سخنگوی گمرک اعلام کرد که تجارت خارجی ایران با روسیه از مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای ادامه دارد.

به گزارش گمرک ایران، «سید روح الله لطیفی» افزود: تجارت و تبادل کالا با ترکیه ازمسیر ریلی گمرک رازی برقرار است و به زودی نیز بازارچه مرزی ساری سو فعال می‌شود و رایزنی‌ها برای بازگشایی مرز بازرگان و از سرگیری صادرات به صورت زمینی در بالاترین سطح در حال انجام است.

سخنگوی گمرک درباره وضعیت مرزهای تجاری ایران با ارمنستان گفت: وضعیت آن به شرایط مطلوب نزدیک می‌شود، فعالیت در مرز نوردوز نیز از هفته گذشته آغاز شده و نسبت به یک ماه گذشته تغییر محسوسی را شاهد بودیم.

تجارت با آذربایجان جریان دارد

لطیفی تصریح کرد: فعالیت بازرگانی وتجاری ایران وآذر بایجان از طریق زمینی ، ریلی ودریایی برقرار است .ضمن آنکه ترانزیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز با تشریفات خاصی در جریان است .

به گفته وی مسیر ترانزیتی کالاهای ارمنستان به کردستان عراق از طریق مرز باشماق در مریوان مجددا فعال شده است.

مرز مهران همچنان بسته است

لطیفی با بیان اینکه تجارت خارجی ایران با کشور عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان (مرزهای باشماق وپرویز خان) برقرار است، افزود: البته برخی مرزهای زمینی و با اهمیت مانند مرز مهران هنوز بازگشایی نشده که به نظر میرسد  بر اساس تصمیم دولت عراق به دلیل برخی نگرانی‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا، این تصمیم تا پایان فروردین ماه ادامه‌دارخواهد بود.  امیدواریم از ابتدای اردیبهشت همه مرزهای عراق بازگشایی شود.

محدودیت در فعالیت تجاری با ترکمنستان

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک درباره وضعیت مرزی ایران با ترکمنستان گفت : علیرغم صادرات ۸۱ واگن کالا از نیمه اسفند ماه سال گذشته از طریق مرز لطف آباد و فعالیت نسبی خط ریلی در سرخس، مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته و فعالیت تجاری محدود است .