رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صحبت‌های آقای رییسی همواره درباره حمایت از بازار بوده و هم اینکه ایشان تنها نامزد ریاست جمهوری بود که از بورس تهران بازدید داشت. این نشان از توجه رییس جمهور آینده به بازار سرمایه دارد. بنابراین، بازار سرمایه در کنار گزارش‌های شرکت‌ها از میزان سوددهی‌ها، از جانب حمایت رییس جمهور آینده هم دلگرمی پیدا کرده‌ و مجموع این عوامل باعث ایجاد اطمینان در بازار سرمایه شده است.

محمدعلی دهقان دهنوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اینکه چرا با وجود استفاده از ابزارهای مختلف روند ریزشی بازار متوقف نشد، گفت: سال گذشته در تاریخ اقتصادی کشور سال خاصی بود. اگر به گذشته بازار سرمایه نگاه کنیم و شاخص را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که شاخص همواره افت و خیز داشته ‌است. پس از طی دوره‌های نزولی، شاخص احیا شده و به دوره‌های صعود رسیده‌ایم. این در حالی است که اساسا افت و خیز شاخص در طبیعت بازار سرمایه است اما سه موضوع، سال گذشته را از تاریخ بازار سرمایه متمایز می‌کند. شدت صعود و نزول شاخص، رشد جهشی کدهای جدید بورسی و انتظارات از رشد نرخ دلار موضوعاتی بودند که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دادند و بورس 99 را متمایز از سال‌های گذشته کردند.

رییس سازمان بورس گفت: همان طور که گفته شد موضوع مهم رشد شاخص در سال گذشته است البته در سال 98 رشد شاخص بیشتر از سال 99 بوده اما از آنجایی که در آن سال ریزشی رخ نداد کسی درباره صعود جهشی شاخص در سال 98 صحبت نمی‌کند.

آنهایی که از خرداد 99 بورسی شدند، متضررترین هستند

دهقان دهنوی افزود: جمعیت قابل توجهی در ابتدای سال 99 وارد بازار شدند و آنهایی که از ابتدای سال وارد شدند به دلیل اینکه چند ماه اول را در سود بودند،‌ هنوز در سود هستند یا اینکه ضرر قابل توجهی متوجه آنها نیست. اما اکثر افرادی که از اواخر خرداد ماه سال گذشته به بعد وارد بازار شدند،‌ در زیان هستند و برای افرادی که دو ماه پس از ورود به بازار با افت سنگین مواجه می‌شوند هضم این موضوع بسیارسخت است.

60 درصد از تازه‌واردها هنوز در سود هستند

وی با تاکید بر اینکه حدود 55 تا 60 درصد از این 6 میلیون کد بورسی با وجود اینکه بخشی از سود خود را از دست داده‌اند، هنوز در سود هستند، گفت: باید توجه داشته باشیم که تا قبل از سال 99 حدود 11 میلیون کد بورسی در کشور وجود داشت. به عبارت دیگر فقط در یک سال بیشتر از نصف جمعیت تمام سال‌های فعالیت بورس، وارد بازار سرمایه شده و کد بورسی گرفتند.

دهقان دهنوی در پاسخ به این سوال که متوسط پولی که 6 میلیون کد بورسی جدید وارد بازار سرمایه کردند، چقدر است، اظهار داشت: طبق بررسی‌هایی برای اجرای یک طرح حمایتی از سهامداران خرد داشتیم؛ از 6 میلیون کد بورسی جدید، 4 تا 4.5 میلیون نفر زیر 10 میلیون تومان پول وارد بازار سرمایه کرده‌اند.

برخی از سهامداران انتظار دلار 40 تا 60 هزار تومانی را داشتند

دهقان دهنوی ادامه دارد: در سال گذشته در کنار شدت صعود و نزول شاخص و افزایش کدهای بورسی،‌ نوسانات اقتصادی موضوع بسیار تاثیرگذار و مورد توجه برای بازارسرمایه بود. متاسفانه در ابتدای سال گذشته تا مدت زیادی انتظارات فعالان اقتصادی افزایش نرخ ارز بود و تصور می‌شد که فشارهای اقتصادی بیشتر می‌شود و براساس افزایش فشار، نرخ ارز بالاتر می‌رود.