بازار نفت؛ مهمترین محور گفت‌وگوی زنگنه - نواک

وزیر نفت مهمترین محور مذاکره با همتای روس خود را بررسی تحولات و مسائل مرتبط با بازار نفت عنوان کرد. به گزارش ایلنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه با توضیح محور دیدار خود با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره نشست پیش از موعد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم عنوان کرد: برای برگزاری این نشست، اجماعی صورت نگرفته است و دیگر هم فرصتی برای برگزاری این نشست نیست. یکصد و هفتاد و هشتمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی اوپک  و هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک چهارم و پنجم مارس (۱۴ و ۱۵ اسفندماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می‌شود. اعضای اوپک همزمان با کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا پیشنهاد برگزاری نشست پیش از موعد را مطرح کرده بودند که این نشست به دلیل نبود اجماع تاکنون برگزار نشده است.

    

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

 فشار سنگینی بر نرخ ارز وجود دارد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حال حاضر فشار سنگینی بر نرخ ارز وجود دارد، به‌طوری‌که در روزهای اخیر روند افزایشی داشته و دوباره وارد کانال ۱۴ هزار تومان شده و برآورد بنده این است که نرخ دلار در سال ۹۹ بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان باشد. وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در توضیح کنترل بازار ارز گفت: باید توجه داشت که بانک مرکزی تا امروز وظایف خود در مورد نرخ ارز، کاهش سرعت گردش پول و کنترل تقاضای ارز را بخوبی انجام داده است اما عملکرد بانک مرکزی کفایت نمی‌کند چون علاوه بر این موضوع، تقویت تراز ارزی کشور نیز بسیار مهم است که ارتباطی با عملکرد بانک مرکزی ندارد و بیشتر مربوط به تجارت خارجی کشور و بخش واقعی است که در این زمینه با مشکلات شدیدی روبه رو هستیم. این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد پیش‌بینی تورم ۲۰ درصدی برای سال ۱۳۹۹ از سوی رئیس کل بانک مرکزی گفت: براساس برآوردها تورم امسال بین ۳۷ تا ۳۸ درصد خواهد بود. برای سال آینده شاید آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی تورم ۲۰ درصدی را هدف‌گذاری کرده باشد؛ اما واقعیت‌های اقتصادی ایران تحقق این رقم را نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی ۲۸ درصد و نسبت نقدینگی به تولید تقریبا ۱۱۰ درصد است، همچنین ناترازی نظام بانکی هنوز پابرجاست و حتی بیشتر هم می‌شود. لذا این موارد در مجموع گویای تورم بالا در سال آینده است.

    

گمرک:

بسته شدن مرز مهران ربطی به کرونا ندارد

درحالی که مرز مهران از دوشنبه هفته گذشته بسته و اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دلیل بسته شدن این مرز، شیوع ویروس کرونا در ایران و تصمیم عراق برای بسته شدن مرزهای خود با ایران بوده است، دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک اعلام کرد که بسته شدن مرز مهران و معطلی کامیون‌های صادراتی در این مرز ربطی به شیوع ویروس کرونا ندارد. سید روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اخیرا در استان‌ واسط عراق (با مرکزیت کوت) تخلفات اداری رخ داده و تعدادی از مسئولان در این استان دستگیر شدند که مسئولان گمرک هم جزو افراد دستگیر شده‌، بودند. این موضوع باعث شده تصمیم‌گیری در این استان عراق که همجوار استان ایلام ایران قرار دارد، دچار مشکل شود و کامیون‌های خالی عراق نتوانستند از دوشنبه گذشته وارد مرز مهران برای تحویل بار شوند.