رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد که با این رقم نمی‌توان وظایف حاکمیتی را انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیدعلی پارسا، در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌ها گفت: ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد که با این رقم نمی‌توان وظایف حاکمیتی را انجام داد .

وی افزود: ما در حوزه اخذ مالیات بر روی ۳۰ کشور دنیا تحقیق کردیم و متوجه شدیم که ۹۵ درصد مردم اظهارنامه‌های مالیاتی را صادقانه پر میکنند پس عدالت مالیاتی هم متناسب با درآمد هزینه می‌شود.

پارسا با اشاره به تامین درآمدها و بودجه کشور از طریق نفت گفت: ۳۵ تا ۴۰ درصد از بودجه کل کشور از طریق نفت، ۴۵ درصد از طریق مالیات و باقیمانده آن از طریق استقراض و چاپ پول تامین می‌شود این در حالی است که در کشورهای پیشرفته سهم مالیات در تامین بودجه از همه حوزه‌ها بیشتر است از طرف دیگر باید این به توجه کرد که هرچه قدر سمت چاپ پول برویم فقیرتر می‌شویم و اغنیا قوی‌تر می‌شوند.

پارسا ادامه داد: در دنیا همه اطلاعات مربوط به معاملات، املاک، صادرات و واردات در اختیار سازمان مالیاتی آن کشور قرار می‌گیرد اما وقتی ما این اطلاعات را در اختیار نداریم چگونه باید عدالت مالیاتی و تفاوت بین مودیان را تشخیص بدهیم، هرچند در طرح جامع مالیاتی فعالیت‌های بسیاری انجام شده و تمام فرایندها را الکترونیکی کردیم اما باید گفت که هنوز این فرایندها هوشمند نیست.

وی ادامه داد: ما به سمت هوشمندسازی حرکت کرده‌ایم که براساس آن اگر هر شرکت یا دستگاه دولتی اطلاعات خود را ارائه نکند این اقدام به عنوان معاونت در جرم فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

پارسا در خصوص معافیت‌های مالیاتی گفت: در هیچ کجای دنیا معافیت کلی و نامحدود برای حوزه فرهنگ، ورزش و حتی کشاورزی نداریم در حالی که در بخش کشاورزی حداقل ۱۰ درصد از افراد می‌توانند مالیات پرداخت کنند و از درآمدهای میلیاردی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: وضعیت اکنون به گونه‌ای است که فعالان زیر پله‌ای در مقایسه با فعالان شناسنامه‌دار با هزینه نسبی کمتری مشغول به فعالیت هستند و فضای رقابتی کاملا به نفع آنها است.

وی در خصوص فساد در روند اخذ مالیات گفت: از سال گذشته بخشنامه‌ای صادر شده که ۱۰۰درصد مالیات‌ها  را تا پایان شهریور اعلام کردیم که هدف آن برداشتن فشار از تولید و به حداقل رساندن فرار مالیاتی و فساد اداری بود در نتیجه ۳۵۰ هزار نفر از این بخشنامه استفاده کردند که بیشتر آنها تولیدکنندگان پوشاک و متوسط بودند. ما توانستیم با اجرای این بخشنامه از بخش بزرگی از فعالیت‌های مالیات و سوءاستفاده مالیاتی در اخذ مالیات جلوگیری کنیم.