ریزش شاخص بورس که از مردادماه آغاز شد، باعث اتخاذ تصمیماتی با هدف کاهش هیجان فروش سهام و ساماندهی بازار شد که تاثیر مثبت برخی از این اقدامات را می‌توان در بهبود روند معاملات بورس و بازگشت بازار سرمایه به مدار رشد مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا، بورس از سال گذشته مسیر خود را از دیگر بازارهای موازی در کشور جدا کرده و رشد قابل توجهی را تجربه کرد، در سال ۹۹ و در نخستین ماه‌های امسال نیز گوی سبقت را به لحاظ بازدهی از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری ربود و توانست روزهای غافلگیرکننده‌ای را برای سهامداران از خود به یادگار بگذارد. شاخص بورس در مرداد ماه با ورود به کانال دو میلیون واحد به رکورد تاریخی دست پیدا کرد، اما یکباره از نیمه مرداد ماه روند معاملات بورس تغییر کرد و در فاز اصلاحی شدید قرار گرفت. تداوم اصلاح و روند نزولی شاخص بورس چنان ترسی را در بازار حاکم کرد که سازمان بورس برای آرام  کردن جو ملتهب بازار و کاهش رفتارهای عجولانه سهامداران  اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داد تا شاید بتواند از این طریق مانع از هیجان و اصلاح شتابان قیمت‌ها در بازار شود.

افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های  با درآمد ثابت

 سازمان بورس در ابتدا و در ادامه روند نزولی بازار جهت بهبود وضعیت معاملات بورس اقدام به افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت کرد.

در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین ماه سال جاری، این حد نصاب ۱۰  درصد تعیین شد، اما در مرداد ماه سال جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق ها به ۵ درصد کاهش یافت اما در اواخر مرداد ماه در جلسه‌ای که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حمایت از بازار سرمایه برگزار کرد، افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های بادرآمد ثابت را به ۱۵ درصد افزایش داد. در ابتدای آبان ماه هیات مدیره سازمان بورس در راستای افزایش ظرفیت تقاضای بازار مصوبه‌ای را نهایی کرد که براساس آن سقف مجاز خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش یافت.

همچنین طبق این مصوبه درصد اعتبار مجاز مشتریان کارگزاریِ با ۵۰ درصد افزایش از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش یافت.

وعده حمایت حقوقی‌ها از بازار

در زمان ریزش شاخص بورس، حمایت حقوقی‌ها از بورس تنها امید باقی‌مانده برای سهامدارانی بود که هر روز از ترس صف‌های طولانی فروش سهام و کاهش سرمایه خود دست به تصمیم گیری‌های هیجانی در بازار می‌زدند که با اعلام رئیس سازمان بورس از جلسه با حقوقی‌ها تا حدودی این امید را ایجاد کرد که اتفاق بهتری را در بازار از سوی حقوقی‌ها شاهد خواهیم بود.  حقوقی‌ها از همان ابتدا رفتارهای ضد و نقیضی را از خود نشان دادند، در برخی روزها خرید سهام و جمع آوری صف های فروش توسط تعدادی از حقوقی ها کاملا محسوس بود و در بعضی روزها آنها تنها نظاره‌گر صف‌های فروش بودند، اما این اقدام از سوی حقوقی‌ها به صورت نیمه کاره رها شد و برخلاف تلاش های صورت گرفته برای بهبود وضعیت بازار، نتوانست چندان تاثیر مثبتی را در بازار با خود به همراه داشته باشد.