رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با این قیمت‌های بالا، کیفیت بسیار کم و بی‌کرامتی که باید در صف‌های بلندمدت ایستاد باید یک برنامه و استراتژی جدید برای خودرو داشته باشیم، هیچ تردیدی نیست که با این ترتیب در مورد خودرو، بازار عراق هم از دست می‌رود.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد سفر اخیر هیئت تجاری ایران به عراق افزود: با توجه به شرایطی که در عراق با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به وجود آمد، به نظر می‌رسد روابط اقتصادی ایران با عراق در این وضعیت جدید شکل جدیدی به خود بگیرد. بنابراین لازم بود که مطلع شویم وضعیت آتی ما به چه شکل خواهد بود. در همین راستا دو هیات تجاری یکی به جنوب عراق و دیگری به اقلیم کردستان اعزام شد. هیئتی که به جنوب عراق رفت شامل رئیس اتاق بازرگانی عراق، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس، روسای اتاق‌های مرزی ایران و عراق و من به عنوان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به اضافه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بود.

آل اسحاق تصریح کرد: در مورد روابط آتی، آنچه مسجل است اینکه تصمیم‌گیران عراقی به دنبال این هستند که بخش صنعت عراق را رونق دهند و به جای آنکه تنها کالا وارد کنند، واحدهای صنعتی خود را توسعه دهند .

وی با تاکید بر اهمیت دوجانبه شدن واردات و صادرات میان ایران و عراق، ادامه داد: ما صادراتی معادل 8 تا 12 میلیارد دلاری به عراق داشته‌ایم ولی واردات ایران از این کشور در حد چند میلیون دلار است. اختلاف صادرات و واردات تا حدی پایداری را متزلزل می‌کند. ما هم علاقه‌مند هستیم که در عراق سرمایه‌گذاری کنیم. آنها به صنعت و خطوط تولید ایران علاقه‌مند هستند، بنابراین جهت‌گیری به این سو است که ضمن ادامه تجارت بتوانیم سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه صنعت را نیز در این کشور داشته باشیم. در همین راستا واحدهای بخش خصوصی نیز مذاکراتی ب یکدیگر داشتند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین در مورد نتیج سفر هیئت تجاری به اقلیم کردستان بیان کرد: حدود 60 نفر از فعالین اقتصادی با حضور مسئول کردستان و همچنین دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به اقلیم کردستان سفر داشتند که جلسات مختلفی با وزرا و مسئولین آنجا داشتند. مذاکراتی در مورد توسعه صادرات، همکاری در حوزه‌هایی مانند فروشگاه های زنجیره‌ای، حضور فعالین اقتصادی در سیستم توزیع این منطقه و همچنین حوزه‌ فنی و مهندسی و پروژه‌های اقلیم شده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی در مورد صادرات خودرو به این کشور صورت نگرفت. یک شرکت مشترک بین ایران و عراق بود که قطعه به این کشور برده، تولید می‌کردند و صادرات هم داشتیم. البته ظرفیت زیادی برای صادرات حتی در مواردی مانند تاکسی وجود دارد. امکان توسعه روابط در این زمینه امکانپذیر است اما باید یک تولید مشترک در عراق یا در مرز وجود داشته باشد چراکه آنها می‌خواهند به تدریج در کارهای تولیدی حضور داشته باشند.