رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید تغییراتی که در سال‌های اخیر در فهرست شرکای تجاری ایران به وجود آمده تا حد زیادی تحت‌تاثیر تحریم‌ها و تبعات آن بوده است.

به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته میزان رشد ارزش صادرات ایران نسبت به وزن بالاتر بوده که این نشان دهنده افزایش صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر است، هرچند در این زمینه راه بسیار طولانی باقی مانده است اما این امید وجود دارد که با افزایش کیفیت، کالاهای ایران توان حضور در بازارهای بزرگ‌تر را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی بر وضعیت تجارت کشور در سال‌های گذشته تاثیرات فراوانی گذاشته است، بیان کرد: در فهرست واردکنندگان کالای ایران، امارات متحده عربی جایگاه چین را گرفته و صدرنشین شده است. این در حالی است که امارات بیشتر بر روی ری اکسپورت یا صادرات مجدد متمرکز است یعنی کالاهایی امکان ورود مستقیم به ایران را نداشته‌اند و از این طریق به کشور رسیده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در کنار آن، در ماه‌های گذشته آلمان و سوییس در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به کشور قرار دارند که این موضوع در دو محور اهمیت دارد. نخست امید به احیای برجام و امکان از سرگیری ارتباط با اروپایی‌ها را بیشتر می‌کند و دوم آنکه مواد اولیه ای که از این کشورهای اروپایی وارد می‌شود در تولید ایران به کار گرفته شده و می‌تواند به افزایش کیفیت تولیدات منجر شود.

 اهمیت بازگشت آلمان به اقتصاد کشور

لاهوتی درباره مقاصد صادراتی ایران نیز گفت: در سال‌های گذشته هندوستان از فهرست واردکنندگان کالا از ایران خارج شد و ترکیه جای آن را گرفت. این نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا روی هند و میزان خرید کالای این کشور تاثیر گذاشته است. در رابطه با افغانستان نیز ناامنی‌های اخیر ریسک ارسال کالا را افزایش داده و تداوم آن می‌تواند به کاهش صادرات منجر شود البته برای تصمیم گیری در این زمینه زود است و باید دید در آینده چه تغییراتی در این کشور به وجود می‌آید. وی ادامه داد: در موضوع عراق و افغانستان ما یک چالش جدی دیگر نیز داریم و آن نحوه ایفای تعهدات ارزی است. در این کشورها بانک و صرافی معتمد مورد تایید بانک مرکزی امکان فعالیت ندارد و از سوی دیگر کالایی نیز در آنها تولید نمی‌شود که صادرکننده بخواهد در ازای صادرات آن را به کشور وارد کند. از این رو باید راهکاری برای عبور از این شرایط و فراهم کردن مقدمات لازم برای ایفای تعهدات و صادرات کالا در این بخش با هماهنگی بانک مرکزی و دولت سیزدهم اجرایی شود. با این وجود در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، صادرات به کشورهای همسایه نیز قطعا رشد خواهد کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات درباره افق پیش‌روی تجارت کشور در موضوعات تحریم و اف‌ای‌تی‌اف نیز گفت: در رابطه با برجام ما دیدیم که صرف از سرگیری مذاکرات تاثیر روانی مثبتی بر فضای اقتصادی کشور داشت، هرچند در حال حاضر تصویر دقیقی از آینده مذاکرات وجود ندارد اما گفت و گوی دیروز رییس جمهور ایران با فرانسه این امید را به وجود آورده که نتایج مثبتی در راه باشد و با جذب سرمایه‌های جدید، اقتصاد ایران از شرایط فعلی عبور کند.

لاهوتی افزود: در رابطه با اف‌ای‌تی‌اف نیز ما باید بدانیم که بسیاری از کشورهای جهان به عضویت در آن درآمده‌اند و ایران نیز هنوز آن را رد نکرده و در مجمع تشخیص بررسی‌ها ادامه دارد. امیدواریم با توجه به نزدیکی بیشتر دیدگاه‌های دولت جدید با سایر دستگاه‌ها، لااقل این موضوع زودتر تعیین تکلیف شود.