وضعیت معاملات نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر دو عامل تغییر کرده است اول امیدواری نسبت به آغاز واکسیناسیون سراسری برای پیشگیری از کرونا و سپس توافق اوپک پلاس.

به گزارش خبرآنلاین، هر بشکه نفت در واکنش به توافق اعضای اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید و پایان ابهامات درباره سرنوشت اتحاد بزرگترین تولیدکنندگان جهان، به سوی مرز ۵۰ دلار پیشروی کرد.

بهای معاملات نفت در لندن پس از این که روز پنج شنبه در بالاترین حد ۹ ماه اخیر بسته شد، روز جمعه ۱.۸ درصد صعود کرد. این گروه افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت را در ژانویه آغاز می کند و وزیران برای تصمیم‌گیری درباره گام بعدی، دیدارهای ماهانه خواهند شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره این توافق گفت: با توجه به عدم قطعیت بازار نفت تصمیم افزایش تدریجی تولید نفت اوپک پلاس، تصمیم عاقلانه‌ای است. جلسات ماهانه نیز می تواند به حفظ ثبات در بازار و رسیدن به قیمت‌های منصفانه کمک کند.

زنگنه بعد از دوازدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس گفت: تصمیم که گرفته شد این است که برای ژانویه سال ۲۰۲۱، کاهش تولید اوپک پلاس به ۷.۲ برسد و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند.وی ادامه داد: برای ماه‌های بعد جلسات وزارتی اوپک پلاس برگزار می شود البته تسهیل توافق کاهش تولید نیز در هر ماه نباید بیشتر از ۵۰۰ هزار بشکل در روز باشد.

وزیر نفت افزود: این اجلاس تاکید داشت در جلسات اتی برای ماه‌های بعد تصمیم گیری شود. تصمیمات بعدی لزوما افزایش تولید نیست و ممکن است سطح کاهش تولید با توجه به شرایط بازار افزایش پیدا کند.به گفته زنگنه این تصمیم برای ۴ ماه آینده است.

 توافق روز پنج شنبه وزیران اوپک پلاس با توجه به اختلاف شدیدی که میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود داشت، از شکست همبستگی این گروه جلوگیری کرد.

به گفته منابع آگاه، امارات متحده عربی حاضر نشد از پیشنهاد عربستان سعودی برای حفظ محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز به مدت سه ماه دیگر حمایت کند و اصرار داشت کشورهایی مانند روسیه، عراق و نیجریه که به تعهداتشان برای کاهش تولید به طور کامل عمل نکرده اند، مسئول شناخته شوند.

توافق اخیر پس از یک هفته مذاکره حاصل شد و رضایت اعضایی که نگران شکنندگی بازار مانده اند و همچنین کشورهایی که خواهان تولید بالاتر برای سود بردن از قیمتهای بالاتر بودند را فراهم کرد. بهای نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر خوش بینی به ساخت واکسن های کووید ۱۹ و کمک آنها به تقویت تقاضا برای سوخت روند افزایشی داشته است.

روز گذشته دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.این نشست از طریق ویدیوکنفرانس با حضور ۲۳ کشور عضو برگزار شد.

لیبی، ایران و ونزوئلا همچنان از مشارکت در کاهش تولید معاف خواهند بود و با وجود رشد سریع تولید لیبی پس از آتش بس داخلی، شاهزاده عبدالعزیز گفت: این کشور جنگ زده اجازه خواهد داشت تا زمانی که به ثبات سیاسی برسد، به تولید ادامه دهد.