ایمان ربیعی

 بورس ایران حالا وارد فاز جدیدی شده و این روزها در حال تجربه رشدی موثر است.

در هفته‌ای که بازارهای ایران با رکودی قابل توجه روبرو بود، بازار سرمایه با رشدی ٩٠ هزار واحدی، صدرنشین سوددهی بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران شد.

حالا بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که این شرایط تداوم خواهد داشت؟

پاسخ بسیاری از کارشناسان به این پرسش مثبت است.

بورس ایران در حالی وارد فاز رشد شده است که سال گذشته درست در میانه مرداد بود که مهیای ریزش می‌شد.

بورس ایران در مدت زمانی١٠ماهه ریزش یک میلیون واحدی را تجربه کرد و حالا گام به گام افزایشی اندک را شاهد است.

با رشد شاخص بازار سرمایه، سقف و کف مقاومتی بورس نیز این روزها تغییر کرده است. به عبارت دیگر شاخص بورس با ورود به کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی، تغییر مسیر خود را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر کف مقاومتی نیز به یک میلیون و350 هزار واحد رسیده است.

 رشد بورس این روزها نشانه مثبتی است؟

سید حمید حسینی، فعال اقتصادی و نایب رئیس اتاق ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا رشد بورس نشانه مثبتی است یا خیر؟ به وضعیت کنونی اقتصاد اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته اساسی اینجاست که وضعیت اقتصادی ایران نه دستخوش تغییر ماهوی است و نه تغییر روانی .

وی در توضیح این مطلب به «توسعه ایرانی» گفت: در حقیقت نه توافق بازگشت به برجام حاصل شده است و نه فضای اقتصادی ایران تغییری خاص را تجربه کرده، به این ترتیب رشد بورس را از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس گفت: از یک سو یک دست شدن حاکمیت پیام مثبتی را به بازار داده است اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد بازار سرمایه به این نتیجه رسیده که موج تورمی در حال بازگشت است و در نتیجه نرخ دلار روندی افزایشی را تجربه خواهد کرد.

به گفته وی در تمام دوره‌های افزایش قیمت دلار زمینه را برای رشد قیمت سرمایه مهیا کرده است از این رو می‎تون این گونه نتیجه گرفت در شرایط کنونی نیز بورس تحت‌‌تاثیر رشد بهای ارز در حال تجربه روند افزایشی است.

 این نکته که اقتصاد ایران هنوز دستخوش تغییر خاصی نشده است، نکته‌ای است که در تحلیل سایر کارشناسان نیز بدان استناد می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد در شاخص‌های اثرگذار و تعیین‌کننده روند بازار مثل کسری بودجه، گشایش در مذاکرات برجام و نرخ تورم تغییری ایجاد نشده است. بنابراین در حال حاضر بازار با یک جو هیجانی مواجه است و این شرایط را پیش‌خور کرده است.

از این رو برخی معتقدند با توجه به اینکه شرایط اقتصادی چندان تغییر نکرده، نمی‌توان انتظار رشد شارپی بورس را داشت و بی‌تردید رشد شاخص مانند گذشته بسیار پرزور نخواهد بود از این رو تجربه رشد منفی در برخی روزها نیز دور از انتظار نخواهد بود.

مرتضی ایمانی‌راد کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی کرده است بورس تا پایان سال رسیدن به محدوده یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600هزار واحدی  خواهد رسید

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است: به دلیل سیگنال‌هایی که رئیس‌جمهور جدید به بازار سهام در هفته گذشته داد جو هیجانی در بازار ایجاد شده است و رشد گسترده شاخص کل تنها به این دلیل است و دلیل دیگری ندارد.

 وی به تجارت نیوز گفته است: برآیند کلی از هفته آینده نشان می‌دهد با فرض ثابت بودن شرایط، روند بازار تا پایان هفته مثبت باشد. اما جهش رشد را نخواهیم دید. پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی‌ها، کانی‌ها، فولاد و پالایشی محور اصلی رشد بازار باشند.

از سوی دیگر علی صادقین به راه‌های ایجاد ثبات در معاملات بورس اشاره کرد و به ایرنا گفت: تنظیم نرخ بهره بازار بدهی، مدیریت کسری بودجه از راه‌های مختلف، بهبود وضعیت صادرات کشور، ایجاد تعادل در معاملات و پیش‌بینی‌پذیر شدن نوسان موجود در بازار ارز از مهمترین راهکارهای موجود برای کمک به ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستند.

رشد ادامه دارد؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اما پیش از این نیز اعلام کرده بودند که بورس به نقطه ارزندگی رسیده است از این رو می‌توان انتظار بازگشت شاخص را داشت. برخی سهامداران بر این اعقادند که در شرایط کنونی ، حضور ابراهیم رییسی در قوه مجریه پالس مثبتی را به بازار سرمایه مخابره کرده است. رییسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری تنها کاندیدایی بود که در تالا بورس حضور یافت  از نزدیک مطالبه سهامداران را شنید. اتفاقا در همین دوره زمانی بود که بسیاری از کارشناسان از تاثیرگذاری آزای سهامداران بر سبد رای کاندیداها خبر می‌دادند. حالا نیز با استقرار دولت رییسی ، این مطالبه مهم در افکار عمومی وجود دارد که بورس باید با تغییر ساختار و بازگشت به مدار ثبات مواجه گردد. بدیهی است که جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور طی دو سال گذشته تغییر کرده است و می‌توان انتظار داشت شعارهای بورسی از این پس جایگاهی ویژه را در ادبیات اقتصادی دولتمردان داشته باشد. مهمترین دلیل  تغییر جایگاه بورس را باید درافزایش تعداد سهامداران حقیقی در بازار سهام جستجو کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت سهامداران با احتساب دارندگان سهام عدالت به بیش از ٤٠ میلیون نفر رسیده و از سوی دیگر بزرگترین عقب‌نشینی شاخص در تاریخ حیات بورس، سبب شد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها به نقطه‌ای از ارزندگی برسند، این مسایل در کنار یکدیگر باعث شدند تا در چند ماه گذشته توجه به بازار سرمایه به عنوان یک مطالبه عمومی در بین سیاستگذاران پررنگ شود.

صادقین، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اکنون تعداد زیادی فعال در بازار سرمایه حضور دارند که بعد از ریزش‌های بیش از حد بازار، مطالبه‌ای عمومی را نسبت به سر و سامان بخشیدن این بازار مطرح کردند که در این زمینه در انتخابات، از همان ابتدا توجه زیادی را به سمت توقعات مردم و بهبود وضعیت بازار سهام پیش برد.

بازارها چه خواهد شد؟

بازار سرمایه از پس یک سال خاکسترنشینی بار دیگر به سودده‌ترین بازار تبدیل شده است. میانه تابستان همواره به واسطه زمان اعلام سود شرکت‌ها و انتشار گزارش‎های عملکرد ان‌ها زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری جهت ورود یا عدم ورود به بورس است اما نکته اینجاست که درس بزرگ بورس برای سهامداران تا مدتها سرمایه‌گذاران را از ورود بی محابا به بازار سرمایه بازمی‌دارد . مرتضی ایمانی‌راد کارشناس بازارهای مالی نیز پیش‌بینی کرده است بورس تا پایان سال رسیدن به محدوده یک میلیون و پانصد تا یک میلیون و ششصد هزار واحدی را شاهد باشد به این ترتیب می‌توان انتظار داشت روند ورود سرمایه به بازار سرمایه تقویت گردد. این امر می‌توان تیغ تیز افزایش نرخ دلار را تا جدی کند نماید.