وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صدور مجوزهای مرتبط با کسب و کار نباید بیش از سه روز به طول بیانجامد، گفت: فعالان اقتصادی زمان‌بر بودن صدور مجوزها را گزارش دهند.

به گزارش «توسعه ایرانی»،  فرهاد دژپسند،  در مراسم راه اندازی پنجره واحد فیزیکی صدور مجوز کسب و کار، با بیان اینکه صدور مجوزهای مرتبط با کسب و کار نباید بیش از ۳ روز بیشتر به طول بیانجامد، گفت: در حالی که در دنیا بسیاری از کشورها شرایط را برای صدور مجوزهای کسب و کار به نحوی فراهم کرده اند که مجوزها، در کمتر از نیم روز صادر شود، اما در ایران این پروسه به ۷۵ روز می‌رسد که با راه اندازی این پنجره واحد انتظار داریم بتوانیم زمان را به شدت کاهش دهیم.

وی افزود: با راه اندازی پنجره واحد فیزیکی صدور مجوز کسب و کار، مدت زمان ۷۵ روزه به ۳ روز کاهش یافته است و اگر بیش از سه روز پروسه به طول انجامید، فعالان اقتصادی می‌توانند اعتراض کرده و شکایت نمایند؛ در این میان وزارت امور اقتصادی و دارایی شکایت را پیگیری می‌کند.

به گفته دژپسند، متقاضیان دریافت مجوز کسب و کار می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق شماره تلفن ۱۸۶۶ اعلام کنند، ضمن اینکه شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که بتوان کار را به شکل بهتری اداره کرد.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب در چندین سال شعار تولید را برای نام گذاری سال‌ها در نظر گرفته اند که بر اساس آن، باید زمینه‌ای را فراهم کرد که اگر فردی می‌خواهد سرمایه گذاری کند با کمترین دغدغه‌ها مواجه باشد؛ این در حالی است که در کشورمان که با انواع تحریم‌ها مواجه است خودمان باید موانع تولید را از بین ببریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: امروز سرمایه گذاری از نان شب برای ما مهم‌تر است و اگر می‌خواهیم سهم خود را از اقتصاد جهان بیشتر کنیم باید کاری کنیم که سرمایه گذاری با سهولت انجام شود.

وی افزود: در این میان، سرمایه گذار نباید هیچ دغدغه‌ای داشته باشد و باید بداند که مسیر آنقدر روان است که می‌تواند سرمایه خارجی جذب کند.

پیش‌بینی وزیر اقتصاد از آینده ارز

در حاشیه این مراسم وزیر اقتصاد گفت: با شرایطی که در کشور وجود دارد، امسال ممکن است صادرات تا حدودی کاهش یابد. ثبات بازار ارز دور از انتظار نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت قادر به کنترل بازار ارز است یا خیر؟ گفت: چنانچه همت، همکاری و همیاری بخش‌خصوصی را داشته باشیم، بله دولت قادر به کنترل بازار ارز است. خوشبختانه ایران در سال گذشته بالغ بر ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است. این میزان، رقم درشتی است. اگر بخش‌خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی همکاری‌هایی داشته باشد و این منابع به چرخه اقتصاد کشور بازگردد بازار ارز به ثبات می‌رسد.

دژپسند افزود: برای امسال طبق برآوردی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، صادرات غیرنفتی به همین میزان مورد اشاره (۴۱ میلیارد دلار) تحقق پیدا خواهد کرد اما با شرایطی که در کشور وجود دارد، امسال ممکن است صادرات تا حدودی کاهش یابد؛ این در حالی است که با بازگشت ارز حاصل از صادرات می‌توانیم بازار ارز داخل کشور را باثبات کنیم

در دوران تحریم باید به داشته‌های خود متکی شویم

در ادامه این مراسم ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در دوران تحریم باید بیشتر از هر زمان دیگری به داشته‌های خود متکی شده و موانع را از پیش رو برداریم.

مسعود خوانساری با اشاره به مشکلات پیش روی اقتصاد ایران گفت: هم اکنون اقتصاد ایران با مشکلاتی همچون تحریم و عدم فروش نفت مواجه است که بر این اساس، ضرورت اداره اقتصاد ایجاب می‌کند که به داشته‌های خود متکی شویم.

وی افزود: اما برای استفاده از ظرفیت‌های حداکثری داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصادی، لازم است که بسترهایی را فراهم کرد که یکی از آنها، کاهش تعداد مجوزها و بروکراسی حاکم بر کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران تاکنون برای ارتقای سطح دو شاخص مهم doing bussiness و بهبود محیط کسب و کار در ایران گام‌های خوبی برداشته است؛ این در حالی است که مجموعه اصلاحات و اقداماتی در زمینه پنجره واحد، در دولت سازندگی برداشته شد، اما بعد از گذشت مدتی متوقف شد و امروز ما در اتاق تهران قصد داریم تا این مسیر را به شیوه‌ای جدید ادامه دهیم.

به گفته خوانساری، در شرایطی که ورود کالا تا ۱۵ روز معاف از جریمه است، اما هیچ کالایی در کمتر از فاصله زمانی دو تا ۶ ماه ترخیص نمی‌شود؛ زیرا ۱۳ دستگاه در مرزهای ورودی و خروجی وجود دارند.

وی با بیان اینکه در دنیا، متوسط زمان ترخیص کالا کمتر از ۲۴ ساعت است، خاطرنشان کرد: باید شرایطی را فراهم آورد که این مسیر اصلاح شود.

خوانساری ادامه داد: در بخش ساخت و ساز پروانه‌های ساختمانی تا پیش از این دو ماهه صادر می‌شد، ولی امروز به دلیل اضافه شدن سازمان نظام مهندسی در صدور مجوز در کمتر از ۶ ماه پروانه‌ای صادر نمی‌شود.