مشاور بازرگانی اتحادیه دامداران استان البرز خاطرنشان کرد: خشکسالی در سال جاری باعث شد نتوانیم یونجه مورد نیاز کشور را تامین کنیم از این رو ۱۸ هزارتن یونجه از روسیه ثبت سفارش کردیم.

کسری لشکری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان واردات یونجه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با واردات یونجه از روسیه مشروط به داشتن گواهی بهداشت گیاهی موافقت کرده و در حال حاضر نزدیک به 18 هزار تن ثبت سفارش انجام شده است.

به گفته وی، در سنوات گذشته یونجه از اسپانیا وارد می‌شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا برای واردات یونجه ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شود؟ گفت: ارز واردات یونجه نیمایی است از این رو خرید آن برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد. واردات این محصول با ارز نیمایی باعث افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد.

لشکری با بیان اینکه امکان تولید و صادرات یونجه در سنوات گذشته فراهم بود، خاطر نشان کرد: در سال جاری خشکسالی شدید و کم آبی میزان کشت را تا حدود زیادی کاهش داد و در بسیاری از مزارع تغییر کشت صورت پذیرفت. با تغییر روش آبیاری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی می‌توان علاوه بر افزایش تولید در هر هکتار میزان بهره وری را بالا برد و اینگونه تا حدودی کم آبی را جبران کنیم.

این فعال حوزه واردات نهاده‌های دامی در ادامه تصریح کرد: قدیمی بودن زیرساخت‌های کشاورزی،  ماشین آلات و ادوات کشاورزی میزان بهره وری را بسیار پایین آورده است اگر تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات مدرن تامین شود بدون تردید شاهد افزایش تولید با کیفیت بالا خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: با هدف حمایت از تولید داخلی و افزایش مصرف لبنیات در کشور بهتر است که سوبسید جداگانه‌ای برای واردات یونجه در نظر گرفته شود تا نه به افزایش قیمت داخلی بی‌انجامد و نه کمبود آن مانع تولید شود. اینگونه مصرف کننده نهایی و اقشار کم درآمد می‌توانند از پروتئین موجود در شیر و لبنیات بهره مند شوند و سلامت جامعه به خطر نیافتد.

روسیه واردات محصولات کشاورزی از ایران را لغو کرد

خبر فوق دیروز درحالی در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان تأکید کرده است واردات فلفل از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود.سیدرضا نورانی، تصریح کرد: روسیه فلفل وارداتی از ایران را با ادعای‌ نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی، مرجوع کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات تنها برای فلفل است یا سایر محصولات کشاورزی یا غذایی را هم دربرمی‌گیرد؟ گفت: در این نامه که به زبان روسی نوشته شده و به فارسی ترجمه شده است، چندان غرض‌ گویا نیست اما در بخشی از نامه به فلفل اشاره شده است و در بخشی دیگر از نامه ظاهرا عنوان محصولات کشاورزی آمده است.مشرق در این رابطه نوشت: با اقدام اخیر روسیه، صدها گلخانه‌دار در ایران بیچاره شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از گلخانه‌داران کشور که طی ماه‌های اخیر با توجه به تقاضای بازار روسیه و سفارش تجار روسی، اقدام به تولید فلفل دلمه‌ای کردند.طبق توافق، قرار بود این محصولات طی ماه جاری به روسیه صادر شود اما به ناگاه با تصمیم گمرک روسیه، واردات محصولات کشاورزی ایران ممنوع شده است.

به گفته تجار ایرانی، این اقدام احتمالاً گام آخر نخواهد بود و لابی صهیونیستی در روسیه از این پس اقدامات بیشتری برای محدود کردن تجارت ایران و روسیه انجام خواهد داد.