مرکز آمار ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید ایرانی‌ها طی سال ۲۰۲۰ حدود ۷۱۸۹ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵ درصد رشد داشته و نسبت به دوران قبل از تحریم‌ها ۱۰ برابر شده است.

به گزارش دویچه‌وله، به رغم اینکه طی سال گذشته مرزهای ایران و ترکیه بسته بودند، شهروندان ایران خرید خانه از این کشور را به شدت افزایش داده‌اند.

شهروندان بیش از ۱۰۰ کشور طی سال گذشته کلا ۴۱ هزار و ۲۹۸ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که تقریبا یک پنجم آنها ایرانی بودند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ترکیه که پنج‌شنبه ۲۵ دی‌ماه (۱۴ ژانویه) منتشر شده نشان می‌دهد که ایرانی‌ها برای اولین بار صدرنشین خرید مسکن در میان خارجی‌ها در این کشور شده‌اند.

اوج‌گیری خرید خانه ایرانی‌ها در ترکیه عوامل زیادی دارد. مهمترین علت آن دریافت شهروندی ترکیه است، چرا که اواسط پارسال دولت ترکیه اعلام کرد از سال ۲۰۱۷ به این سو، نزدیک هفت هزار خارجی از بیش از صد کشور به خاطر خرید مسکن در ترکیه، موفق به گرفتن حق شهروندی شدند که ایرانی‌ها صدرنشین بودند. در این دوره ۱۴۷۵ نفر ایرانی، ۸۴۲ نفر عراقی و ۸۱۲ نفر افغانی به‌خاطر خرید مسکن حق شهروندی ترکیه را دریافت کردند.

علت دیگر اوج‌گیری خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه می‌تواند به افت ارزش لیر و تورم مهار شده مسکن برگردد. هر دلار آمریکا ابتدای سال ۲۰۱۸ کمتر از چهار لیر بود، اما در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۵.۳ لیر رسید و هم اکنون به ۷.۴ لیر معامله می‌شود. شتاب تورم بخش مسکن طی دو سال گذشته در ترکیه نسبت به رشد نرخ ارز بسیار اندک بود.

از طرفی به رغم افت ارزش لیر و تورم کمتر در بخش مسکن، خرید و فروش املاک در ترکیه حتی به رغم شیوع کرونا از رونق نیفتاده است.

برای نمونه گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد طی سال گذشته میلادی ۱.۵ میلیون مسکن در ترکیه خرید و فروش شده که نسبت به سالهای قبل آن نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیش از ۱۵ درصد نیز افزایش داشته است.

بدین ترتیب، بازار مسکن ترکیه به رغم افت ارزش لیر و شیوع کرونا، در رکود نبوده است.

این در حالی است که معاملات مسکن در ایران طی ۹ ماه سال جاری خورشیدی نسبت به دور مشابه پارسال و سال ۹۷ نوسانهای چشمگیر داشته است.

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در ۹ ماه سال ۹۹ در تهران حدود ۷۰ هزار واحد بوده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۳ درصد رشد داشته، اما نسبت به دور مشابه سال ۹۷ تقریبا نصف شده است.

همچنین متوسط قیمت مسکن برای هر متر مربع در تهران طی آذرماه ۹۸ حدود ۱۳.۵ میلیون تومان بود، اما در آذرماه امسال به ۲۷ میلیون تومان اوج گرفته که دو برابر شده است.

چنین رشدی در قیمت مسکن به همراه نوسانات شدید در شمار معاملات باعث می‌شود بازار مسکن ایران حوزه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری نباشد.