استاد اقتصاد گفت: تحریم‌های اقتصادی و FATF دو موضوع کاملاً به هم پیوسته هستند و هر دولتی که می‌خواهد برای کشور و ملت کار کند باید از تحریم‌ها خارج و همچنین به ترتیبات بین‌المللی ملحق شود، بنابراین این دو مورد اولویتی بر یکدیگر ندارند. هرچند نظر بنده شاید آرمانی و حریف مسائل پشت پرده نباشد اما این پروسه لازم است طی و هر دو مورد حل شوند.

محمد طبیبیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد ضرورت پیوستن کشور به FATF اظهار داشت: جای تردید و صحبتی در پیوستن به این ترتیب بین‌المللی نیست، در حال حاضر حدود ۲۰۰ کشور و منطقه حقوقی به جز تعدادی معدود و انگشت شمار به این پیمان مالی پیوسته‌اند. بیرون ماندن از قلمروی ترتیب‌های بین‌المللی و جرگه سایر کشورها برای ما زیان‌بار و پرهزینه است، از همین روی جای بحثی در پیوستن به FATF وجود ندارد. حالا عده‌ای نمی‌خواهند آن را بپذیرند حرف دیگری است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت شاید پیوستن به این پیمان مالی ایده‌آل نباشد، مثلاً ممکن است همین سازمان ملل را احتمالا ایده‌آل ندانیم اما عضویت در آن بهتر از نبودن است. اف‌ای‌تی‌اف هم یک ترتیب بین‌المللی است و چون تقریبا همه کشورها عضو آن هستند ما نیز باید بپیوندیم. شاید این موضوع منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و مانع عضویت کشور در آن می‌شوند؛ به نوعی زور منافع خاص بر منافع عموم می‌چربد.

طبیبیان با بیان اینکه بیرون ماندن از جامعه جهانی برای کشور و ملت زیانبار است، ادامه داد: شاید عده‌ای منافعی در نپیوستن به این پیمان مالی دارند که با اهرم‌های در دسترس خود از آن دفاع می‌کنند اما این گروه نمی‌توانند در زمینه منافع ملی توجیه کنند. یعنی نپیوستن به FATF براساس منافع ملی قابل توجیه نیست و شاید پشت پرده آن بعداً مشخص شود.

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌های اقتصادی کشور اظهارداشت: تحریم‌های اقتصادی و FATF دو موضوع کاملاً بهم پیوسته هستند و هر دولتی که می‌خواهد برای کشور و ملت کار کند باید از تحریم‌ها خارج و همچنین به ترتیبات بین‌المللی ملحق شود، بنابراین این دو مورد اولویتی بر یکدیگر ندارند. هرچند نظر بنده شاید آرمانی و حریف مسائل پشت پرده نباشد اما این پروسه لازم است طی و هر دو مورد حل شوند.

طبیبیان افزود: کشور ما در مخمصه تحریم‌ها گیر افتاده که بسیار پرهزینه است، شاید رفع تحریم‌ها سال‌ها طول بکشد یعنی با برگزاری چند جلسه در یک اتاق موضوع حل نمی‌شود. کسانی که روزی این تحریم‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند باید پاسخگو باشند. باید تجربه جامعه بشری را فراموش نکرد، در حال حاضر برخی از تحریم‌های ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم هنوز پابرجاست، بنابراین پروسه رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF مراحلی دارد که لازم است با تدبیر طی بشود.