مشاور بازرگانی اتحادیه دامداران استان البرز گفت: هدف از واردات یونجه متعادل کردن بازار یونجه در داخل کشور است چراکه شاهد افزایش نرخ این محصول بودیم. به عنوان مثال اگر در ماه‌های گذشته این محصول کیلویی 4 هزار تومان خریداری می‌شد، هم اکنون نرخ آن به 6 هزار و 700 تومان رسیده است و قیمت آن رشد 50 درصدی دارد، از همین روی ما با واردات یونجه می خواستیم این فشار را کم کنیم.‌

کسری لشکری در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که با اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت نهاده‌های دامی چه میزان تغییر خواهد کرد؟ گفت: اگر بنا را بر این بگذارد که نهاده با ارز آزاد یعنی 30 هزار تومانی وارد شود حدود 7.5 برابر بیشتر از 4200 تومان تمام می‌شود پس قیمت نهاده‌ها هم باید 7.5 برابر بیشتر شود.

لشکری ادامه داد: قیمت ذرت با حذف این ارز از کیلویی 1900 تومان به 13 هزار 700 تومان می‌شود. این قیمت توان خرید ذرت را برای مرغدار و دامدار سلب می‌کند و نتیجه تولید در کشور متوقف می‌شود.

وی با اشاره به تورم بالا در بخش علوفه، گفت: ذرت علوفه‌ای سال زراعی گذشته 450 تا 600 تومان خرید و فروش می‌شد، اما در سال جاری قیمت خرید به 1600 تومان رسید یعنی 3 یا 4 برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با هدف کاهش قیمت یونجه در بازار اقدام به واردات یونجه از روسیه کردیم اما هنوز مقدمات واردات آن فراهم نشده است.این مسئول درباره دلیل عدم ترخیص محموله یونجه روسیه در گمرک، گفت: در سنوات گذشته یونجه، از روسیه وارد نمی‌‌شد و بیشتر نیاز ما از کشورهای دیگر چون برزیل و اسپانیا تامین می‌شد. برای ترخیص یک محموله باید پروتکل‌های دامپزشکی بین دو کشور منعقد و ملزومات آن رعایت شود که بتوان یک کالا را وارد کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان، ادامه داد: اقدامات لازم برای واردات یونجه از سوی اسپانیا صورت گرفت و ما توانستیم محموله یونجه را از این کشور وارد کنیم. ولی واردات روسیه ملزم به این است که دامپزشکی دو کشور برای بیماری‌های قابل انتقال به دام رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا در مناطقی که یونجه‌ها رشد کرده‌اند، بیماری قابل انتقال به دام وجود داشته است.