مقامات روسیه: 

آمریکا مقصر تاخیر در پیمان کنترل تسلیحات اتمی است

روسیه هشدار داد، زمان برای ایالات متحده در جایگزین کردن معاهده‌ای برای کنترل تسلیحات اتمی در حال از دست رفتن است و این در حالی است که چین نیز در کنار مسکو، دولت واشنگتن را مقصر تضعیف تلاش‌ها برای کنترل اشاعه تسلیحات اتمی می‌داند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، سرنوشت معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک یا استارت جدید در حالی در معرض توجه قرار گرفته است که اوایل سال جاری میلادی، معاهده نیروهای هسته‌ای میان برد یا آی‌ان‌اف (INF) از سوی آمریکا لغو شد و این کشور از این معاهده بیرون رفت. توافق استارت جدید از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و دیمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه در سال ۲۰۱۰ امضا شد؛ توافقی که دو کشور را در داشتن تسلیحات اتمی دوربرد محدود می‌کند. اما تلاش‌ها برای تمدید این معاهده تا پیش از انقضای آن در ۲۰۲۱ متوقف شده و به بن‌بست رسیده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه در کنفرانس عدم اشاعه اتمی در مسکو گفت: «سیگنال‌های دریافتی از طرف ایالات متحده هیچ نوع خوش‌بینی‌ درباره آینده این معاهده ایجاد نمی‌کند. واشنگتن از عدم اشاعه به عنوان بهانه‌ای برای دستاوردهای ژئوپلیتیکی استفاده می‌کند و این موضعش ساختار توافقات حقوقی بین‌المللی در حوزه کنترل تسلیحات را از میان می‌برد.»

این نخستین باری نیست که مسکو تلاش کرده است تا در زمینه معاهده‌های بین‌المللی بر واشنگتن فشار وارد کند. اوایل سال جاری میلادی، مسکو دولت واشنگتن را به تضعیف توافقی متهم کرد که بر اساس آن، ایالات متحده ملزم به کاهش نیروهای هسته‌ای دوربرد خود است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ که استارت جدید را یک «توافق یک‌جانبه» خوانده بود، مکررا گفت چین هم به همراه روسیه باید عضوی در این توافق باشد. مقام‌های دولت آمریکا همچنین گفته‌اند به رویکرد جدیدی متمایل هستند که تمامی تسلیحات اتمی، از جمله سیستم‌های میادین نبرد و نه فقط تسلیحات اتمی دوربرد استراتژیک را در بر بگیرد. در حال حاضر، دیدگاه‌های متفاوتی در دولت آمریکا درباره وضعیت تمدید این معاهده وجود دارد و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، ترامپ سال آتی میلادی در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

انتقادهای مسکو و پکن از آمریکا در بحبوحه انتشار گزارشی از سوی وال استریت ژورنال مطرح شده است؛ در این گزارش آمده است، دولت واشنگتن احتمالا از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود که به روسیه و آمریکا اجازه می‌دهد تا پروازهای نظارتی را بر فراز قلمروهای یکدیگر انجام دهند. پیمان استارت جدید به طرف‌های امضاکننده اجازه می‌دهد تا ۱۵۵۰ کلاهک اتمی داشته باشند که کاهشی چشمگیر از ده‌ها هزار سلاح اتمی آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد محسوب می‌شود. این توافق را که می‌توان تا پنج سال تمدید کرد، در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. مسکو می‌گوید دست‌کم شش ماه زمان لازم دارد تا تغییرات اصلی برای توافق مذکور اجرایی شود.

 مساله اصلی مورد مناقشه، درخواست آمریکا برای وارد کردن تسلیحات جدید روسی در پیمان استارت جدید است. سال گذشته میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از تسلیحات جدیدی رونمایی کرد که شامل یک خودروی فراصوتی با حرکت نرم و ادامه‌دار، پهپاد زیردریایی مسلح اتمی و یک موشک کروز با قدرت اتمی بود. اخیرا نیز، پوتین از برنامه‌های روسیه برای تولید تسلیحات جدید خبر داد و مدعی شد که آن‌ها هیچ نوع مشابه خارجی ندارند.

روسیه می‌گوید، این تسلیحات جدید در استارت جدید باید با پیمان آی‌ان‌اف تطبیق داده شوند. فیودور لوکیانف، رئیس بخش دفاعی و مشاور سیاست خارجی کرملین می‌گوید: «همیشه این فرض وجود داشته است که استارت جدید تمدید می‌شود و روسیه متمایل به انجام آن است و حالا مقام‌های روسی شک دارند که این تمدید صورت گیرد. در شرایط حاضر، گفت‌وگوهای بی‌پایان در این باره وجود دارد.»