نائب رییس سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرحی که امروز از سوی دولت سیزدهم برای تغییر سهمیه بندی بنزین مطرح شده است، در سال ۱۳۹۶ از سوی رییس وقت سازمان برنامه و بودجه، آقای نوبخت ارائه شده بود.هدایت‌الله خادمی، با اشاره به مساله تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین و تخصیص ۱۵ لیتر بنزین به هر کد ملی گفت: بهتر است سابقه موضوع را در نظر بگیریم. در سال ۱۳۹۶ بود که نخستین بار این طرح از زبان آقای نوبخت در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد؛ در این دوره بحث برای تغییر قیمت بنزین مطرح شده بود. وی درباره نتایج بررسی‎های صورت گرفته گفت: در آن زمان ما درباره این طرح، بحث‌هایی داشتیم و صحبت‌هایی کردیم و نظراتی در کمیسیون انرژی ارائه شد و حتی مصاحبه‌های با رسانه‌ها صورت گرفت و مناظره‌هایی انجام شد اما پس از مدتی این مساله رنگ باخت.

چطور سهمیه نصف شد؟

وی افزود: به هر حال مضرات این طرح همان دوره مطرح شد . نکته اینجاست در آن زمان قرار بود به هر ایرانی ۳۰ لیتر بنزین داده شود اما اکنون ازتخصیص ۱۵ لیتر بنزین به هر کدملی سخن گفته می‌شود.

خادمی درباره مشکلات اجرای این طرح گفت: نخست اینکه باید توجه داشت بخشی از جمعیت کشور روستایی است . سئوال اینجاست که این بنزین تحت چه عنوانی به آنها تعلق گیرد؟ آیا پولی به حساب این افراد واریز خواهد شد یا باید معادل ۱۵ لیتر بنزین را خودشان در سامانه‌ای بفروشند. اکنون در جامعه گفته می‌شود که حواستان باشد تا ۱۵ لیتر را با قیمت خوب بفروشید! باید توجه داشت این روند موجب چند قیمتی شدن بنزین می‌شود، از آن سو فرض کنید بنده خودرو ندارم و سهمیه بنزین را گرفته‌ام و باید با دارندگان خودرو سر قیمت بنزین خود چانه‌زنی کنم و در مقابل فردی که خودرو دارد و بنزین کم آورده چگونه باید افراد فاقد خودرو را پیدا کند؟ درست است که گفته می‌شود سامانه ایجاد خواهد شد اما در اصل سیستم‌هایی نیست که در دنیای امروز جایگاهی برای استفاده داشته باشد. در دنیا و در قرن بیست و یکم نباید به دنبال چنین موضوعاتی برویم.

تغییر در وضعیت توزیع بنزین تورم‌زاست

وی با اشاره به اینکه هزینه راه‌اندازی چنین سامانه‌ای بسیار بالاست، گفت: اقتصاد ایران اقتصادی چندوجهی است و نمی‌توان از این بسته فقط یک قلم بنزین را بیرون بکشیم و روی این یک قلم تصمیم‌گیری کنیم. بنزین کالایی است که هرگونه تغییر در قیمت یا شیوه توزیع آن باعث افزایش قیمت ده‌ها محصولی می‌شود. نماینده اسبق مجلس گفت: تجربه نشان داده که در دولت‌های قبلی آنچه تحت عنوان، پول و درآمدی که از اختلاف قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد ایجاد شده و قرار بود به سمت تولید برود، به این بخش تخصیص نیافت. بنابراین پس از اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت محصولات گوناگون خواهیم بود و مردم فقیرتر خواهند شد.اجرای این طرح‌ها در زمان مناسب باید صورت گیرد و فعلا زمانی مناسبی برای این کار نیست.