بامداد دیروز،‌ اوپک پلاس پس از چندین روز کشمکش در مذاکرات بالاخره کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تایید کرد که بر این اساس، این کاهش تولید، بزرگترین کاهش تولید در تاریخ بازارهای نفت به شمار می‌رود.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، جلسه اضطراری یکشنبه شب (درست قبل از باز شدن بازارهای جهانی نفت در صبح دوشنبه)، دومین جلسه اضطراری اوپک پلاس در ۴ روز اخیر بود و در حالی برگزار شد که این نهاد در روزهای قبل نتوانسته بود توافق خود را نهایی کند و قیمت‌ها را از سقوط نجات دهد.

طبق این توافق که جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه را هم پایان می‌دهد، مکزیک که قرار بود ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد، حالا ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد کاست و کاهش تولید نفت اوپک پلاس در کل، به جای ۱۰ میلیون بشکه در روز، به ۹.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ۱ می آغاز می‌شود و تا پایان ژوئن ادامه دارد.

سپس کاهش تولد تا پایان سال به ۷.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ کاهش تولید ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

۲۳ کشور عضو اوپک پلاس در ۱۰ ژوئن دوباره دیدار می‌کنند تا در مورد اقدامات ضروری دیگر تصمیم بگیرند.

بیانیه پایانی دهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، کشورهای شرکت‌کننده در این نشست موافقت کردند:

۱. چارچوب توافقنامه همکاری (Declaration of cooperation) که در تاریخ دهم دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی امضا و در نشست‌های بعدی بر آن صحه گذاشته شد، در کنار منشور همکاری که دوم ژوئیه ۲۰۱۹ امضا شده بود، در این نشست تأیید شد.

۲. توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود. خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان‌ و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی بررسی خواهد شد.

۳. از همه تولیدکنندگان نفت جهان برای مشارکت متناسب و به‌موقع در تلاش‌ها به‌منظور ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست شده است.

۴. مأموریت کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) در قالب توافقنامه همکاری برای نظارت بر شرایط عمومی بازارهای جهانی نفت خام و سطح تولید کشورهای حاضر در توافق و میزان پایبندی آنها به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده با همکاری فعالیت کمیته مشترک فنی (JTC) تمدید و تأیید شد.

۵. بررسی پایبندی کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده، براساس داده‌های منابع ثانویه مطابق با روش تأییدشده از سوی کشورهای عضو اوپک رصد می‌شود.

آنچه سبب شد تا تصمیم تاریخی ۱۲ آوریل اثری بر بازار نگذارد، واقع‌بینی بر سر ۲۵ درصد مازاد تولید است و از این رو، بسیاری بعید می‌دانند که در بهترین حالت، بهای نفت در آینده قابل پیش‌بینی از ۴۰ دلار فراتر رود

۶. کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۱ خردادماه ۹۹) برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست  برگزار می‌کنند.

 نخستین واکنش‌ها

این توافق به لحاظ میزان کاهش تولید و همچنین دوره آن، تاریخی و بی‌سابقه است و تحلیلگران در واکنش به آن دیدگاه‌های متفاوتی داشتند.

«اد مورس» از کارشناسان «سیتی‌بانک» آمریکا در استقبال از توافق اوپک پلاس گفت: «این اقدامی بی‌سابقه در دوره‌ای بی‌سابقه است.»

وی اظهار کرد که این توافق در نیمه دوم سال جاری میلادی تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و کمک خواهد کرد تا قیمت هر بشکه نفت به چهل و چند دلار برسد. اما در کوتاه مدت، مشکلات فعلی همچنان گریبانگیر بازار خواهد بود.

«پر ماگنوس نیسوین»، رئیس بخش پژوهش و تحلیل در شرکت مشاوره‌ای «ریستاد انرژی» در نروژ، اما واکنش محتاطانه‌ای به این توافق داشت. او به شبکه سی. ان. بی. سی گفت: این آرامشی موقتی برای صنعت انرژی و اقتصاد جهانی است. هرچند سقف کاهش تولید کمتر از آن چیزی است که بازار به آن نیاز دارد اما از بروز بدترین اتفاق جلوگیری می‌کند.

«جان کلیداف» از کارشناسان شرکت سرمایه‌گذاری Again Capital در نیویورک به اثربخش بودن این توافق خوشبین نیست و معتقد است که شاید در هفته‌های آینده بهای نفت کمتر شده و به مرز ۲۰ دلار در هر بشکه نزدیک شود.

اما کمی آن‌سوتر در واشنگتن، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا فعلاً از این بابت خوشحال است که هم نفت ارزان برای افزودن به انبارهای ذخایر استراتژیک نفت در دسترس است و هم خوشبین است که نفت تا چند هفته دیگر اندکی گران شده و کارکنان شرکت‌های تولیدکننده نفت گران یعنی شیل بیکار نشوند.

 واکنش نه ‌چندان گرم بازار نفت  

اعلام توافق بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه، پس از قهر و آشتی روس‌ها بی‌تردید رویدادی تاریخی است. واکنش سرد بازار اما از شگفتی این تصمیم جمعی کاسته است.

واقعیت آن است که پنج هفته پس از مخالفت روسیه با کاهش تولید که منجر به شکست نشست اوپک پلاس شد و چهار روز پس از کارشکنی‌ مکزیک، نفت شیرین و سبک تگزاس بی‌توجه به وعده کاهش تولید در ماه مه میلادی، حدود ۲۰ دلار معامله شد و این رقمی بی‌سابقه در دو دهه اخیر است.

اعلام توافق بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه، پس از قهر و آشتی روس‌ها بی‌تردید رویدادی تاریخی است. واکنش سرد بازار اما از شگفتی این تصمیم جمعی کاسته است

کارشناسان بازار نفت بر این باورند کاهش ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید، برای بازگرداندن قیمت‌ها به سطحی که منفعت تولیدکنندگان را در پی داشته باشد، کافی نیست.

آمارها نشان می‌دهد که تا پیش از شیوع جهانی کرونا، روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام در بازارها عرضه می‌شده است. بنابر این، تصمیم اعضای اوپک و دوستان غیرعضو این سازمان زیر نام اوپک پلاس تنها حدود ۱۰ درصد از این رقم می‌کاهد. این در حالی است که بازار با ۳۵ درصد کاهش تقاضا رو به روست. آنچه سبب شد تا تصمیم تاریخی ۱۲ آوریل اثری بر بازار نگذارد، واقع‌بینی بر سر همین ۲۵ درصد مازاد تولید است. همچنین نباید نفت ذخیره شده آرامکو سعودی را در انبارهای مصر از یاد برد. از این رو، بسیاری بعید می‌دانند که در بهترین حالت، بهای نفت در آینده قابل پیش‌بینی از ۴۰ دلار فراتر رود.