کارشناس بازار کار:

عدم جذب فارغ‌التحصیلان، هدر رفتن سرمایه‌های ملی است

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه متناسب با نیاز بازار کار نیروی ماهر و متخصص تربیت نکرده‌ایم، گفت: عدم به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به منزله هدر دادن سرمایه‌های ملی و انسانی است.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برنامه مشخصی برای ارائه آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار نداشته‌ایم، اظهار کرد: اگر بخش صنعت، کشاورزی و خدمات نتوانند خود را با حوزه آموزش عمومی و تکمیلی پیوند بزنند و سیاست منسجمی در این زمینه نداشته باشیم، هر کدام مسیر خود را می‌روند و بخشی‌نگری وارد کارکردشان می‌شود.

وی ادامه داد: مفهوم بخشی‌نگری این است که از حوزه اقتصاد ملی غافل می‌شویم و این امر موجب می‌شود جهت‌گیری هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ما متفاوت شود. در نتیجه با خلا عرضه نیروی کار در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات که نیاز به نیرو دارند مواجه می‌شویم و از آن طرف به دلیل تربیت نیروهایی که بازار نیازی به آنها ندارند، دچار مازاد نیرو در بازار می‌شویم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در حال حاضر در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکترا، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیاری هستند که بازار کار به آنها نیاز ندارد ولی در همین بازار مشاغلی وجود دارد که به‌رغم تقاضای بسیار برای آنها، عرضه نیروی کار ندارند و این امر نشان می‌دهد که پیوندی بین این دو مقوله دیده نمی‌شود. حیدری خاطرنشان کرد: متأسفانه دانشگاه آزاد به شکل نامحسوسی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده و کار آموزشی را رها کرده است. درست است که آموزش سرمایه است ولی اگر به کار گرفته نشود در واقع هدر رفتن هزینه‌های ملی است. بنابراین وقتی نتوانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم و به بهره‌وری برسانیم، سرمایه‌های ملی و انسانی را به هدر داده‌ایم.

وی افزود: تا زمانی که به شکل جزیره‌ای در کشور تصمیم‌گیری کنیم، بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی هر یک مسیر خود را طی می‌کنند و پیوند میان آموزش و بازار کار ایجاد نمی‌شود. این کارشناس بازار کار با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه بازار کار استفاده کنیم، گفت: کشورهایی که در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی کار موفق بوده‌اند، در حقیقت بین آموزش و بازار کار خود پیوند برقرار کرده‌اند. ما هم باید از کمک‌های فنی و تجربیاتی که کسب کرده‌اند، استفاده کنیم اما متأسفانه مشکل اساسی و زیربنایی ما در کشور این است که هیچ‌گاه متناسب با نیاز بازار کار نیرو تربیت نکرده‌ایم و از وجود نیروهای متخصص و ماهر در صنایع استفاده نشده است.

    

شریعتمداری:

آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آمار بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاست، گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترک بین دانشگاه‌ها و نهادها به منظور حل مشکل بیکاری در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری با بیان اینکه میزان بیکاری جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی بالاست و باید برای حل این مشکل ضوابط جدید و سرمایه‌گذاری صورت پذیرد، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما عدم تطابق محصولات دانش آموختگان با بازار کار است. براساس مطالعه‌ای که ما در وزارت تعاون طبق طرح آمایش انجام دادیم و نیازمندی‌های شغلی هر استان را مشخص کردیم، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان با نیاز شغلی و بازار کار استان خود تطابقی ندارند و باید بین نیاز استان‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هماهنگی ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه دانشجویان و دانش آموزان ما از مهارت کافی بهره مند نیستند و آمادگی انجام کار را ندارند و باید در دوره‌های کارورزی شرکت کنند. بر همین اساس ما طرحی تحت عنوان شورای عالی فنی تربیت و مهارت در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور دادیم.