تجربه نشان می‌دهد که پس از افزایش قیمت بنزین یک تورم انتظاری شکل می‌گیرد و به‌تبع‌آن، قیمت تمامی کالاها و خدمات؛ مرتبط و غیرمرتبط با رقم‌هایی قابل‌توجه افزایش می‌یابد. در این شرایط، مدیریت بازار و کاهش تورم انتظاری نقش مثبتی بر افکار عمومی،‌ آرامش جامعه و ثبات بازار خواهد داشت. این روزها و با افزایش ناگهانی و بدون اعلام قبلی قیمت بنزین ضرورت «مدیریت بازار» بیش‌از پیش احساس می‌شود و طی سه روزی که از اجرای طرح می‌گذرد،  مسئولان ذی‌ربط تلاش می‌کنند تا به انحای مختلف و با صدور اطلاعیه‌های شداد و غلاظ و اقدامات بازدارنده مانع از افزایش سطح قیمت‌ها شوند و کنترل بازار را به دست گیرند.

در ادامه به برخی از اقدامات نهادها و سازمان‌ها و در رأس آنها وزارت صمت در همین راستا اشاره می‌کنیم.امید که موثر باشد و از نگرانی روزافزون مردم از افزایش قیمت‌ها بکاهد.

هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می‌شود 

وزیر صمت گفت: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء‌استفاده‌گری برخی سودجویان، پس از اصلاح نرخ بنزین، مقرر کرده‌ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می‌شود.

رضا رحمانی افزود: در حال حاضر از حیث وجود کالاهای مصرفی و مورد نیاز کشور در شرایط خوبی به سر می‌بریم و قطعاً کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی برای مردم نیست.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت بیشترین تأثیرپذیری از یارانه حامل‌های انرژی به گازوییل مربوط می‌شود که خوشبختانه دولت افزایشی برای آن در نظر نگرفته است.

هرگونه افزایش قیمت برای تولیدکنندگان ممنوع شد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی نیزگفت: با ابلاغیه سازمان حمایت هرگونه افزایش قیمت کالا برای تولیدکنندگان ممنوع شد. اتاق بازرگانی نیز از این طرح حمایت می‌کند.

حسین مدرس خیابانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار که با تمرکز بر مبادی تولید و تامین کالا برگزار شد، قرار شد که با مصوبه هیات رئیسه اتاق بازرگانی به تمام تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالا ابلاغ شود که از هرگونه افزایش قیمت کالا خودداری کنند، ضمن آنکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز این موضوع را ابلاغ کرده است.

در هیچ کالایی افزایش قیمت نداشته‌ایم

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد: طرح بازرسی و نظارت بر بازار کالا ادامه دارد و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش قیمت در سطح بازار نداشته‌ایم.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نظارت ویژه بر فرایندهای تامین، توزیع و فروش کالا برقرار بوده و بر شبکه‌های فروش و خرده‌فروشان نظارت می‌کنیم.

وی ادامه داد: این نظارت‌ها همچنان ادامه داشته و به محض آنکه گزارشی دریافت شود و تغییر قیمت کالایی احساس شود، فورا به آن رسیدگی شده و اجازه افزایش قیمت به آن نخواهیم داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکید کرد: تاکنون تغییر قیمتی در سطح بازار گزارش نشده است. هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اولویت‌دار که حدود ۱۰۰ قلم هستند که مایحتاج مردم هست؛ ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی ذخیره‌سازی کالا صورت گرفته و در هیچ کالایی کمبود وجود ندارد ضمن اینکه در صورت نیاز و برای کنترل بازار این ذخایر وارد بازار خواهد شد.

گران‌فروشان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت نیز گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، گشت‌های بازرسی با همراهی اتحادیه‌ها در سطح کشور برگزار می‌شود. اگر در سطح کشور گرانفروشی رویت شود، تشکیل پرونده شده و در محاکم قضایی به آن رسیدگی می‌شود.

عباس قبادی در حاشیه برگزاری سومین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار که با حضور اعضا و مدیران اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شد، گفت: قرار شد که اگر ضرروتی در تامین کالا در کشور به وجود آمد، از طریق انبارهای سطح کشور تامین شود.

وی ادامه داد: با توجه به موجودی‌های مطمئن و انبارهایی که مملو از کالاها هستند و شرایطی که کشور در حال حاضر در آن وجود دارد، شرایط احتکار وجود ندارد و احتکار گران فروشی جایگاهی ندارد.

وی همچنین از سامانه ۱۲۴ و تمامی سازمان های صنعت، معدن و تجارت کل کشور، سازمان حمایت، بازرسان صنفی، به عنوان درگاه ارسال گزارش‌های مردمی یاد کرد.

او با اشاره به تشدید نظارت در سطح کشور و بازرسی های روزانه گفت: براساس دستور قائم مقام وزیر صمت، بازرسی و نظارت باید لحظه‌ای باشد و بازرسان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور داشته باشند و هرگونه تغییر قیمت به لحظه هم به معاونت بازرگانی، سازمان حمایت و... گزارش داده شود که اگر کالایی با افزایش قیمت یا تسریع در صف عرضه مواجه شوند، همان لحظه نسبت به تغییر و برخورد با متخلف انجام شود.

قبادی با اشاره به اینکه هیچ کالایی با افزایش قیمت روبرو نخواهد شد، توضیح داد: البته طبیعی است در مورد وانت بارها که جابه‌جایی بار را انجام می‌دهند، درصد غیر‌قابل توجهی که محسوس هم نیست، تغییر قیمتی به وجود بیاید، اما در هیچ کالایی افزایش قیمت نخواهیم داشت.

گشت‌های نظارت بر بازار دو برابر شد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از دو برابر شدن گشت‌های نظارتی مشترک در طرح ممنوعیت افزایش قیمت کالاها خبر داد.

عزیزالله افضلی در حاشیه سومین نشست ویژه ستاد تنظیم گفت: همزمان با اصلاح قیمت بنزین نشست‌های معاونت بازرسی که به صورت دستورالعمل ابلاغ شده بود در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: رصد کالا به صورت مستمر در دستور کار معاونت بازرسی و نظارت استان تهران قرار دارد و نظر به اینکه اصلاح قیمت بنزین در کشور انجام شد به جهت جلوگیری از سودجویانی که باسوءاستفاده از این فضا اقدام به گران‌فروشی می‌کنند، طرح نظارتی ما هم تشدید شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت تهران بیان کرد: ۶۰ درصد از تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۲۴ درباره اطلاع رسانی ممنوعیت گران فروشی کالا و خدمات بود.

وی ادامه داد: همچنین ما ابلاغیه ممنوعیت افزایش قیمت کالاها را از طریق اتحادیه ها و اصناف به سمع و نظر مردم رساندیم و به صورت مستمر و در گشت های مشترک با نمایندگان سازمان حمایت، بازرسی اصناف استان تهران، سازمان تعزیرات حکومتی، بر ارائه خدمات نظارت می کنیم.

افضلی گفت: در نظارت‌ها و بازرسی های خود با واردکنندگان، توزیع کنندگان و تولیدکنندگان ارتبا ط مستقیم داشته ایم و آنها هم تاکید کرده اند که اصلاح قیمت بنزین تاکنون هیچ اثری بر افزایش قیمت کالاها نداشته است.

۳۰ هزار بازرسی روزانه برای کنترل قیمت‌ها

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود و چهار هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور روزانه ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهند داد.

«حسین مدرس خیابانی»  در  سومین جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: در خصوص کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین علاوه بر این گشت های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با ۱۵ هزار بازرس در قالب هشت هزار اتحادیه، قیمت‌ها را در بازار رصد می کند.

وی ادامه داد: ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمت ها در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمام استان‌ها نیز قیمت‌ها را به دقت بررسی می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه کالاها در بازار فراوان است و هیچ گونه کمبود کالایی در کشور وجود ندارد، افزود: در تامین کالاهای ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد به میزان کافی کالاها ذخیره سازی شده است.

رئیس اتاق اصناف تهران: اکنون بازرسان و ناظران اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سطح شهر فعال هستند و این روزها کنترل قیمت‌ها با سخت‌گیری و شدت بیشتری انجام می‌شود

وی خاطرنشان کرد: عرضه کالا و ارائه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی ادامه خواهد داشت. به گفته این مقام مسئول، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران پشتیبان اجرای این طرح است و تولید کنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

افزایش قیمت بلیت ناوگان جاده‌ای نداریم 

ازسوی دیگر، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد که تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه افزایش نرخ کرایه‌ برای هیچ یک از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری نداریم و رانندگان باید با همان نرخ‌های کرایه موجود، مسافران‌شان را جابجا کنند.

به گزارش ایسنا، درپی درخواست رئیس‌ اتحادیه سواری کرایه کشور مبنی بر افزایش سهمیه و قیمت بنزین رانندگان عضو این اتحادیه، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که برای درنظر گرفتن سهمیه سوخت این وسایل حمل‌ونقل عمومی پیگیری‌های لازم صورت گرفته و به تایید دستگاه‌های متولی نیز رسیده است، اما هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

کنترل قیمت‌ها با سخت‌گیری بیشتر انجام می‌شود 

رئیس اتاق اصناف تهران نیز اعلام کرد: اکنون بازرسان و ناظران اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سطح شهر فعال هستند و این روزها کنترل قیمت‌ها با سخت‌گیری و شدت بیشتری انجام می‌شود. 

«قاسم نوده فراهانی» در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تاکید بر اینکه هرگونه گران‌فروشی به بهانه سهمیه‌بندی بنزین تخلف است، خاطرنشان کرد: برای نظارت بر قیمت کالا دو قسمت داریم، اولین بخش آن گرانی کالاست که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مربوط می‌شود و باید به بازار نظارت کند.

وزیر صمت: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء‌استفاده‌گری برخی سودجویان، پس از اصلاح نرخ بنزین، مقرر کرده‌ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هرگونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می‌شود

وی ادامه داد: موضوع دوم گران‌فروشی است که به اتاق اصناف مرتبط است. برای کنترل بازار به همه اعلام کرده‌ایم که کالا را با فاکتور رسمی بخرند. از سوی دیگر سود همه صنوف مصوب شده و مشخص است هر صنف می‌تواند چقدر سود دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: هر صنفی از سود تعیین شده تخطی کند به تعزیرات معرفی می‌شود و تعزیرات نیز مطابق با قوانین خاص خودش با آن برخورد خواهد کرد.

فراهانی افزود: اکنون بازرسی و نظارت اصناف و بازرسی و نظات سازمان حمایت در سطح شهر فعال هستند و این روزها کنترل قیمت‌ها با سخت‌گیری و شدت بیشتری انجام می‌شود.