دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت:‌ شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به بازگشت و حضور مجدد در بازار بزرگ ایران هستند، اما این بار باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره کنیم تا عمق همکاری‌ها افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«عباس هاشمی» افزود: در سال‌های گذشته خروج برندهای مطرح خارجی از کشورمان به اجبار و تحت فشار آمریکایی‌ها اتفاق افتاد، این در حالی است که اکثر آنها خواهان استمرار حضور در بازار ایران بودند. وی گفت: همین خروج اما برکاتی با خود به دنبال داشت که از جمله آنها صنعت داخلی به خودش آمد و توانست راه توسعه خود را پیدا کند.

به گفته هاشمی، در شرایط کنونی رشد بسیار خوبی در تعمیق ساخت داخل انواع لوازم‌خانگی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری اقلام که در گذشته باید معطل تخصیص ارز آنها از سوی بانک مرکزی می‌بودیم، به همت و تلاش متخصصان و مهندسان داخلی ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: ‌با این حال، تهیه و تامین برخی اقلام در داخل به‌صرفه نیست و همچنان نیازمند واردات است.

تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در افق ۱۴۰۴

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، در ادامه از برنامه‌ریزی وزارت صنعت برای تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور در افق ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: این هدف با توجه به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه و همسایگان و گردش مالی ۲۷ میلیارد دلاری آنها در تامین لوازم خانگی در نظر گرفته شده است.

هاشمی خاطرنشان‌کرد:‌ صنعت لوازم‌خانگی در سال ۹۹ جهش خوبی در تولید تجربه کرد، به‌طوری که با آمار ۹ سال اخیر قابل قیاس نیست.

وی دلایل این مهم را کافی و رو به توسعه بودن ظرفیت‌های نصب شده تولید، همچنین کسب سهم بیشتری از بازار با توجه به عدم حضور برندهای خارجی عنوان کرد.

برای امسال رشد ۳۰ درصدی تولید و دستیابی به رکورد تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی پیش‌بینی شده بود، اما تا پایان ۱۰ ماهه امسال محقق شد. پیش از این، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش‌های به عمل آمده، با وجود تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا، امسال رکورد تولید لوازم‌خانگی پس از پیروزی انقلاب شکسته خواهد شد.