مریم شکرانی

این روزها اصولگرایان حملات تندی نسبت به هم روامی‌دارند؛ در آخرین نمونه از این دست حسن عباسی، مصباحی مقدم و ادعاهایش در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی را به باد نقد گرفته است. اطرافیان ابراهیم رئیسی ادعاهای عجیبی را مطرح می‌کنند. ادعاهایی پیرامون اینکه گشایش‌های ارزی ایجاد شده و ورود ارز به کشور تقویت شده یا اینکه کالا در کشور فراوان است. خود رئیس‌جمهوری هم بارها دستوراتی برای کنترل نرخ ارز و قیمت انواع کالا صادر کرده و وعده‌هایی برای افزایش دسترسی مردم به اینترنت داده است. البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه او هم بارها گفته که به کشورهایی مانند کره‌جنوبی گفته است که باید هرچه سریع‌تر ارزهای بلوکه ایران را آزاد کنند اما این ادعاها چقدر واقعیت دارد؟

مردم از عملکرد رئیسی راضی هستند!

این روزها رسانه‌های نزدیک به جریان تندرو نظرسنجی‌هایی منتشر می‌کنند و مدعی می‌شوند که حدود 70 درصد مردم ایران از عملکرد دولت رئیسی رضایت دارند. بعد از اینکه کیهان نتایج منتسب به نظرسنجی موسسه گالوپ را منتشر کرد و مدعی شد که بخش زیادی از مردم ایران از عملکرد دولت رئیسی رضایت دارند حالا یک موسسه نظرسنجی داخلی که وابسته به یکی از موسسات رسانه ای استان خراسان است همین نتیجه را تکرار کرده است. بر اساس گزارشی که مرکز افکارسنجی کیو منتشر کرده است حدود ۷۰درصد پاسخ‌دهندگان در نظر سنجی این موسسه به دولت اعتماد دارند و به آینده امیدوار هستند!

در این نظرسنجی ادعا شده است که حدود 44درصد از مردم از عملکرد دولت در 100 روز گذشته رضایت دارند. با این حال این نسبت در گروه‌های مختلف، تفاوت دارد و رضایت زنان بیش از مردان و رضایت ساکنان روستا به میزان کمی از رضایت شهرنشینان بیشتر است. همچنین حدود 70 درصد از پاسخگویان به نظرسنجی بیان کرده‌اند که به دولت اعتماد دارند.

 مصباحی مقدم: گشایش اقتصادی ایجاد شده!

گذشته از نظرسنجی‌ها اطرافیان رئیس جمهور هم تلاش می‌کنند که بگویند عملکرد رئیسی قابل قبول بوده است. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی مدعی شده است که گزارش رئیس جمهوری درباره گشایش‌های اقتصادی و گزارش معاون اول رئیس جمهور درباره فراوانی کالا در کشور درست است.  او پا را فراتر نهاده و گفته است: مردم الان حاصل این گشایش‌ها را به صورت ملموس و محسوس در زندگی معیشتی خودشان درک نمی‌کنند و در ماه‌های آینده آثار مثبت این گشایشها نمایان خواهد شد. دولت نمیخواهد اغراق یا زیاده‌گویی کند.

در مقابل بخشی حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین و تئوریسین اصلی جریان پایداری در مقام پاسخگویی به مصباحی‌مقدم  برآمده و گفته است: کل اعضای هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام صادق در بیست سال گذشته از مسئولین اقتصادی کشور بودند. چرا اقتصاد کشور، اسلامی نشده است؟

او افزود: مگر رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق یعنی آقای مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نبود؟ ایشان مگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیست؟مگر ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست؟ آقا مگر شما چند مسئولیت باید داشته باشید تا بتوانید کار کنید؟ می‌گویند اگر من عضو مجلس خبرگان بودم باید کمیته اقتصادی خبرگان از موضع آقا یعنی از بالا به پایین راه بیفتد.

عباسی خطاب به غلامرضا مصباحی مقدم ادامه داد: شما در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام هستید ما باید بیایم دم در مجمع، التماس کنیم طرح‌هایمان را بگیرند؟ شما در صحن مجمع هستید. ما می‌خواهیم کسی را به عنوان نماینده مجلس انتخاب کنیم و بفرستیم که آن هم حالا شاید به کمیسیون اقتصاد راه پیدا کند. این در حالی است که شما رئیس آن کمیسیون هستید. عضو مجمع تشخیص مصلحت، عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و عضو شورای فقهی بانک و بورس هستید اما در تلویزیون می‌نشینید و حرف دیگری می‌زنید!

حمله حسن عباسی یکی از اصولگرایان افراطی به مصباحی‌مقدم ، نماینده مجلس و حامی و دولت رئیسی نشان می2دهد اصولگرایان نیز در وضعیتی تازه قرار گرفته و تغییر آرایش داده‌اند.

اینترنت رایگان رئیسی چه شد؟

ادعای اصلاحات اقتصادی در کابینه رئیس جمهوری هم شایع است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در شهریور ماه امسال تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را بکار گرفته است.

با این حال قیمت دلار در دولت او رکورد سال 1400 را شکست و دیروز از 29 هزار تومان عبور کرد! به جز این رئیسی در نخستین سخنرانی‌هایش به عنوان کاندیدای رئیس جمهوری گفته بود: امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده و مسائل آموزشی و اقتصادی و تحقیق و پژوهش در اقصی نقاط کشور در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی مدعی شده است که گزارش رئیس جمهوری درباره گشایش‌های اقتصادی و گزارش معاون اول رئیس جمهور درباره فراوانی کالا در کشور درست است.  او پا را فراتر نهاده و گفته است: مردم الان حاصل این گشایش‌ها را به صورت ملموس و محسوس در زندگی معیشتی خودشان درک نمی‌کنند و در ماه‌های آینده آثار مثبت این گشایشها نمایان خواهد شد

او در همین‌ راستا تأکید کرد: باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود و دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تامین اینترنت در کشور را کامل می‌کند.

رئیسی همچنین با اشاره به امکان درآمدزایی از طریق اینترنت، به طرح این سوال پرداخت که چرا نگذاریم مردم در فضای مجازی اشتغال داشته باشند؟ و گفت: یک خانم خانه‌دار که آشپزی می‌کند یا یک معلم که تولید محتوا انجام می‌دهد، باید سهم خود را از کاری که انجام می‌دهد ببرد.

او  افزود: امروز هند به اندازه درآمد نفتی ما از اینترنت سود اقتصادی می‌برد و خاطرنشان کرد که دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد.با این وجود، این روزها کاربران ایرانی قطع مقطعی مکرر اینترنت و کند شدن قابل توجه سرعت اینترنت را گزارش می‌دهند و فعالان کسب و کارهای مجازی می‌گویند که با کند شدنن اینترنت دچار گرفتاری‌های متعدد شده‌اند.

آزادسازی منابع بلوکه ایران؟!

گذشته از این همین چند روز پیش مدیر رسانه دولت یعنی ایرنا از آزادسازی 3.5 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده خبر داد و روابط عمومی بانک مرکزی تلویحی آن را تایید کرد اما نه هیچ گزارش خارجی در این زمینه منتشر شد و نه شفاف شد که این منابع از کجا آزاد شده و به چه صورت در اختیار کشور قرار گرفته اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کابینه رئیسی هم که بارها برای آزادسازی منابع بلوکه کشور وعده داده و گفته بود که گفتگوهایی با همتای کره‌ای خود داشته و ضمن انتقاد شدید از سئول به دلیل ایجاد مشکل در استرداد منابع مالی ایران نزد بانک‌های کره‌ای،‌ بر ضرورت آزادسازی فوری این منابع تأکید کرده است، پس از مدتی ضمن انتقاد شدید از کره جنوبی اعلام کرد که بخش زیادی از درآمد کره از سریال است و ایرانی‌ها می توانند سریال‌های کره‌ای را در پاسخ به به رفتارهای کره تحریم کنند!

حالا باید منتظر ماند دید و تکلیف سایر وعده های کابینه رئیسی چه می‌شود و ادعای کنترل نرخ تورم و بستن بودجه بدون کسری برای سال 1401 و ... به کجا می‌رسد.