افزایش قیمت نفت و طلای جهانی در پی شهادت سردار سلیمانی

در پی حمله موشکی آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی،‌ فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قیمت نفت چهار درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی تایم۲۴، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با  دو و ۸۳ صدم درصد افزایش به ۶۲ دلار و ۹۷ سنت رسید. قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با سه و ۱۴ صدم درصد کاهش به ۶۸ دلار و ۳۳ سنت رسید.

قیمت طلا نیز در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی حمله هوایی آمریکا در بغداد که در جریان آن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به شهادت رسید و اعلام این خبر که نگرانی‌ها نسبت به التهاب بیشتر در خاورمیانه را برانگیخت، به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱۵۳۹ دلار و چهار سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۵۴۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. طلا از ابتدای هفته گذشته تا دیروز حدود دو درصد رشد هفتگی داشته که چهارمین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.

سقوط ارزش دلار به پایین‌ترین سطح ۲.۵ ماه اخیر

همچنین درپی حمله تروریستی نیروهای آمریکا که به شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق انجامید، ارزش دلار در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲.۵ ماه اخیر رسید.

در عین حال،‌ با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، ارزهای امنی مانند ین ژاپن به بالاترین ارزش خود در ماه‌های اخیر رسیدند.

    

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

پاسخ به ابهام خرید ارزان میوه‌های ذخیره شب عید از باغداران 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ یکی از میوه‌های که به عنوان ذخیره شب عید از باغداران خریداری می‌شود پرتقال است. عمده پرتقال مورد نیاز ایام نوروز از باغداران شمالی خریداری می‌شود که بیشتر از نوع تامسون است. به گفته باغداران شمال در حال حاضر هر کیلوگرم از محصولشان سر باغ با قیمت یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 تومان خریداری می‌شود که منصفانه نیست.

به گفته باغداران؛ دولت قیمت حمایتی خرید هر کیلو پرتقال تامسون را برای شب عید 4 هزار و 500 تومان اعلام کرده است، اما نمایندگان اتحادیه باغداران محصول درجه یک را از آن‌ها حداکثر یک هزار و 700 تومان خریداری می‌کند.

باغداران اختلاف قیمت خرید از آن‌ها تا قیمت حمایتی تعیین شده توسط دولت را بسیار زیاد و غیر منصفانه می‌دانند. اما محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا ادعای باغداران را رد و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال از باغداران را یک هزار و 700 و قیمت پرتقال درجه یک را دو هزار و 200 عنوان کرد. 

وی افزود:  البته این قیمت خرید میوه در باغ است و ما هر کیلوگرم پرتقال را سورت شده، در سبد و تحویل در انبار 4 هزار و 200 تومان از باغداران خریداری می‌کنیم.  شعبانی در توضیح فاصله قیمت خرید از باغداران تا تحویل در انبار، اظهار کرد: برای هزینه انبارداری، سورت، سبد و حمل و نقل یک هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم به قیمت پایه افزوده می‌شود، سپس برای هر کیلوگرم یک هزار تومان سود برای باغدار در نظر گرفته می‌شود به این ترتیب قیمت نهایی خرید حداقل 4 هزار و 200 تومان می‌شود. به گزارش ایلنا؛ به رغم توضیحات عنوان شده از سوی اتحادیه باغداران، بسیاری از باغداران از جمله باغداران خرد حاضر به تحویل محصول خود به اتحادیه نیستند و ترجیح آن‌ها این است که محصولشان را ذخیره کنند و منتظر بهبود قیمت در بازار باشند.