زهرا علی‌اکبری

تکاپو برای نجات بورس از دست‌انداز بالا گرفت و از اواخر هفته گذشته تصمیمات مهمی برای نجات بورس از ریزش بیشتر گرفته شد. این تصمیمات متولیان در حالی رخ داد که حمایت‎های کلامی رئیس‌جمهوری و اعضای شورای عالی بورس از بازار سرمایه تداوم داشت.

بورس این روزها به دست‌انداز افتاده است و هفته گذشته رکوردهای منفی قابل‌توجهی به جا گذاشت. شاخص بورس در هفته پایانی مرداد رکورد سومین افت تاریخی شاخص کل را به ثبت رساند و در روز یکشنبه سقوط 4.7 درصدی نماگر اصلی بازار را به ثبت رساند. این ریزش‌ها که از اواسط دو هفته قبل شروع شده بود، سرانجام در روز سه‌شنبه متوقف شد، اما اصلاح کم جان بازار در این روز نتوانست مقابل خروج سهامداران از بازار و تشکیل صف‌های فروش مقاومت کند و چهارشنبه دوباره بازار سرخ‌پوش شد و شاخص کل سرانجام روی عدد یک میلیون و 787 هزار واحد ایستاد. این عدد که از بازده منفی 11 درصدی بورس در هفته گذشته حکایت می‌کرد در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه بود.

همچنین ارزش بورس در روز چهارشنبه به  6  میلیون و 577 هزار میلیارد تومان رسید که این عدد نشان می‌دهد که ارزش بازار در مرداد امسال حدود 495 هزار واحد عقب نشسته است.

 هفته قرمز بورس موجب شد که یک هزار و 264 میلیارد تومان از پول سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار خارج شود. اتفاقی که از 14 دی 98 تاکنون سابقه نداشت. در واقع این میزان ریزش بازار از یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی، بیشترین میزان خروج پول حقیقی از بازار بوده است. همچنین ارزش معاملات خرد با ثبت رقم ۵هزار و ۱۲۰میلیارد تومان به کمترین رقم از ۶ اردیبهشت رسید.

جالب است بدانید که در روز چهارشنبه سهام هیچ صنعتی شاهد ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی نبود، در طرف عرضه هم آمار خروج پول حقیقی‌ها رکورد شکست.

بازارهای رقیب بورس تقویت شد

عقب‌نشینی بازار سرمایه در شرایطی رخ داده است که سایر بازارهای موازی بورس تقویت شدند و حتی گفته می‌شد که سرمایه‌های خارج شده از بورس به سمت بازارهای واسطه‌ای کوچ کرده‌اند.

رصد هفتگی عملکرد بازارها نشان می‌دهد که با وجود افت همه بازارها در هفته گذشته، طلا، سکه و دلار به روند صعودی خود بازگشته‌اند، ولی شاخص کل بورس همچنان نزولی است. در هفته پایانی مرداد ماه، طلا و دلار به ترتیب با بازدهی 2.3 و دو درصدی بیشترین بازدهی هفتگی را نسبت به دیگر بازارها داشتند .در هفته گذشته سکه رشد 0.6 درصدی را به ثبت رساند و بورس با ریزش 11 درصدی در طول یک هفته رکورد شکست.

تکاپو برای نجات بورس از دست‌انداز بالا گرفت و از اواخر هفته گذشته تصمیمات مهمی برای نجات بورس از ریزش بیشتر گرفته شد. این تصمیمات متولیان در حالی رخ داد که حمایت‎های کلامی رئیس‌جمهوری و اعضای شورای عالی بورس از بازار سرمایه تداوم داشت

تغییر زمان‌بندی معاملات

مجموع این شرایط باعث شد که از اواخر هفته گذشته یعنی از روز سه‌شنبه و چهارشنبه تصمیم‌گیران دست به کار شوند و به نجات بازار سرمایه بیایند. این تصمیمات شامل تغییر ساعت و زمان بندی معاملات و نصاب صندوق‌ها بود. بر اساس این تصمیمات اعلام شد که زمان معاملات بازار سهام به وضعیت قبل برگشته است. بر این اساس معاملات تمامی نمادها از روز شنبه به صورت عادی از ساعت 8:30 تا 9 سفارش‌گیری و از ساعت 9 تا 12:30 معاملات انجام می‌شود. معاون بورس اراق بهادار نیز گفت که از روز شنبه کلیه شرکت‌ها در یک جلسه معاملاتی معامله خواهند داشت. محمود گودرزی، تاکید کرد: از روز شنبه یکم شهریور ماه، کلیه صنایع و نمادهای معاملاتی بورس تهران، طبق روال گذشته از ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح سفارش گیری و ۹ تا ۱۲:۳۰ روند معاملاتی طبق روال گذشته خواهد بود. بر اساس تصمیم قبلی بنا بود جلسه معاملاتی اول از ساعت 8:30 الی 11:15 ( پیش گشایش 8:30 الی 8:45) باشد و جلسه معاملاتی دوم از ساعت 11:45 الی 13:45 ( پیش گشایش 11:30 الی 11:45 ) باشد.

سایر تصمیمات بورسی  چه هستند؟

بجز این، در مصوبات جدید، نصاب سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، به ۱۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، در جدیدترین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، ۱۵ درصد تعیین شد. بر اساس این گزارش، سقف حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در شهریور ماه سال ۹۵ معادل ۱۵ درصد بود که در آبان ماه ۹۷ این حد نصاب به ۲۵ درصد رسید.

در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین ماه سال جاری، این حد نصاب ۱۰ درصد تعیین شد و در مرداد ماه سال جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق ها به ۵ درصد کاهش یافت. در جلسه‌ای که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حمایت از بازار سرمایه برگزار کرد، افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت به ۱۵ درصد افزایش یافت.

همچنین تسنیم دیروز خبر داد که ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. بر اساس این خبر محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: این مصوبه روز شنبه ابلاغ و از روز یکشنبه دوم شهریور اجرایی خواهد شد. با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، این تصمیم مناسب و منطقی است.

مجلس هم وارد عمل شد

بجز این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم که اعتقاد دارد خروج سرمایه مردم از بورس به زیان دولت و تورم زاست، از پیشنهاد لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی گفته و به تسنیم توضیح داده است که این لایحه می‌تواند با سلب حق تقدم از شرکت‌های بخش خصوصی با مشوق‌های صادراتی و الزام در شرکت‌های دولتی، ظرفیتی را ایجاد کند که عرضه قابل توجهی در بازار سرمایه اتفاق بیافتد.

محمدرضا پورابراهیمی، تاکید کرده است که با اجرایی شدن مصوبه مجلس، اتفاق مهمی در عرضه سهام در بازار سرمایه رخ می‌دهد و همچنین این مساله می‌‎تواند تعادل منطقی در قیمت‌ سهام و حضور مردم و منفعت آن‌ها و همچنین اجرای طرح‌های اقتصادی در درون شرکت‌ها داشته باشد.

 روحانی: از بورس مراقبت می‌کنیم

البته بجز این حمایت‌های کلامی مسئولان از بازار سرمایه هم خبرساز شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در نشست هیات دولت گفت که بحمدالله وضع فروش سهام، خوب است. بازار بورس، یک بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم.

دیروز عضو شورای عالی بورس هم در توئیتی نوشت که به عنوان یک کارشناس، نگران آینده ‎بازار سرمایه نیستم، لطفا در بورس صبور باشید.

جالب است بدانید که در روز چهارشنبه سهام هیچ صنعتی شاهد ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی نبود، در طرف عرضه هم آمار خروج پول حقیقی‌ها رکورد شکست

شاهین چراغی، در ادامه تاکید کرده است که «از سال 72 فراز و نشیب‌های زیادی را دیده‌ام،‎ مدیران بازار پول مراقب باشند. با این نرخ تورم این نقدینگی تبدیل به سپرده بانکی نمی‌شود. نقدینگی باید با سیاست‌گذاری صحیح در مسیر توسعه ‎بازار سرمایه و ‎جهش تولید قرار گیرد. »

با این شرایط باید دید که آیا ورود متولیان به بازار سرمایه در هفته پیش‌رو جوابگو است و شاخص را از ریزش بیشتر نجات می‌دهد و یا خیر؟