استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که بزرگترین رانت‌جوها مخالف ارز 4200 تومانی شده‌اند در حالی که دروغ بزرگی درباره بی‌تاثیر بودن این ارز برای طبقات ضعیف را مکرر بر زبان می‌آورند.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست موسسه دین و اقتصاد با موضوع «بحران یادگیری در زمینه‌ی سیاست‌های تورم زا و آثار و پیامدهای آن» با اشاره به برنامه دولت جدید برای تسهیل تولید گفت: همین الان چیزی حدود 111 واحد به اصطلاح تولید خودروی دارای پروانه بهره‌برداری و در دست اجرا داریم یعنی هنوز این شیرین کاری به عنوان تسهیل تولید راه نیفتاده است ما الان در این فضای رانتی و پرفساد 111 جواز به نام خودروسازی داده‌ایم که برخی فقط پروانه هم دارند و برخی در حد اجراست.  وی اظهار داشت: کانون اصلی گرفتاری ما کمبود منابع نیست، کانون اصلی ناتوانی در کاربست خردورزانه منابع سرشاری است که در اختیار داریم . وی افزود: در همین جلسات موسسه دین و اقتصاد طی یک ساله گذشته چیزی حدود 25 بار خطاب به تصمیم‌گیران کشور گفته‌ایم که داده‌های سرشماری دوره 1365 تا 1395 می‌گوید که به صورت تدریجی و فزاینده در کل این دوره ما شاهد این هستیم که سهم جمعیت در سنین فعالیتی که هیچ نقشی در تولید ملی ندارند افزایش پیدا می‌کند . به عبارت دیگر در اثر اجرای بسته سیاستی نابخردانه و مشکوک تعدیل ساختاری به طور متوسط نزدیک به دو سوم کلی جمعیت در سنین فعالیت ایران هیچ نقشی در تولید ملی ندارند.

ساده‌انگاری بحرانی به نام تورم

وی با اشاره به معضل تورم ادامه داد: اگر بر مبنای قدرت خرید طلا تحولات ارزش پول ملی را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می‌شود که قدرت خرید صد هزارتومان پول برحسب میزان معینی طلا نزدیک به یک چهل هزارم در فاصله 1356 تا 1399 دچار سقوط شده است، یعنی شما شگفت زده می‌شوید وقتی بدانید که در سال 1356 با صدهزارتومان پول می‌‌شد معادل دو کیلوگرم طلای خالص خرید در حالی‌که در سال 1399 با همان مقدار پول چیزی حدود هشت صدم گرم طلا می‌توان خرید، در قالب این مثال و البته از طریق ده‌ها مثال به همین اندازه تکان دهنده وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: می‌خواهم بگویم که مسئله تورم یک مسئله اقتصادی در کنار سایر مسائل نیست و تا زمانی‌که نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور در این زمینه به اندازه بایسته خود را مجهز نکرده باشد این سهل‌انگاری‌ها ادامه خواهد داشت و به شرحی که اشاره کردم کمر دولت روحانی و احمدی نژاد را همین خطای فاحش شکست و علائمی مشاهده می‌شود که بخش‌هایی از دولت و مجلس فعلی دوباره به همان سمت کشانده می‌شوند

وی ادامه داد: طی چندساله اخیر یکی از محمل‌های تبلیغاتی بسیار سنگین رانت‌جوها در ایران حمله به ارز 4200 تومانی است، خیلی جالب است اگر به سوابقی مسئله برگردید ارز 4200 تومانی وقتی که اعلام شد ما در همین موسسه مطالعات دین و اقتصاد پنج جلسه گذاشتیم و به شدت نقد کردیم چرا؟ چون اینها می‌گفتند در قیمت 4200 تومان می‌خواهیم یکسان‌سازی قیمت ارز بکنیم و ما در آنجا مفصل توضیح دادیم که با این سیاست‌های پولی و مالی و تجاری یکسان‌سازی نرخ ارز در ایران غیر ممکن است.

 مومنی ادامه داد: وقتی استارت این کار زده شد یکدفعه دیدند که بحرانی که در ساختار مالی حکومت پدیدار می‌شود با 4200 تومان به ازای هر دلار قابل حل وفصل نیست و در یک فاصله کوتاهی قیمت ارز را تا حدود 27000 تومان بالابردند قیمت ارز تا آن حد بالا رفت یک‌دفعه شروع کردند گفتند هرچه فریاد دارید بر سر ارز 4200 تومانی بکشید و شما می‌بینید کسانی که حتی مشخصا در آن جلسه تصمیم گیری بودند و اسامی آنها نیز اعلام شد فرافکنانه جزو مخالفین شدند و این هم از طنزهای تلخ شیوه حکمرانی در ایران است که افراد مسئولیت عواقب کارهایی که می‌کنند را برعهده نمی‌گیرند.

وقتی برخی نعل وارونه می‌زنند

 مومنی گفت: یکباره یک موجی راه انداختن که چون سطح عمومی قیمت‌ها وحشتناک بالا رفته است این نشان دهنده این است که تخصیص دلار با نرخ ترجیحی ارز به کالاهای اساسی هیچ کمکی به فرودستان نکرده است و از مبارزه با رانت به یکباره شیفت کردند به دلسوزی برای فقرا و گفتند که نمی‌توانیم این را تحمل بکنیم و فرودستان از این طریق نفعی عایدشان نشده است.

او ادامه داد: جالب است به غیر از بحث‌هایی که کارشناسان کردند تا این دروغ جدید یعنی بی‌تاثیر بودن پایه 4200 تومان بر معیشت فقرا از طریق قیمت کالاهای اساسی را برملا کنند به یکباره دیدیم که کارشناسان مرکز آمار نیز یک شرافت حرفه‌ای به خرج دادند در همان سال 1398 که این حرف‌های مشکوک و بی‌پایه درباره بی تاثیر بودن نرخ ارز ترجیحی روی نیازهای اساسی خانوارها به شدت و حدت توسط مافیای پشتیبان شوک درمانی ترویج می‌شد، گزارشی منتشر کردند و در آنجا با جزئیات توضیح دادند که آن حرف چقدر دروغ است و به شدت تخصیص نرخ ارز ترجیحی روی معیشت خانواده‌های فقیر  و متوسط موثر بوده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: الان جزئیات آن گزارش مرکز آمار جلوی چشم من هست و ما در همان زمان نیز با جزئیات درباره ارزش شفاف کننده آن گزارش بحث کردیم ولی ماجرا این است که وقتی این موج بلند می‌شود تصمیم‌گیران کشور که به طرز شگفت‌انگیز در تسخیر منافع گروه‌های غیرمولد هستند حتی به گزارش‌های مرکز آمار هم اعتنایی نکردند و جریانسازی مافیای رسانه‌ای پشتیبان شوک درمانی صدای آن گزارش حیاتی و افشاگر را به کلی به حاشیه راند.

او ادامه داد: به این ترتیب رانت‌جویان و مافیای رسانه‌ای پشتیبان آنها در یک فاصله زمانی کوتاه یکبار پشت اینکه رانت را نمی‌توانیم تحمل کنیم ایستادند و مردم و تصمیم‌گیران را فریب دادند و یکبار هم با اینکه این امری غیرعادلانه است و ما نمی‌توانیم این را تحمل بکنیم جو راه انداختند.

مقامات کلیدی حرف مافیا را تکرار می‌کنند

مومنی گفت: نکته جالب این است الان که آثار فاجعه‌آمیز جهش‌های قیمت ارز در سال‌های 1397 تا 1399 آشکار شده است به ابراز دیگری متوسل شده‌اند و آن ابزار اسمش حساسیت نسبت به یارانه‌های پنهان است.

مومنی در توضیح این مطلب افزود: این روزها ماجرای به اصطلاح سامان‌دهی و عادی‌سازی یارانه‎های پنهان دوباره اسم رمز خلق رانت‌های ضد توسعه‌ای بزرگ و فراهم کردن منافع غیرمولدها و تعمیق فشارهای غیرقابل طاقت جدید به فقرا و محرومان است.

او تاکید کرد: در این شرایط خطیر که با ناپختگی‌های وحشتناکی در بخش‌هایی از دولت و مجلس روبه‌رو هستیم ، برخی از مقامات کلیدی نیز در این دو گروه عیناً حرف‌های مافیاها را تکرار می‌کنند.