یک کارشناس ارشد حوزه نفت با اشاره به اینکه ترکیه با کارت گازی ایران، آذربایجان و فلسطین اشغالی بازی می‌کند، گفت: برای توسعه آزادگان یک قرارداد 2 میلیارد دلاری با ژاپن منعقد کردیم، حتی برای اینکه فقط وارد مذاکره با این کشور شویم 4 میلیارد و 200 میلیون تومان به حساب نیکو واریز کردند که پول داشته باشد و پروژه را فاینانس کند، این بیانگر عزت در مذاکرات و روابط خارجی ما است و نشان می‌دهد ژاپن تا چه حد علاقمند است که فقط با ما حرف بزند.

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: ترکیه از دهه‌های قبل برنامه داشته که به یک هاب صادراتی نفت و گاز تبدیل شود، البته در حوزه نفت چندان موفق نبوده اما در بخش گاز بسیار خوب عمل کرده است، حتی چند سال قبل در نظر داشت در پارس‌جنوبی هم با ایران همکاری کند تا تولید گاز داشته باشد؛ در حالی که به لحاظ پتانسیل این ایران است که باید هاب باشد.

وی افزود: ترکیه برنامه‌ریزی وسیعی داشته و چندین خط لوله اجرا کرده، یک خط لوله واردات گاز از ایران دارد، با آذربایجان برای واردات گاز و از سوی دیگر صادرات به اروپا قرار گذاشته است. بنده قبلا پیشنهاداتی مطرح کردم ّکه گاز خزر به جای آذربایجان از طریق ایران به ترکیه ارسال شود اما اینگونه نشد و اکنون گاز از آذربایجان دریافت می‌کند، ضمن اینکه با روسیه هم مذاکرات زیادی داشته و احداث چندین خط را برنامه‌ریزی کرده که معروف‌ترین خط نیز نورداستریم است که از دریای سیاه عبور می‌کند، بنابراین ترکیه چندین خط را برای مصرف داخلی و هم ترانزیت از طریق مدیترانه و یونان به اروپا دارد و برنامه گسترش خطوط از آذربایجان و خزر را نیز در دستور کار دارد.

حرفی برای گفتن نداریم

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه امروز ترکیه یکی از قطب‌های مهم و موفق ترانزیت گاز در منطقه است، گفت: اخیرا اسرائیل هم در بخش‌های دریایی و آف‌شور تا سواحل لبنان گاز کشف کرده و این منبع  دیگری است که ترکیه علاقمند است در ترانزیت آن نقش اصلی داشته باشد، یعنی از روابطی که با اسرائیل دارد، استفاده کرده است. بنابراین تقریبا مونوپل ترانزیت هم از روسیه، ایران و آذربایجان و هم اسرائیل ایجاد کرده است، بعبارت دیگر به همان اندازه‌ای که ما در همه حوزه‌های انرژی بد عمل کردیم ترکیه نقش خود را به جهت حفظ منافع ملی و ترانزیت گاز به خوبی ایفا کرده که اکنون ما حرفی برای گفتن نداریم. حتی زمانی که بحث از صادرات گاز شده همیشه خودمان مانع شده‌ایم در حالی که ما هم می‌توانستیم همین بازی ترانزیت را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده برای شراکت در میدان شاه‌دنیز با آذربایجان مذاکره کردم و اکنون شرکت نیکو 10 درصد در این میدان شریک است، بنابراین گازی را که متعلق به ایران نیز است، می‌توانستیم از مسیر کشور خودمان عبور دهیم، اما فرصت‌ها را به نفع ترکیه از دست داده‌ایم. البته اکنون ترانزیت گاز ترکمنستان در حال انجام است ولی به نظر بنده می‌توانستیم گاز شاه‌دنیز و ترکمنستان را حتی به ترکیه ترانزیت کنیم.

 حاشیه خلیج‌فارس تشنه است، ما فرصت می‌سوزانیم

وی یادآور شد: کشورهای جنوب خلیج‌فارس مثل امارات، کویت و عمان تشنه گاز هستند، ما با یک خط لوله کوتاه 100 کیلومتری می‌توانیم به همه این کشورها متصل شویم، بارها مذاکره کردیم و تفاهمنامه امضا کردیم اما هیچکدام را اجرا نکردیم. نمی‌توان گفت این تعلل‌ها عمدی است، اما فرصت‌ها را به نفع دیگران از دست می‌دهیم.

حسینی با بیان اینکه همه کشورها سعی می‌کنند که سهم خود را در بازار اضافه کنند، افزود: اکنون روسیه برای اینکه صادرات به اروپا خدشه‌دار نشود، می‌جنگد، قطر می‌جنگد که صادرات خود را به 120 میلیون تن برساند،  کانادا بازار امریکا را می‌خواهد، امریکا گاز شیل را تولید کرده و به کویت و امارات گاز ال‌ان‌جی صادر می‌کند، گاز از امریکا به آسیا می‌رسد، اما ما نمی‌توانیم گاز همسایگان‌مان را تامین کنیم.

دردآور است که همسایه بزرگترین دارنده ذخایر دنیا از امریکا گاز وارد کند

وی با بیان اینکه ما راهبرد منطقی، درست، درازمدت و مسئولانه در سند صادرات گاز و خط لوله و ترانزیت نداریم، گفت: همین موضوع باعث شده دیگران هاب و محور منطقه برای صادرات و بازاریابی گاز شوند و یا امارات از امریکا گاز وارد کند. دردآور است که همسایه هم‌مرز بزرگترین دارنده گاز دنیا از امریکا گاز وارد کند. قرار بود امارات در پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری کند، مشروط به اینکه ما بخشی از گاز را به آنها بفروشیم اما اجرایی نشد، اینها مشکلاتی است که به دلیل عدم در راهبرد صادرات گاز داریم و میدان را به نفع قطر، ترکیه و روسیه واگذار کردیم.