مدیر خرید شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری گفت: یکی از مهمترین اهداف استراتژیک شرکت ورق خودرو قطع وابستگی برای واردات با تکیه بر توان تولید داخل در شرایط تحریم است.

مدیر خرید شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری گفت: تحریم‌ها باعث ایجاد استراتژی‌های جدید در گروه فولاد مبارکه شد. خوشبختانه این امر نه تنها با نگاه متفاوت به تحریم‌ها به عنوان یک فرصت و نه به عنوان یک تهدید نگرانی‌های ما را در تامین قطعات و مواد اولیه از بین برد؛ بلکه در تولید نیز بازارهای جدیدی را برای ما ایجاد کرده تا بتوانیم به سایر صنایع کشور نیز با نگاه تامین داخل در سال حمایت از تولید  کمک کنیم.

داود باقری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به اینکه شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری به عنوان یکی از شرکت‌هایی که سهام بالای ۹۰ درصد آن متعلق به فولاد مبارکه است به عنوان یک شرکت با ارزش افزوده بالا در زنجیره تولید گروه فولاد مبارکه با هدف تولید ورق‌های مورد نیاز خودروسازان و صنایع داخلی قرار دارد، خریدهای این شرکت نیز مبتنی بر سیاست‌های شرکت فولاد مبارکه و با اهداف یکسان از لحاظ تامین به موقع با صرفه اقتصادی و اولویت تامین داخل انجام می‌شود. ضمن اینکه کل گروه فولاد مبارکه از یک سیستم اتوماسیون یکپارچه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین و مهمترین مواد اولیه مورد نیاز شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری، ورق و روی است،‌ گفت: با توجه به سیاست ایجاد ارزش افزوده و استفاده حداکثری از زنجیره تولید در فولاد مبارکه، شرکت ورق خودرو برای رفع نیاز خودروسازی ایجاد شده و در حال حاضر ورق مورد نیاز این شرکت به صورت کامل و در گریدهای خاص از مرحله ذوب تا تولید ورق فول هارد در شرکت فولاد مبارکه انجام می‌شود و سپس در خط تولید این شرکت در بخش‌های مختلف تولید به ورق گالوانیزه خودرویی و صنعتی تبدیل می‌گردد.

بنابراین مهمترین ماده اولیه این شرکت یعنی ورق مورد نیاز از فولاد مبارکه تامین می‌شود. وی همچنین در خصوص روی مورد نیاز این شرکت که روی با خلوص بالا است، گفت: در گذشته با توجه به برخی از محدودیت‌ها، روی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شد. اما در حال حاضر چند شرکت داخلی با انتقال تکنولوژی و با توجه به ظرفیت تقاضا توان تولید آن را دارند.

مدیر خرید شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری با بیان اینکه رسالت اصلی این شرکت، ‌تولید ورق خودرو است، گفت: تجهیزات این شرکت‌ منحصر به فرد بوده و هدف اصلی این شرکت نیز قطع وابستگی برای تامین کلیه ورق‌های مورد نیاز در صنایع خودروسازی از خارج کشور است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری بیشتر از نیاز خودروسازان است، گفت: ظرفیت تولید شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نزدیک به 400 هزار تن در سال است که با توجه به پایین بودن تقاضا خودرو سازان و صنایع خاص عمده آن با سیاست شناخت بازارهای هدف خارجی به خارج کشور صادر شده و بقیه ظرفیت تولید به صورت تجاری و برای صنایع کیفی به بازار داخل عرضه می‌شود که با توجه به کیفیت ویژه‌ای که این محصولات دارد مشتریان خاصی را به خود اختصاص داده است.

باقری با تاکید بر صحبت‌های مدیرعامل فولاد مبارکه مبنی بر اینکه گروه فولاد مبارکه از یک شرکت تولیدکننده به یک شرکت تکنولوژ تبدیل خواهد شد،‌ گفت: مقوله بومی سازی و انتقال دانش فنی در گروه‌های شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه به عنوان یک استراتژی پایدار تعریف شده و شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری نیز در همین راستا علاوه بر داخلی سازی تجهیزات و اجرا پروژه های توسعه با هدف توسعه سبد محصول نسبت به بومی سازی قطعات یدکی خط تولید با صرفه اقتصادی اقدام کرده و موفقیت های چشمگیری نیز کسب کرده است.