عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره چرایی کاهش عرضه کره در بازار و افزایش قیمت این محصول توضیح داد.

علی شریعتی در گفت و گو با ایسنا، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از گاوهای شیرده ایران از نژادهایی هستند که شیر کم چرب تولید می‌کنند، چربی موجود در این شیرها بیشتر برای ماست‌ها، شیرها و دوغ‌های پرچرب موجود در بازار استفاده می‌شود و عملا نژاد این گاوها طوری نیست که بتواند نیاز کشور در حوزه‌هایی مانند کره یا خامه را برطرف کند.

به گفته وی، با توجه به این شرایط، در تمام سال‌های گذشته، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیاز کره کشور به شکل وارداتی برطرف شده و این روال مربوط به کوتاه مدت نیست.

عضو اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه برای مطرح کردن شعارهایی چون خودکفایی در تولید کره باید با توجه به واقعیت‌های اقتصادی سخن گفت، توضیح داد: اینکه ما بخواهیم نژادی از گاو را در ایران فعال کنیم که شیر پرچرب مناسب برای تولید کره را در اختیار ما بگذارد، موضوعی پیچیده، طولانی مدت و نیازمند منابع اعتباری گسترده خواهد بود، از این رو لااقل در شرایط فعلی، واردات بخشی از نیاز، گزینه‌های غیرقابل انکار است.

شریعتی در پاسخ به این سوال که چه عاملی در فرایند واردات کره تغییر کرده که موجب کم یاب شدن یا گران شدن این محصول در بازار شده، تصریح کرد: کره در ماه‌های ابتدایی سیاست ارزی جدید، ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد و پس از آن نیز برای مدتی ارز حمایتی گرفت اما در حال حاضر این ارزها دیگر تخصیص پیدا نمی‌کند. احتمالا علت اصلی اتفاقات روزهای اخیر در بازار، افزایش هزینه ارزی در واردات این محصول است.

وی با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات این حوزه باید نحوه مدیریت ارزی این بازار در ماه‌های گذشته به شکل جزئی بررسی شود، اظهار کرد: وقتی ارز چند نرخی می‌شود امکان سواستفاده نیز به وجود می‌آید. اینکه در ماه‌های گذشته چه افراد یا شرکت‌هایی برای کره ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، چه مقدار از این محصول را وارد کشور کردند و در کجا توزیع شد، سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. ما در مقام تهمت زدن به فردی قرار نداریم اما وقتی ارز چند نرخی است، احتمال رانت و سواستفاده نیز وجود دارد و اگر به طور دقیق ارزیابی نکنیم، شاید در آینده با پدیده‌ای مثل سلطان کره نیز مواجه شویم.