مواضع ایران در قبال طالبان و تحولات افغانستان موضوع تازه‌ای برای مجادلات بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، کنشگران و فعالان سیاسی شده است...

فردا نیوز نوشت: رسانه‌ها و سیاسیون در جریان اصلاح‌طلبی مدتی است که سیاست رسمی ایران در مواجهه طالبان و تحولات افغانستان را نقد می‌کنند. به درست یا غلط بودن انتقادات مطرح شده کاری نداریم اما این طور که به نظر می‌رسد این موضوع بهانه تازه‌ای برای رویارویی و مجادله موافقان و مخالفان سیاست‌های مذکور شده است.

شاهد آنکه حسن عباسی در دفاع از سیاست‌های اعمال شده در قبال طالبان اصلاح‌طلبان را به دوگانگی در رویکرد متهم و رویکرد آنان در قضایای مربوط به سوریه و عراق و ... را یادآور می‌شود. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان نیز در یادداشتی راهکاری ارائه کرده تا مواضع اصلاح‌طلبانی که خواهان مقابله با طالبان هستند راستی‌آزمایی شود.

او از اینکه اصلاح‌طلبان پیش‌تر از حضور در سوریه نقد کرده یا شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» داده‌اند، گلایه دارد و می‌پرسد که چرا حالا می‌گویند «چرا علیه طالبان (به نفع آمریکا) وارد جنگ نمی‌شویم؟!». در همین راستا هم پیشنهاد می‌کند که تیپ نظامی تحت عنوان «تیپ اصلاحاتیون» درست شود و حامیان ایده مقابله با طالبان ثبت‌نام کنند، یک بسم‌الله بگویند و راهی شوند.

اگر جنگ لبنان جذاب است،‌ چرا به میزهایتان در تهران میخکوب شده‌اید؟

یادداشت شریعتمداری اما با واکنش‌هایی همراه شده است. مثلا احمد زیدآبادی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلبی که خودش را اصلاح‌طلب نمی‌خواند، نوشته است: «اگر مدیر مسئول کیهان خودش هم به این منطق پایبند باشد، حرفش خیلی هم بی‌حساب نیست. یادم می‌آید در جریان جنگ 33 روزۀ لبنان که مسئولان روزنامۀ کیهان از پشت میزهایشان در تهران با نشر مطالب تحریک‌آمیز بر آتش منازعه در آن کشور بنزین می‌ریختند و لبنانی‌ها را به ادامۀ جنگ تا آخرین قطرۀ خون خود ترغیب می‌کردند، من در یکی از نوشته‌هایم خطاب به آنها نوشتم: خب اگر جنگِ لبنان تا این اندازه برایتان شیرین و لذت‌بخش و نعمت و مایۀ مباهات است، چرا پشتِ میزهایتان در تهران میخکوب شده‌اید و بیدرنگ راهی جبهۀ نبرد با اسرائیل در جنوب لبنان نمی‌شوید؟ اگر چنارهای خیابان ولی‌عصر از جایشان تکان خوردند، آنها هم از جایشان تکان خوردند! به هرحال، خود درجای امن نشستن و دیگران را به جانفشانی فراخواندن، ناپسند است. حال طرف می‌خواهد اصلاح‌طلب باشد یا مدیر مسئول کیهان و یا هر فرد دیگری در هر گوشۀ دنیا!» تو چنانکه می‌نمایی هستی؟

 تا دنیا را طالبانی نکنید، آرام نمی‌گیرید

ابطحی نیز در واکنش به اظهارات مدیرمسئول کیهان در توئیتر نوشت: «شما بگید تا دنیا را طالبانی نکنیم آرام نمی گیریم.

ما هم می گیم مسعود، پنجشیر. ما همه با هم هستیم.

 افغانستان حمایت می‌خواهد نه جنگ.»