رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به جرات می‌توانم بگویم اگر سیمان وارد بورس کالا نشده بود هنوز هم مردم مجبور بودند سیمان 100 هزار تومانی خریداری کنند و این خدمت بورس به صنعت سیمان و رفاه مصرف‌کنندگان بود که توانست این موضوع را ساماندهی کند، به آن نظم ببخشد و آن را وارد مکانیسم درست و روشن کند.

محمدعلی دهقان‌دهنوی در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از جریانی که افزایش قیمت‌های ناگهانی را به سازوکار بورس ارتباط می‌دهند، گفت: بسیار عجیب است که در شرایطی که بورس چنین خدمتی را به صنعت کشور و به رفاه مردم انجام داده، عده‌ای غیرمنصفانه و بدون اینکه فکر بکنند و انصاف داشته باشند، مدعی می‌شوند که افزایش قیمت سیمان ناشی از بورس بوده‌ است. اگر قطعی برق در کشور رخ نداده بود، به هیچ وجه شاهد این میزان افزایش قیمت سیمان نبودیم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به ادعاهایی مبنی بر وجود جریان دلالی و واسطه‌گری در بورس کالا گفت: بورس یک پلتفرم و جایگاهی برای معاملات است و به معاملات شفافیت می‌بخشد و این اطلاعات را ارایه می‌دهد که چه کسی با چه قیمتی فروشنده و چه کسی با چه قیمتی خریدار بوده ‌است و برای این معاملات چه میزان عرضه و تقاضا وجود داشته ‌است.

دهقان‌دهنوی ادامه داد: بورس کالا یا مجموعه بازار سرمایه دخالتی در تنظیم‌گری بخش‌های تخصصی ندارد، اینکه چه کسی از بورس خریداری می‌کند و اینکه چه کسی چه سهمیه‌ای در خرید دارد و محصول خریداری شده را در کجا مصرف می‌کند آیا در داخل به مصرف می‌رساند یا به خارج قاچاق می‌کند، از مسائلی هستند که باید توسط دستگاه‌های متولی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: گاهی اوقات متاسفانه این اشکالاتی که هیچ ارتباطی به بورس ندارد عده‌ای از سر ناآگاهی و اشتباه به گردن بورس می‌اندازند و به بازار سرمایه ارتباط می‌دهند یا اینکه برای مخفی شدن پشت کم‌کاری‌ها و اهمال خود بورس را مقصر جلوه می‌دهند. در حالی که در یک پلتفرم میزان عرضه تقاضا یکدیگر را ملاقات می‌کنند و قیمت کشف و در نهایت معامله انجام می‌شود و در این میان بورس نه چیزی فراتر از این سازوکار است و نه دخالتی دارد اما متاسفانه این اظهارنظرهای نادرست اتفاق افتاده باعث ایجاد چنین ذهنیت‌هایی شده‌ است.