مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور گفت: بعد از تحریم‌ها و دشواری در انتقال ارز، صادرات ما به بسیاری از کشورهای اروپایی متوقف شد و هم اکنون به کشورهای امارات متحده عربی و روسیه به صورت فله‌ای میگو صادر می‌کنیم تا در آنجا بسته‌بندی‌ها را تغییر دهند و آن را بازار‌پسند می‌کنند.

بهروز کاکاوند در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه واحدهای پرورش میگو در استان‌های ساحلی کشور متمرکز هستند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گلستان، گیلان و مازندران جزو مهمترین مراکز پرورش میگو در کشور محسوب می‌‍شوند.

وی با بیان اینکه یک گونه میگو در ایران پرورش داده می‌شود، افزود: در گذشته گونه اندیکوس را پرورش می‌دادیم اما این گونه ویروسی شد و ما نتوانستیم با بیماری مقابله کنیم به همین دلیل پرورش آن متوقف شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه گونه ایرانی میگو پرورشی نداریم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر گونه وانامی جایگزین گونه گذشته شده است و توانستیم در مراکز تکثیر داخلی این گونه را مولدسازی کنیم.

به گفته کاکاوند، گونه وانامی در خوزستان به دلیل آلودگی آب کارون و مسائل زیست محیطی بیمار و هم اکنون پرورش میگو در خوزستان متوقف شده است.

وی با بیان اینکه حجم میگو در شهرهای بوشهر و چابهار تولید می‌شود، افزود: 90 درصد از میگو تولید شده در کشور صادر می‌شود چرا که هنوز میگو جای خود را در سبد خانوارهای ایرانی پیدا نکرده است. از ابتدا هم این محصول با هدف صادرات در کشور پرورش یافت.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور: بعد از تحریم‌ها و دشواری در انتقال ارز، صادرات ما به بسیاری از کشورهای اروپایی متوقف شد و هم اکنون به کشورهای امارات متحده عربی و روسیه به صورت فله‌ای میگو صادر می‌کنیم تا در آنجا بسته بندی‌ها را تغییر دهند و آن را بازار‌پسند می‌کنند

کاکاوند با بیان اینکه پیش از تحریم‌ها بیشترین حجم تولید به اروپا صادر می شد، خاطر نشان کرد: بعد از تحریم‌ها و دشواری در انتقال وجه صادرات ما به بسیاری از کشورهای اروپایی متوقف شد و هم اکنون به کشورهای امارات متحده عربی و روسیه به صورت فله‌ای میگو صادر می‌کنیم در آنجا بسته بندی‌ها را تغییر می‌دهند و آن را بازارپسند می‌کنند.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور ادامه داد: اگر در طول پرورش 4 ماه میگو به آن یک کیلو غذای خارجی بدهیم در ازای آن یک کیلو میگو خواهیم داشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تکنولوژی پرورش میگو هم اکنون بومی شده است، افزود: در گذشته تکنولوژی آن از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد می‌شد.

به گفته کاکاوند، چین بزرگترین تولیدکننده میگو در جهان است که میگو ما را با قیمت کم برای مصرف داخلی خریداری می‌کند و میگو پرورشی خود را با قیمت بالا صادر می‌کند.

وی بابیان اینکه کشورهای همسایه به صورت ریالی از ما خریداری می‌کنند، تصریح کرد: خرید ریالی مشکلات زیادی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است چراکه مسئولان از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را می‌خواهند در حالی که ارزی وجود ندارد.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور با بیان اینکه صادرات به روسیه دشوار است، گفت: تولید کنندگان ما از آنجایی که پیش از تحریم‌ها بیشترین حجم صادرات خود را به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه صادر می کردند مطابق با استانداردهای آنها میگو پرورش می‌دادند اما این استانداردها مورد تایید روسیه نیست.

وی ادامه داد: قیمت جهانی میگو در 20 سال گذشته چند سنت تغییر کرده و به طور میانگین 4 دلار است.

کاکاوند بابیان اینکه 90 درصد از تولید صادر می‌شود، افزود: سال گذشته حدود 30 هزار تن میگو تولید کردیم که یک و نیم میلیون دلار برای ما ارز آوری داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا دولت به کشاورزان و تولید کنندگان سوبسید  می‌دهد و ما شاهد چنین حمایتی در ایران نیستم. اگر از تولیدکنندگان حمایت می‌شد و برای مصرف میگو در کشور تبلیغ صورت می‌گرفت این محصول می‌توانست جایگزین گوشت قرمز شود.

قتل عام میگوها در بوشهر

 در همین راستا، براساس گزارش‌ها، چندین سال است که بیماری‌هایی مثل لکه سفید و بیماری‌های دیگر گریبان‌گیر صنعت پرورش میگو شده است. چند روز پیش چندین سایت پرورش میگو در استان بوشهر با بیماری لکه سفید مواجه شده و در کمال بی‌مسؤولیتی مدیران تمام سرمایه‌ سرمایه‌گذار روبه روی چشمان آن‌ها تلف شده‌ است.

قدرت سرایت این بیماری به قدری است که در طول هفت ساعت می‌تواند هزاران میگوی پرورشی را به کام مرگ بکشاند. در این میان شیلات و اداره کل دامپزشکی که در تولید تا مصرف این فرآورده خوراکی بسیار راهبردی و مغذی نقش دارند، طی سال‌ها اقدام مهمی انجام نداده‌اند.

به گفته بهروز کاکاوند، چین بزرگترین تولیدکننده میگو در جهان است که میگو ما را با قیمت کم برای مصرف داخلی خریداری و میگو پرورشی خود را با قیمت بالا صادر می‌کند

در این صنعت پُراسترس از زمانی که لارو میگو تحویل گرفته می‌شود سختی‌های آن آغاز شده تا روز برداشت؛ شب و روز نگهبانانی هستند که به طور دقیق وضعیت سایت‌ها رو اعلام کنند و ...

وقتی کسی پاسخ‌گو نیست!

علی بازدار در رابطه با این رخداد اظهار داشت: به ما چیزی اعلام نشده؛ با دامپزشکی هماهنگ کنید!

از این جواب مدیرکل شیلات استان بوشهر این‌چنین برداشت می‌شود که پس اگر کسی هماهنگ می‌کرد، شیلات می‌توانست و باید کاری انجام می‌داد!

جواب‌های رفع مسئولیتی!

مرتضی بحرانی اظهار داشت: بله، من از این اتفاق خبر دارم، یک اپیدمی است و دو سه تا از سایت‌ها دچار آن شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: ‌آبزی‌پروران بایستی سریع‌تر برداشت کنند.

مسئله اساسی همه‌ مشکلات پروش‌کاران میگو از همین جواب شروع می‌شود: سریع‌تر برداشت کنند.

برای اینکه سایت‌های میگو سریع‌تر اقدام به برداشت کنند نیازمند ماشین‌های حمل هستند، کارخانه‌های یخ بایستی پشتیبانی کنند، کارخانه‌های عمل‌آوری آن‌ها تحویل بگیرد و فریزهای موجود توان نگه‌داری آن را داشته باشند. استان بوشهر در تمامی این مراحل دچار مشکل اساسی است؛ به عبارت دیگر مجوزهای بسیاری صادر شده و زمین‌های وسیعی در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفته اما در مسئله زیرساخت‌ها متاسفانه به صورت مساوی پیش نرفته است.