ایمان ربیعی

بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعویق افتاد. این خبر کوتاه کافی بود تا بازارهای ایران تحت‌تأثیر قرار گرفته و روند حاکم بر بازارها معکوس شود.

در شرایطی که انتظار می‌رفت مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیزدهمین روز اسفند ماه تصمیم خود در خصوص پیوستن یا پیوستن ایران به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف را با بررسی لوایح مرتبط با این کنوانسیون اعلام کند، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعویق زمان بررسی تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد. حالا دو سال است از رد لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در شورای نگهبان می‌گذرد. دی ماه سال جاری بود که صادق لاریجانی از بررسی مجدد لوایح اف‌ای‌تی‌اف با موافقت مقام معظم رهبری خبر داد. از سال گذشته در پی عدم تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران در لیست سیاه این کنوانسیون قرار گرفت.

در حالی که واکنش بازارها به تصمیم مجمع با افزایش قیمت طلا، سکه و ارز از یک سو و ریزش بورس از سوی دیگر کاملا روشن بود، رئیس‌جمهوری نیز به این موضوع واکنشی شفاف نشان داد و تاکید کرد: تصویب اف‌ای‌تی‌اف برای زندگی مردم مهم است. به گفته وی تمام کشورهایی که دوست ما هستند و با ما کار می‌کنند، تهدید می‌کنند اگر به اف‌ای‌تی‌اف ملحق نشوید، ارتباطات بانکی با ما قطع می شود.

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، درباره بررسی اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص گفت: همه کشورها تلاش می‌کنند رتبه بالاتری را در اف‌ای‌تی‌اف کسب کنند ولی ما ایستادیم تماشا می‌کنیم.

روحانی  با اشاره به اینکه دولت اقدامات خود را درباره FATF انجام داده است، گفت: دولت چهار لایحه در این زمینه به مجلس برد که با کار دولت و مجلس و شورای نگهبان انجام و دو لایحه آن ابلاغ و تمام شده، اما دو لایحه درباره جرایم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی تروریسم دچار اشکالاتی بوده که به مجمع تشخیص رفته است.

رئیس‌جمهور گفت: تصویب این لوایح برای زندگی مردم خیلی مهم است و باید واضح گفته شود. وقتی عدد ریسک کشور از 6 به 7 می رود به خاطر همین است. یعنی مردم باید از جیب شان پول بدهند. وقتی این لوایح اجرا نمی‌شود برای نقل و انتقالات پول مردم باید پول بیشتری بدهند و اکنون هم داریم پول می‌دهیم. تمام دولت‌ها که با ما ارتباط دارند و حتی کار بانکی محدودی با ما انجام می‌دهند توصیه می‌کنند که اگر آن را اجرا نکنید ارتباطات بانکی‌مان لغو می‌شود. مگر ما می‌خواهیم به قرن پیش و دوران دکان و صرافی برگردیم؟ اینها حقوق و زندگی مردم است و با جیب تک تک آدم‌ها ارتباط دارد.

 هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است تصویب اف‌ای‌تی‌اف در شرایط کنونی مهم‌تر از خروج از تحریم‌هاست چرا که ادامه حضور ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، خروج ایران از تحریم را بی‌اثر خواهد کرد. به گفته وی، ادامه این شرایط منجر به انزوای نظام بانکی ایران شده و امکان مراوده حتی با کشورهای دوست را از میان می‌برد.

تاثیر تعویق بررسی اف‌ای‌تی‌اف

بر بازار ارز چه بود؟

 بازار ارز در حالی وارد پنجمین روز هفته شد که قیمت ارز روندی کاهشی را در دومین هفته اسفند ماه تجربه کرده بود. بازار ارز شاهد ورود دلار به کانال ۲۴ هزار تومان و نوسان کاهشی قیمت در این کانال بود اما در پی تعویق زمان بررسی لایحه اف‌ای‌تی‌اف، بازار ارز با واکنشی منفی مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به محض اعلام تعویق زمان بررسی قیمتها در صرافی ملی افزایشی در محدوده 240 تومان و در بازار آزاد افزایشی بیش از این میزان را تجربه کرد. قیمت دلار در صرافی ملی ۲۴ هزار تومان و ۶۷۴ تومان رسید که دیروز این نرخ به کف کانال ۲۴ هزار تومان رسیده بود. در بازار آزاد نیز روند افزایشی را تجربه کرد به طوری که قیمت هر دلار در بازار به کانال ۲۶ هزار تومان ورود کرد..

بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعویق افتاد. این خبر کوتاه کافی بود تا بازارهای ایران تحت‌تأثیر قرار گرفته و روند حاکم بر بازارها معکوس شود

راه بازار طلای ایران از بازار طلای جهان جدا شد

در شرایطی که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی روندی کاهشی را تجربه کرد و هر اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش ۲۴ دلاری را شاهد بود؛ بهای سکه و طلا در میانه دیروز در بازار وارد فاز افزایشی شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در حالی به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسید که در روز سه‌شنبه، قیمت‌ها به کانال ۱۰ میلیون تومان نیز ورود کرده بود. صرافان پیش‌بینی می‌کنند روند افزایشی قیمت‌ها در روزهای آتی نیز ادامه یابد چرا که بازار تاثیری منفی را از تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرفته است. این اتفاق با توجه به بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان ایران و اروپا و آمریکا در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای، می‌تواند سیگنالی منفی و واقعی برای بازار تلقی شود.افزایش حباب سکه نیز نشان از تغییر روند فعالیت نوسان‎گیران دارد چرا که افزایش تقاضا نشان از آن دارد که حداقل در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

 بورس چه می‌شود؟

 شاخص بورس اوراق بهادار نیز که پیش از این در روز سه‌شنبه، پس از مدت‌های طولانی، مثبت شد، دیروز بار دیگر روندی منفی را تجربه کرد.

بورس اوراق بهادار در شرایطی بسیار نامساعد قرار دارد و ماه‌هاست که وضعیتی فرسایشی را برای سهامداران ایجاد کرده است. عقب‎نشینی شاخص بورس در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. کارشناسان این عقب‌نشینی را یکی از بزرگترین ریزش‌های تاریخ بورس می‌دانند. شاخص بورس از محدوده بالاتر از دو میلیون واحد در مرداد ماه به کمتر از یک یملیون و دویست هزار واحد در شرایط فعلی رسیده است. این روند فرسایشی زمینه را برای خروج سهامداران حقیقی از بازار مهیا کرده است. رضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص تأثیر این اتفاق بر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش پیدا کرده است از این رو چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میانمدت نزولی است .

وی با اشاره به اینکه تعویق بررسی اف‌ای‌تی‌اف بر همه بازارها قابل رصد است، گفت: اگر اف‌ای‌تی‌اف را نپذیریم مراودات مالی ما به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و امیدی که در بازار سهام برای مذاکرات وجود داشت از بین می‌رود.  مسئله اف‌ای‌ تی‌اف در ایران مسئله‌ای سیاسی است و طرف مقابل مذاکرات این موضوع را به اهرمی برای فشار بیشتر تبدیل خواهد کرد با این شرایط مذاکره احتمالی نیز به تعویق می‌افتد و بازار سهام در کوتاه‌مدت به روند فرسایشی خود ادامه می‌دهد.

 بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر مذاکره‌ای در کار باشد در دولت بعدی دنبال می‌شود از این رو شرایط بلاتکلیفی حاکم بر اقتصاد تا زمان استقرار دولت بعدی ادامه خواهد یافت که تبعات آن برای اقتصاد و سیاست بسیار روشن است.