هانیه عسگری

 آخرین شب یلدای قرن در وضعیتی عجیب و نامتعارف برگزار می‌شود.

 در حالی که دیروز تعداد خریداران کالاهای یلدایی حاضر در بازار میوه و شیرینی در روزهای کرونایی به چشم می‌آمد، فعالان بازار تاکید داشتند که روند خریدها با سال گذشته به هیچ روی قابل‌مقایسه نیست.

 دو اتفاق همزمان سبب شده است که آخرین شب یلدای این سده در وضعیتی متفاوت سپری شود. اول کرونا و سپس تورم و گرانی عجیب در ماه‌های اخیر شرایط را دگرگون کرده است.

به خرید برخی اقلام بسنده شد!

 یکی از شهروندان که برای خرید پرتقال و انار به میدان میوه و تره‌بار مراجعه کرده بود، در پاسخ به این سوال که امسال برای شب یلدا چه اقلامی را خریداری کرده‌اید؟ گفت: متاسفانه قیمت آجیل بسیار بالاست و من به خرید تخمه و پسته شامی بسنده کردم چرا که نمی‌توانستم قیمت بالای آجیل را تقبل کنم.

او در توضیح این مطلب افزود: قیمتها بین ۱۷۰ هزار تومان برای هر کیلو آجیل بسیار بی‌کیفیت تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر کیلو آجیل باکیفیت در نوسان بود اما به این نتیجه رسیدم با توجه به اینکه میهمان ندارم، سفره شب یلدا را مختصرتر از همیشه تدارک ببینم.

 او تاکید کرد: هر چند بسیاری از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برای هر کیلو پرتقال و قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو انار صحبت می‌‌کنند، اما انار و پرتقال باکیفیت؛ قیمت‌هایی به مراتب بیشتر از اینها دارد قیمت هر کیلو هندوانه نیز بسیار گران‌تر از قیمت‌های اعلامی است.

قیمت‌ها بسیار فراتر از ارقام اعلامی است

در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه می‌گوید برای داشتن شب یلدایی پررونق میوه‌فروشان قول داده‌اند که میوه‌ها را با سود کمتری به مردم بفروشند و قیمت هندوانه در میادین اصلی میوه و تره‌بار سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است؛ اما مشاهدات خبرنگار «توسعه ایرانی» نشان می‌دهد هر کیلو هندوانه حداقل در مناطق شرقی شهر حدود ۵٠٠٠ تومان قیمت دارد. به این ترتیب یک هندوانه کوچک حداقل ٣٠ تا ۴٠ هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد. قیمت هر کیلو انار 25 هزار تومان و قیمت هر کیلو پرتقال نیز حدود 15 تا 17 هزار تومان است.

مردی که خود را بازنشستگه نیروی انتظامی معرفی می‌کرد، در پاسخ به این سوال که برای شب یلدا چه اقلامی را خریداری می‌کنید، گفت: ما امسال به دلیل کرونا مهمانان ویژه‌ای نداریم و ترجیح دادیم یلدا را با خانواده کوچک خودمان جشن بگیریم.

 او گفت واقعاً خرید یک هندوانه و قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان برای افرادی که بازنشسته هستند توجیه چندانی ندارد از این رو نمی‌دانم چه کار کنم و در حال تصمیم‌گیری برای خرید یا عدم خرید آن هستم. او در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت آجیل سبب شده است از خرید آن انصراف دهد یا خیر؟ گفت: من حتماً آجیل را خریداری می‌کنم چرا که اگر بخواهم به خاطر قیمت از خرید آن دست بردارم هیچ وقت نمی‌توانم برای عید و شب یلدا آجیل بخرم؛ نکته ما این است که ما آجیل را دو سه ماه قبل خریداری می‌کنیم تا در گرانی شب یلدا مشکلی برای ما ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در مورد هندوانه اما نمی‌توان چنین کاری را انجام داد و مجبور هستیم همان شب یلدا نسبت به خرید این میوه خاص اقدام کنیم.

خانمی که برای خرید کدوی حلوایی و همچنین پرتقال و خرمالو به میدان میوه و تره‌بار آمده بود تاکید کرد: هرچند میوه‌فروشان گفتند که قیمت‌ها را برای شب یلدا افزایش نمی‌دهند اما همین سه قلم کالا نسبت به هفته قبل با افزایش قابل توجه قیمت روبرو شده است.

او با اشاره به اینکه گرانی‌های اخیر شرایط دشواری را پیش روی خانواده‌اش قرار داده، گفت: من ترجیح می‌دهم به جای خرید آجیل و حتی هندوانه شب یلدا مرغ بخرم تا بتوانم یک وعده غذایی مناسب برای خانواده تدارک ببینم. او گفت: متاسفانه افزایش قیمت ماهی بسیار بسیار زیاد بود و من نمی‌توانم برای یک شب هزینه به این سنگینی را بپردازم. دیگر خریداران میوه از گرانی بیش از حد قیمت‌ها شاکی بودند و می‌گفتند چطور ممکن است اتحادیه از عدم افزایش قیمت صحبت کند اما در سطح شهر و حتی در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌ها تا این اندازه بالا رفته باشد؟

قنادی‌ها شلوغ‌تر می‌شود

هرچه از شرق تهران به سمت شمال شرق و شمال تهران حرکت کنید شرایط تغییر می‌کند و می‌بینید که قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌های خلوت جای خود را به قنادیهای شلوغ و شلوغ‌تر می‌دهند .

نکته اینجاست که در بسیاری از این قنادی‌های شلوغ قیمت هر کیلو شیرینی حتی به ۲ برابر قیمتهای اعلامی از سوی اتحادیه قنادان می‌رسد.

متصدی یکی از شیرینی‌فروشی‌های معروف تهران در شمال شرق در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا امروز با شرایط متفاوت‌تری نسبت به روزهای دیگر روبرو شده‌اید؟ گفت: بله تعداد مشتریان ما امروز افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده اما از وضعیت خرید آنها مشخص است که دورهمی و میهمانی در کار نیست چراکه غالباً خریداران بین نیم تا یک کیلو شیرینی خریداری می‌کنند.

در حالی که سال‌های قبل، اغلب خریداران حداقل ۲ کیلو شیرینی می‌خریدند.

رئیس اتحادیه قنادان نیز امروز تاکید کرده است که با توجه به کاهش قابل‌توجه فروش شیرینی و شکلات، قنادان نسبت به بالابردن قیمت‌ها اقدام نکرده‌اند.

او با اشاره به اینکه شب عید بیش از 100 تن شیرینی توسط اتحادیه قنادان خیرات شد چراکه کسی شیرینی نخرید، قیمت شیرینی را به این شرح اعلام کرد: هر کیلو شیرینی تر ۴۸ هزار تومان، هر کیلو شیرینی زبان ۳۸ هزار تومان، هر کیلو شیرینی پاپیونی ۳۸ هزار تومان، هر کیلو شیرینی دانمارکی ۳۸ هزار تومان، هر کیلو کیک یزدی هم ۲۹ هزار تومان قیمت دارد.

با این حال در مغازه‌های معروف شیرینی‌فروشی قیمت‌ها از رقم‌های اعلامی از سوی اتحادیه بسیار بالاتر بود در کنار اینها اما بسیاری از قنادان نسبت به فروش هندوانه تزیین شده انار تزیین شده، سیب‌های حکاکی شده و همچنین کدو حلوایی‌های حکاکی شده و تزئین شده در کنار ژله‌های تزریقی و خاص اقدام می‌کردند.

 یکی از قنادی‌ها در منطقه شمال تهران به خبرنگار «توسعه ایرانی» گفت: به دلیل گرانی بیش از حد کیک امسال تصمیم گرفتیم ژله‌های تزریقی به فروش برسانیم.

به گفته وی این ژله‌های تزیین شده از سوی کسانی که برای عروس و داماد قصد بردن شب چله‌ای داشتن با استقبال روبرو شد. به گفته وی یک عدد ژله تزریقی متوسط که با یک کیلو کیک برابری می‌کند به قیمت ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود در حالی‌که قیمت کیک از این رقم بسیار بالاتر است.

او درباره قیمت هندوانه و انار و همچنین سیب و کدو حلوایی تزیین شده نیز گفت: هندوانه‌ها غالباً سفارشی تهیه شده‌اند چراکه قیمت بالایی دارند و بین ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان بسته به نوع طراحی به فروش می‌رسند اما قیمت هر دانشی به طراحی شده حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. به گفته وی یک کدو حلوایی تزیین شده نیز حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد و خریداران این اقلام غالباً کسانی هستند که می‌خواهند برای عروس و داماد شب چله‌ای ببرند.

 او گفت: با توجه به افزایش بیش از حد قیمت گل در سال جاری بسیاری به خرید سیب یا انار تزیین شده در کنار شیرینی و آجیلهایی که در بسته‌بندی‌های کوچک تزیین شده در معرض فروش قرار گرفته است، بسنده می‌کنند.

وی تاکید کرد: هر چند در مناطق شمالی شهر تهران اغلب خانواده‌ها از تمکن مالی برخوردارند؛ اما امسال حجم فروش شیرینی و میوه و آجیل بسیار کمتر از سال‌های قبل بوده است که این امر نشان می‌دهد تورم و گرانی سبک زندگی ثروتمندترین افراد این جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.