سومین یارانه برای حمایت از اقشار آسیبپذیر در حالی به پرداخت نزدیک می‌شود که موج تورمی قدرت خرید یارانههای پیشین را بلعیده است .

 به گزارش قرن‌نو،  لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. این لایحه بر حذف ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و روغن خام و ... دلالت دارد و بر اساس ان تنها دارو و گندم تحت پوشش دریافت ارز 4200 تومانی باقی خواهند ماند .

 به این ترتیب با هدف بازتوزیع این مبلغ پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به بخشی از جمعیت ایران برنامه‌ریزی شده است. احمد توکلی این نکته را تایید کرده و گفته است در نشست اقتصاددانان با رییس جمهور این مساله مورد بررسی قرار گرفته است. عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک‌مرکزی نیز جمعیت هدف برای دریافت یارانه 110 هزار تومانی جدید را برابر با چهل میلیون نفر اعلام کرده است .

 ایرانی‌ها چقدر یارانه می‌گیرند؟

 بر اساس اعلام سازمان هفمندی یارانه‌ها 74 میلیون نفر از جمعیت ایران یارانه 45 هزار و 500 تومانی دریافت می‌کنند. این یارانه از سال 1389 تا کنون پرداخت می‌شود. به این ترتیب خانوار چهار نفره یارانه‌ای برابر با 182 هزار تومان را دریافت می‌کنند . از آبان ماه سال 1398 تا کنون، یارانه‌ای با نام یارانه معیشتی به شصت میلیون نفر از جمعیت ایران پرداخت می‌شود . این یارانه مبلغی برابر با 50 تا 205 هزار تومان را برای خانوار یک تا 5 نفره داراست.

یارانه سوم در راه است

سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری وعده پرداخت یارانه بیشتر به پنج دهک جامعه را مطرح کرد. حالا به نظر می‌رسد این اقدام قرار است همزمان با حذف ارز 4200 تومانی صورت گیرد. این بدان معناست که اقلامی چون روغن، گوشت، مرغ، لبنیات و سایر اقلامی که از گوشت و روغن و ... در فرآیند تولید انها استفاده می‌شود مسمول افزایش قیمت خواهند شد .

با هدف جبران بخشی از هزینه‌ها اما بنا بر قولی 40 میلیون نفر و بنا بر قولی شصت میلیون نفر مشمول دریافت یارانه می‌شوند. به این ترتیب یک خانوار چهار نفره در صورت برخورداری از شرایط اعلامی می‌تواند یارانه‌ای برابر با 794 هزار تومان را به عنوان کمک هزینه دریافت کند. بر این اساس خانوار پنج نفره که تحت‌پوشش هر سه یارانه باشد برابر با 982 هزار و 500 تومان یارانه دریافت خواهد کرد. این یارانهی نزدیک به یک میلیون تومان با هدف جبران بخشی از کاهش قدرت خرید تخصیص خواهد یافت. اگر شرایط پیشین برای تخصیص یارانه به این دسته افراد در نظر گرفته شود، پنج دهک اول که همزمان مالکیت خودرو و مسکن را ندارند و درامد آنها از میزان متعارف اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر است، مشمول دریافت خواهند شد . همچنین سفر خارجی نیز مانع تخصیص یارانه به افراد می‌شود. نکته اما اینجاست که کارشناسان نسبت به تبعات تورمی این اقدام یعنی حذف ارز 4200 تومانی در شرایط کنونی هشداری جدی را مطرح می‌کنند .