در حالی که مسئولان نسبت به خرید لوازم خانگی قاچاق با گارانتی‌های متفرقه هشدار داده‌اند، در بازار گفته می‌شود همین گارانتی‌های متفرقه، ۱۰ سال ضمانت موتور، دو سال قطعات و حتی پنج سال در برابر آتش‌سوزی و دزدی بیمه دارند. به گزارش ایسنا، از بازار لوازم خانگی تهران حاکی از آن است که در بازار «امین حضور» بیشتر مغازه‌ها خالی از مشتری است و فقط چند فروشگاهی که تخفیف یا فروش ویژه دارند، همزمان چند مراجعه کننده‌ هم دارند. همه فروشندگان هم متفق‌القول هستند که قیمت لوازم خانگی این روزها ثانیه‌ای تغییر می‌کند.

اما پدیده جالب‌تر در این بازار این است که با وجود گدشت سه سال از ممنوعیت لوازم خانگی، تقریبا در اکثر مغازه‌ها کالاهای برندهای خارجی از جمله ال‌جی، سامسونگ، بوش و حتی هیتاچی فروخته می‌شود و حتی برخی مغازه‌ها اصلا جنس ایرانی ندارند! نکته اینکه تقریبا تمام این کالاهای خارجی با گارانتی‌های متفرقه، ۱۰ سال ضمانت موتور، دو سال قطعات و حتی گاهی طولانی‌تر فروخته می‌شود و برخی از کالاها علاوه بر این گارانتی، در برابر آتش سوزی و دزدی برای پنج سال بیمه دارند.  یکی از مغازه‌داران که فقط کالای ال‌جی و سامسونگ می‌فروشد، می‌گوید کالا تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش و تا پنج سال بیمه خواهد داشت.

گارانتی محصولات قاچاق از سوی شرکت‌های خصوصی

او هم مانند بسیاری دیگر از مغازه‌داران از کلمه قاچاق استفاده نمی‌کند. بیشتر فروشندگان می‌گویند که به دلیل مسائل ناشی از تحریم، مشکلاتی ایجاد شده که باعث شده در حال حاضر فقط گارانتی‌های شرکتی که متعلق به برخی شرکت‌های خصوصی است، فعال باشد.

اما برخی فروشندگان به طور کلی منکر وجود مشکل می‌شوند. برای مثال یک فروشگاه برند هیتاچی، خود را نمایندگی این شرکت ژاپنی در ایران معرفی می‌کند و با تاکید بر اینکه کالاهای این برند در تایلند مونتاژ شده است، می‌گوید: گارانتی تجارت رفاه پنج سال ضمانت و ۱۵ سال تعویض دارد. این گارانتی رسمی است؛ مثل گلدیران برای ال جی. یخچال ساید این برند ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد و ما هم نمایندگی رسمی آن را داریم.

یک فروشنده دیگر کالاهای ال جی و سامسونگ نیز می‌گوید که کالاهایش با گارانتی گلدسرویس، با برگ سبز و به صورت شرکتی وارد می‌شود. اما کالاهای بانه‌ای و سایر استان‌های مرزی که عموما تقلبی هستند، بدون گارانتی و دو تا سه میلیون تومان ارزان‌تر فروخته می‌شوند.