مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال منتهی به 29 اسفندماه سال 98 به صورت آنلاین با حضور سهامداران و هیات مدیره این شرکت و با حضور نمایندگان سازمان حسابرسی، بورس و قائم مقام ایمیدرو روز چهارشنبه 15 مردادماه سال جاری برگزار شد و بر اساس آن تقسیم سود 225ریالی و افزایش سرمایه 45درصدی نیز به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مدیرعامل فولاد مبارکه در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: فولاد مبارکه در سال 98 ، 7 میلیون و 682هزارتن فولادخام تولید کرده و سهم 32 درصدی از بازار را داشته است. همچنین در کنار این میزان از تولید، 1.4میلیون تن فولاد هرمزگان و سبا نیز به آن اضافه شده و با تولید 9میلیون تن فولاد خام، 44 درصد از فولاد کشور را تولید کرده است.

حمیدرضا عظیمیان از رشد 16 درصدی تولید در سال 98 خبر داد و گفت: در سال 98، تولید محصولات گرم 20 درصد، تولید محصولات سرد و پوشش دار 2 درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد 12 درصدی مقدار کل فروش در سال 98 خبر داد و گفت: از سال 98 مقدار فروش محصولات گرم 16 درصد، مقدار فروش محصولات سرد و پوشش 2 درصد رشد داشته است. وی  افزود: فروش صادراتی در سال 98 نسبت به سال 97، 65 درصد و فروش داخلی نیز در همین بازه زمانی 4.5 درصد داشته است.

عظیمیان در خصوص درآمد حاصل از فروش شرکت مبارکه در سال 98 گفت: در سال 98 درآمد حاصل از  فروش محصولات گرم 71 درصد، درآمد حاصل از فروش محصولات سرد و پوشش دار 56 درصد و در مجموع درآمد کل فروش 67 درصد رشد را نشان می‌د هد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از رشد 21 درصدی سود خالص در سال 98 خبر داد و گفت: درآمدهای عملیاتی 67 درصد، سود ناخالص 51 درصد و سود عملیاتی 28 درصد در سال 98 رشد داشته است.

به گفته وی، مجموع کل هزینه‌های شرکت در سال 98، 25هزار و700میلیارد تومان بوده است که 57 درصد از هزینه‌های شرکت مربوط به هزینه مواد مصرفی و سرباره و ساخت  34درصد و دستمزد نیز 9درصد بوده است.

عظیمیان اظهار کرد که بیشترین هزینه های شرکت مربوط به مواد مصرفی موادی وارداتی شامل فروآلیاژ، الکترود و مواد اولیه داخلی همچون گندله، کنسانتره و ... بوده است .

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، به مهمترین پروژه های فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: پروژه‌های این شرکت با هدف تکمیل سبد فولاد مبارکه در سبد محصولات پایه ریزی شده و در نهایت منجر به افزایش سود سهامداران می شود شامل پروژه نورد گرم 2 است که طی برنامه ریزی انجام شده طی 3 سال آینده به نتیجه خواهد رسید و خام فروشی در مبارکه حذف شده و انواع محصولات مورد نیاز بازار تامین خواهد شد؛ این پروژه بسیار سود آور است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده طی 2.5 سال کل سرمایه صرف شده برای آن بازمی‌گردد.  

وی افزود: یکی دیگر از پروژه های مهم فولاد مبارکه، پروژه کنسانتره سازی فولا سنگان است که در تامین پایدار و ثابت فولاد مبارکه نقش مهمی دارد و فاز نخست نخست آن در 24خردادماه به صورت ویدیو کنفرانسی توسط رییس جمهوری افتتاح شد و فاز دوم آن نیز در ماه جاری به شرط انجام هماهنگی‌ها افتتاح می شود و در نهایت 5میلیون تن کنسانتره سنگان وارد خط تولید خط خواهد شد. البته مشکل کرونا افتتاح پروژه را به تعویق انداخت اما این فرصت را به وجود آورد که علیرغم عدم حضور پیمانکاران و متخصصان خارجی، کارشناسان داخلی آن را راه اندازی کنند.

پروژه فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری نیز  یکی دیگر از پروژه های مهم فولاد مبارکه اصفهان است که اکنون با پیشرفت 82درصدی همراه شده و با راه اندازی آن از تولید فولاد مبارکه از 10.2میلیون تن به 11 میلیون تن می رسد و به ظرفیت فولاد کشور اضافه می‌کند. این پروژه  نیز سودآور است و به دلیل نردیکی به فولادمبارکه می تواند در جریان تولید فولاد مبارکه قرار گیرد.

عظیمیان یکی دیگر از پروژه های مهم فولاد مبارکه را پروژه الکترود گرافیتی دانست و گفت : برای نخستین بار در کشور این محصول تولید می شود و فاز نخست آن 30هزارتن بوده که 15هزارتن آن به بهره برداری می رسد و فاز بعدی آن ظرفیت به 45هزار تن افزایش می یابد. البته در این پروژه نیز مشکل کرونا تاثیرگذار بوده و برای رسیدن تجهیزات و کارشناسان خارجی دچار مشکل شدیم و در تلاشیم با کمک متخصصان داخلی آن را به بهره برداری برسانیم.

عظیمیان گفت: فولادمبارکه اصفهان بزرگترین شرکت سرمایه گذاری در توسعه معادن بوده و قرار است تا سهم 40.78 درصدی خود را به 41.06درصد افزایش دهد. این شرکت سهامدار عمده گلگهر، چادرملو و گهرزمین است و اگر سهام بیشتری داشته باشد هم افزایش ارزش افزوده آنها را به خود منتقل می‌کند و هم اینکه به جریان ثابت تامین مواد خود از این طریق کمک خواهد کرد. همچنین در هلدینگ توکافولاد نیز افزایش سهام و مالکیت دارد که این مورد هم مناسب برای فولاد مبارکه است.

وی به افزایش سرمایه در پروژه الکترود اردکان نیز اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه 86درصدی در پروژه الکترود اردکان خواهیم داشت و آن را از 3هزارو 241میلیارد ریال به 6هزار و 30میلیارد ریال می رسانیم د و تمام آن صرف تجهیزات و اجرای پروژه خواهد شد که اکنون با هماهنگی ایمیدرو ، چادرملو و... در حال انجام است. در فولاد سفید دشت نیز برای اینکه بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم سرمایه از 10میلیارد ریال به 4هزار و250میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام خواهد شد تا منجر به تکمیل پروژه شود.

به گفته وی، در 2 سال گذشته 3 مرحله افزایش سرمایه برای فولاد مبارکه اصفهان انجام شده و در مرحله آخر به 209هزار میلیارد رسیده که همه آن به طور واقعی از محل اندوخته واقعی و سود سهامداران بوده و ارزش افزوده مناسبی برای شرکت داشته است.

عظیمیان افزود: امروز فولاد مبارکه رتبه نخست بین شرکت‌های بورسی را بدست آورده و از لحاط ارزش بازار و بازدهی سود شرکت از سال 98 به 99، 719درصد بوده است و امسال 438هزارمیلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

وی به مقایسه ارزش سود سهام فولاد مبارکه با طلا و دلار پرداخت و گفت: این مقایسه نشان می‌دهد که در کوتاه مدت بازدهی دلار 46درصد، طلا 85درصد و فولادمبارکه 374 درصد بوده است و در 2 ساله دلار 146درصد، طلا254درصد و فولاد مبارکه 1266درصد افزایش داشته است.

عظیمیان همچنین به عملکرد 3 ماه نخست امسال فولاد مبارکه پرداخت و گفت: در بهار امسال 2031 تن تولید داشتیم که کاهش جزیی داشته که آنهم به دلیل افزایش گرما در کشور بوده است و نزدیک 50هزارتن تولید به دلیل کاهش مصرف برق از دست دادیم؛ مجموع سود خالص 3 ماهه نخست امسال نیز  با 4درصد افزایش از 3هزار و 700میلیارد سال گذشته به 3هزارو 900میلیارد تومان رسیده و سود 187ریالی برای هر سهم در 3 ماه را  نشان می‌دهد که نوید سودآوری خوب برای سهامداران در سال جاری خواهد بود.

به گفته وی، در فروش نیز طی 3 سال گذشته نیز رشد داشته است؛ اما این درحالیست که بازار محصولات فولادی تخت و عریض با هیجان مواجه است و در هر 3 بخش گرم و سرد و پوشش دار در 3 ماه نخست98 رشد 33درصدی داشته ایم.

به گفته وی، مهمترین اقدامات و پروژه های فولادمبارکه در سال 98، برنامه ریزی، طراحی و تولید 10 گرید جدید فولادی، افزایش بهره وری نیروی انسانی از طریق بهبود عملکرد واحدهای تولیدی (از 585 تن بر نفر سال 1397 به 611 تن بر نفر در سال 1398)، رکورد صادرات اسلب (از 274892 تن در سال 97 به 855289 تن در سال 1398) و تولید اسلب های گاز ترش به میزان 284 هزار تن است.

مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، چالش بعدی این شرکت را مشکلات ارزی در واردات و صادرات دانست که ناشی از تحریمهای زیاد بر علیه فولادمبارکه اصفهان است و  از مسئولان خواست تا توجه ویژه را برای این موضوع منظور کنند.

چالش دیگری که عظیمیان به آن اشاره کرد، تعلل مراکز خرید و فروش در عرضه و فروش محصولات فولادی است. زیرا تصمیمات آنها بازار را با التهاب همراه کرده و باید این التهاب برطرف شود. در این زمینه مبارکه می‌تواند به ارامش بازار کمک کند. چراکه معاون صنایع وزیر صمت نیز گفته است قیمت شفاف و کاملا سفید بازار ورقهای عریض کشور فولاد مبارکه است و این شرکت بر اساس سیاست‎ها و دستور العملهای وزارت صمت رفتار می‌کند.

وی در پایان گزارش خود در مجمع عمومی فولادمبارکه اصفهان گفت: با وجود تحریمهای و دسیسه‌های امریکا برای مبارکه و همچنین وجود مشکل برای تامین مواد اولیه، همه پرسنل از از کارگران تا کارشناسان در مدیریت این مجموعه هم قسم شدند که عملکرد بهتری برای سهامداران داشته خود داشته باشند.

در نهایت در انتهای این جلسه بعد از خواندن گزارش مالی و حسابرسی، به ازای هر سهم سود 225ریالی تصویب و از طریق سجام واریز شود. همچنین قرار به افزایش 45درصدی سرمایه فولادمبارکه اصفهان گرفته شد.

همچنین 50میلیارد تومان نیز برای بازنشستگان فولاد و 50میلیارد تومان نیز برای کمک به مسائل پیش آمده در خصوص کرونا از سوی این شرکت در نظر گرفته شد.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه که از سوی قائم مقام ایمیدرو مطرح شد، در خصوص فعالسازی و احیای معادن بود که بر این اساس فولاد مبارکه موظف به احیای 50معدن در زمینه فعالیت خودشد. همچنین با همکاری صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و فولاد مبارکه مقرر گردید تا این شرکت یک حساب 100میلیارد تومانی در بانک برای پشتوانه راه اندازی این معادن به نام خود سپرده کند.