سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی، از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزاتخانه‌های نفت و نیرو در ایران قدردانی کرد.

به گزارش شانا، این نماهنگ که در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی این سازمان به مناسبت آخرین حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک برگزار شد « محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک افزود: در این لحظه تاریخی، می‌خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت‌های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم. در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال‌های متمادی به عنوان رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم.

وی اظهارداشت: زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ و سپس به عنوان وزیر نفت از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۳ تاکنون، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارائه داده و با شخصیت با وقار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه بارز نجابت و تجسم صداقت است.

مهمترین کارویژه دولت آینده چیست؟

 بیژن زنگنه، وزیر نفت، پس از پایان یکصد و هشتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین حضور خود در نشست اوپک گفت: خوشحالم که بار سنگینی که این سال‌ها بر دوشم بوده است را ان‌شاءالله با سلامت و درستی و صداقت بر زمین می‌گذارم و امیدوارم همکار بعدی نیز این بار سنگین را با موفقیت بر دوش بگیرد، من هم در این نشست از اعضا خواهش کردم که با وزیر محترم آینده نفت همکاری کنند. زنگنه با بیان اینکه در نشست امروز آن چیزی که به‌صورت گذرا از سوی دبیرکل اوپک مطرح شد مسئله بازگشت ایران بود و اعضای اوپک مقداری نسبت به این بحث ابراز نگرانی دارند که ایران چطور برمی‌گردد، افزود: فکر می‌کنم مهمترین کاری که دولت آینده باید انجام دهد مدیریت کردن بازگشت ایران به بازار نفت پس از برداشتن تحریم‌هاست.

وی تاکید کرد: دیدگاه‌هایی را که دارم با ریزه‌کاری به دوستان منتقل خواهم کرد که اگر مصلحت دانستند از آن‌ها استفاده شود.

وزیر نفت درباره قدردانی دبیرخانه اوپک هم اظهار کرد: دوستان دبیرخانه لطف کرده و نماهنگی را تهیه کرده بودند و به‌عنوان فردی که بیشترین سابقه وزارت را در اوپک داشته از من تجلیل شد، البته قدردانی از جمهوری اسلامی بود. اوپک از نظر من تنها سازمان جهان سومی است که توانسته در بخش اقتصاد جهان تاثیرگذار باشد، ما سازمان مشابه‌ای در جهان سوم نداریم.