب در شرق هم دوستان وفادار دارد. وقتی غرب نفت ایران را تحریم می‌کند، شرق هم نمی‌خرد. در میان شرقی‌ها حتی چین روابط بانکی با ایران را محدود کرد و نفت ایران را با نام دیگری تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها وارد می‌کرد. اما پیشرفت روند مذاکرات وین چین را متقاعد کرد که اعلام کند در دیماه 1400 از ایران نفت وارد کرده است. برخی اینگونه نظر دادند که چین به آمریکا ثابت کرد که تحریم‌ها را شکسته اما دیگران معتقدند که بطور پنهان بین چین و آمریکا توافق بوده است که آمریکا علیه چین کاری نکند.

وی با بیان اینکه بنا به گفته مسئولین درطول سه سال اخیر ایران بیشترین حجم نفت خام را به مشتریان تحویل داده و پول نفت فروخته شده را هم گرفته است، افزود: اگرچه درباره چگونگی و جزئیات توضیحی داده نشده است. بطورکلی باید قبول کرد که بیشترین حجم نفت صادراتی ایران در شرق به چین تحویل داده شده است و در آذرماه 1400 حجم صادرات نفت خام ایران به حدود روزی یک میلیون بشکه رسید. این درحالی است که اکثر شرکت‌های حمل و نقل نفت خام و بیمه بدلیل همراهی با تحریم‌های آمریکا در شرق از حمل و یا بیمه نفت خام صادراتی ایران خودداری می‌کنند. این یادآوری ضروری است که پس از توافق برجام در سال 1394 (2015 میلادی) صادرات نفت خام ایران به روزانه دو و نیم میلیون بشکه رسید تا اینکه درسال 1397 (2018 میلادی) دولت ترامپ اعلام کرد در برجام سر آمریکا کلاه رفته و از برجام بیرون رفت و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تعریف کرد.