وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:  با همکاری دستگاه‌های اجرایی، فاصله زمانی ترخیص کالا از گمرکات به یک سوم کاهش می‌یابد.

 به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند در جریان سفر به استان هرمزگان، پس از پایان جلسه مشترک با مسئولان مرتبط با تشریفات ترخیص کالا در گمرکات و بنادر کشور، که صبح دیروز در بندر شهید رجایی برگزار شد، افزود: همچنین مقرر شد، با همکاری بانک مرکزی، تامین ارز کالا های وارداتی گروه یک و دو، با اولویت ویژه صورت گیرد و نیز، کالاهای فاقد ثبت سفارش، در اسرع وقت، در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار داده شده و یا جهت صادرات در نظر گرفته شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: این تصمیمات موجب تسریع روند واردات و صادرات و کاهش موجودی و احیاناً رسوب کالا در گمرکات شده و نیز دسترسی مردم به کالاهای وارد شده را آسان‌تر از قبل می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، سفر به استان هرمزگان و تصمیمات جلسه با مسئولان مرتبط با تشریفات ترخیص کالا در گمرکات و بنادر کشور را، براساس جمع‌بندی‌هایی عنوان کرد که در سفرهای پیشین خود با سایر بنادر کشور و نیز بندر شهید رجایی داشته است.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان این که میزان موجودی کالا در بنادر کشور معادل ۱۰ میلیون تن کالا، از جمله چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی است، افزود: این موضوع جای بسیار خوشحالی دارد که به رغم تلاش دشمن برای جلوگیری از ورود کالا به کشور، چنین وضعیت خوبی به لحاظ موجودی کالا در بنادر داریم.

دژپسند گفت: حجم واردات رشد خوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و یکی از عوامل افزایش موجودی و بعضاً رسوب کالا در گمرکات کشور را همین موضوع عنوان کرد.

وزیر اقتصاد افزود: بخش دیگری از دلایل این امر به مشکلات مربوط به بحث عدم ثبت سفارش از سوی واردکنندگان و بخشی دیگر نیز به موضوع تایید کیفیت و بررسی استانداردهای کالای وارداتی به ویژه در خصوص کالاهای اساسی و خوراک دام است که باید بپذیریم، قابل چشم پوشی نیست. 

تسهیل و روان‌سازی تجارت خارجی

دژپسند در نشست با فعالان اقتصادی استان هرمزگان نیز گفت: وظیفه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول، تسهیل و روان‌سازی تجارت خارجی کشور در  راستای رونق تولید داخلی است   وزیر امور اقتصادى و دارایى  در این نشست، یادآور شد: فلسفه این سفر با هیاتی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، رفع موانعى است که فعالان اقتصادىِ درگیر تجارت خارجی و بویژه حوزه واردات با آن روبرو هستند.

وى با اشاره به افزایش میزان واردات کشور در چند ماهه ابتدای امسال، افزود: در شرایطی که دشمن با انواع ترفندها تلاش میکند واردات کشور کم شود این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

 دژپسند با بیان اینکه مسئولان بنادر استان هرمزگان در تلاشند،  انتقال کالا از بنادر به اقصی نقاط کشور  با سهولت هرچه بیشتر صورت گیرد، افزود: روند تخلیه و ترخیص کالا با حرکتى شتابان در حال انجام است.

 به گفته وی، برخی موارد که در مورد کالاهای اساسی، تحت عنوان رسوب کالا مورد اشاره قرار می‌گیرد، مربوط به رعایت مسائل ایمنی و زیستی است که باید با استانداردهای تعیین شده، مطابق باشد تا سلامت مردم در خطر نیافتد.

مسئولان بنادر استان هرمزگان در تلاشند،  انتقال کالا از بنادر به اقصی نقاط کشور  با سهولت هرچه بیشتر صورت گیرد و روند تخلیه و ترخیص کالا با حرکتى شتابان در حال انجام است

 دژپسند با بیان اینکه در این شرایط سخت تحریم، تلاش ها باید به گونه اى باشد که مشکلات به حداقل برسند، گفت: سیاست‌گذاری‌ها از موضع حاکمیت باید به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادى به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد، بدون دغدغه‌های جانبى، بدنه اقتصاد را به نقطه تعالی برسانند.

 وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر روان برای حرکت بازیگران اصلی اقتصاد، یعنی فعالان اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر در این شرایط سخت، به تصمیمات دولت نگاه کنید ، عمدتا معطوف به رفع مسائل مشکل ساز برای تولید، چه در سطح سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد است.

 این مقام مسئول تصریح کرد: به همین دلیل بود که سال گذشته دولت تصمیم گرفت، فارغ از بخشنامه‌ های موجود، برای واردات کالاهای مصرفی در هر منطقه،  سهمیه‌ای جداگانه اختصاص دهد‌.

 وى با بیان اینکه در شرایط فعلی، واردات به منظور تقویت تولید صورت میگیرد، تصریح کرد: سهم کالاهای وارداتی مصرفی عمدتا زیر١٥ درصد است و این به آن معنا است که ٨٥ درصد واردات کشور، کارکرد تقویت و رونق تولید دارد.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از وجود بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ذخیره کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد.

 وی افزود: این نشانه اهتمام و دغدغه جدی دولت در تامین و توزیع کالای اساسی در شرایط فعلی است.

 دژپسند با بیان اینکه، به دلایل مختلف، اساساً محل نگهداری برخی کالاهای اساسی، بنادر کشور هستند، گفت: روغن خوراکی یکی از این نوع کالا ها است که حدود ۷۰۰ هزار تن از کل موجودی کالای اساسی موجود در بنادر را به خود اختصاص میدهد.

 وی گفت: این خبر را باید با خبر خوش دیگری تکمیل کرد که همان افزایش رشد تولیدات کشاورزی است که بخش مهمی از کالاهای اساسی را در بر میگیرد.

 وزیر اقتصاد گفت: رشد تولید کالاهای اساسی در سال جاری، در بخشی از اقلام حتی به 20 درصد هم می‌رسد.

 دژپسند تأکید کرد: با این پدیده هم مواجه شدیم که موجودی کالاها در بنادر افزایش پیدا کرده است و رسوب کالاها را بررسی کردیم. بخشی از کالاها توسط دستگاه‌های مسئول که شامل بررسی استاندارد و قرنطینه بوده است با توجه به اهمیتی که داشتند صورت گرفته که در همین خصوص تعامل بسیار خوبی با دستگاه‌ها صورت گرفته است که در حداقل زمان این موارد بررسی شوند.

وی اضافه کرد: در بخش تأمین ارز نیز بنا شد که کالاهای گروه یک و دو که در بنادر هستند با اولویت بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز اقدام شوند و آن دسته از کالاها که بدون ثبت سفارش در گمرکات هستند، نسبت به واگذاری آن‌ها در داخل یا صادرات برای خارج اقدام شوند. این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد همان‌طور که در جلسات همراهی خوبی صورت گرفته است در اجرای این مصوبات نیز همکاری‌های خوبی صورت بگیرد.

وی در پرسش خبرنگاران در خصوص صادرات صوری و همکاری عوامل گمرک در قاچاق کالا ابراز کرد: پیشنهاد می‌کنم این سوال را رئیس‌کل گمرک پاسخ دهد اما می‌توانم بگویم در گزارش‌ها مسائلی مطرح می‌شود و پاسخ در خصوص آن‌ها نیازمند تبیین کارشناسی آن است.

طبق مصوبه شورای پولشویی در نیمه دوم سال ۱۳۹۶، رمز ارزها در حال حاضر ممنوع هستند و دولت مصوبه دیگری را در این خصوص در حال بررسی دارد که ابلاغ خواهیم کرد

دژپسند گفت: بسیاری از مسائلی که مطرح می‌شود زمانی که مورد بررسی قرار می‌گیرند می‌بینیم که از اساس موضوعیت ندارند، البته دلیل تغییر مدیریت گمرک پیگیری مواردی از جمله الکترونیکی کردن گمرکات در جهت سهولت در مبارزه با قاچاق و فساد، تغییر مدیران گمرکات که متأسفانه آلودگی داشتند، بوده است که نشان از مبارزه هوشمندانه وزارت اقتصاد و دارایی و گمرک با این‌گونه تخلفات است.

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر شده است تصویب یا معافیت مالیات توسط مجلس شورای اسلامی است و بنابراین هر موردی از آن باید در مجلس به تصویب برسد و در قانون برنامه ششم هر نوع معافیت مالیاتی را مجلس ممنوع اعلام کرده است.

مصوبه‌ جدید برای بیت‌کوین ابلاغ می‌شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی در جریان این بازدید، با بیان اینکه طبق مصوبه شورای پولشویی در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ رمز ارزها در حال حاضر ممنوع هستند، گفت: دولت مصوبه دیگری را در این خصوص در حال بررسی دارد که ابلاغ خواهیم کرد.

دژپسند پس در پاسخ به خبرنگار ایسنا درخصوص ساماندهی رمز ارزها بیان کرد: در این خصوص باید مصوبات دولت صادر شود و جهت‌گیری‌ها و خطوط اصلی در آن مصوبه ابلاغ شود که علت توضیح ندادن بیشتر در این خصوص آن است که در فرآیند بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد و برخی از اظهار نظرها که در این خصوص صورت گرفته خوب نبوده است، زیرا باعث تلاطم در جامعه می‌شود.