سخنگوی دولت گفت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است. 

علی ربیعی دیروز در نشست خبری هفتگی خود که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، با حضور و اجرای همزمان توسط «مترجم زبان اشاره» برای ناشنوایان برگزار شد؛تصمیم مهم دیگر را دو سالانه و غلطان شدن بودجه عنوان کرد و افزود: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد، بودجه ۱۴۰۰ را نیز جهت اطلاع خواهیم داد. و در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰ ، بودجه ۱۴۰۱ باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند.

سخنگوی دولت یادآورشد: خیلی از کشورها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دوساله می‌دهیم.

وی درباره تغییرات ساختاری در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال‌های گذشته گفت: اصلاح ساختار بودجه به ۲ قسمت تقسیم شده است؛ یک قسمت که تقریبا با اصلاح ساختار اقتصادی کشور همپوشانی دارد و مهمترین آنها از قبیل نظام مالیاتی، نظام تامین اجتماعی و بحث یارانه‌ها و یارانه‌های انرژی یا اصلاحات نهادی بزرگ است که در جلسه سران سه قوه دنبال می‌شود.

ربیعی عنوان کرد: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، بخش‌هایی که در اختیار دولت است و می‌تواند در قالب بودجه پیگیری شود در هیات وزیران دنبال خواهد شد. بر این اساس سازمان برنامه، کاری انجام داده که  رسانه‌ها در این زمینه بهتر به نقد بپردازند چرا که این کار می‌تواند به عقبه و غنی‌سازی این تصمیم‌گیری کمک کند.

 ردیف‌های بودجه کاهش می‌یابد

ربیعی خاطرنشان کرد: ما الان یکهزار دستگاه و ۹ هزار ردیف برنامه داریم که این موضوع قدرت نظارت بر بودجه و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و مدیریت وزیر و بالاترین مقام اجرایی را دچار مشکل کرده است.

سخنگوی دولت گفت: پیشنهادی که به دولت آمده و در این مورد بحث می‌شود، کاهش دادن آن به حدود ۱۰۰ دستگاه و ردیف است چرا که این کار قدرت تمرکز را افزایش می دهد و بالاترین مقام می‌تواند اولویت را تشخیص بدهد.

سخنگوی دولت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است

کمیته کوچک‌سازی دولت تشکیل می‌شود

وی به بحث کوچک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: قرار است برای کوچک‌سازی دولت کمیته‌ای تشکیل شود، که واگذاری، برون سپاری‌ها و ادغام دستگاه‌ها در این کمیته بررسی می‌شود. این موارد از اصلاحات بسیاری جدی است و اتخاذ این تصمیمات بلندمدت از سوی دولت، به نفع دولت‌های آینده هم خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: با این اصلاح ساختار امکان نظارت بر نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکت‌های دولتی افزایش پیدا می‌کند. الان طرح‌های زیانده وجود دارد و اصلاح ساختار مالکیت نیز باید صورت بگیرد و همچنین مدیریت شرکت‌های دولتی در این بودجه پیش‌بینی شده است.

 قیمت خرید تضمینی گندم دو هزار و ۲۰۰ تومان

ربیعی درباره آخرین نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۲ هزار و ۲۰۰ تومان مشخص شد. طبق محاسباتی که از سوبسیدهای داده شده به کشاورزان در نهادها صورت گرفت و بحث مقرون به صرفه بودن این مبلغ تعیین شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی ۱۴ میلیون تن گندم در داخل کشور است خوشبختانه آب و هوا در سال گذشته به این موضوع کمک کرد.

منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید در جای خودش مصرف شود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع حاصل از حذف یارانه‌های برخی از دهک‌های برخودار در چه محل‌هایی صرف می‌شود؟ گفت: یک بحث کلی - قبل از آنکه تصمیمی برای حذف یارانه‌ها گرفته شود - وجود داشت، این بود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون باید در جای خودش مصرف شود. در این زمینه سهم تولید، سهم اشتغال و... نیز در کنار سهم افراد وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در مورد حذف یارانه‌های اخیر هم براساس همان قانون هدفمندی یکی از جاهایی که باید پول آن پرداخت شود، مددجویان هستند، تصریح کرد: در قانون کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است. تصمیمی که در شورای معلولان و توانمندیابان به ریاست جهانگیری گرفته شده، خلاف قانون نبوده است.در آنجا تصمیم گرفته شد این پول براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها به مددجویان بهزیستی اختصاص پیدا کند. 

 فکر نمی‌کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره سامانه ثبت اموال مسئولین و این که برخی از وزرا هنوز لیست اموال خود را در این سامانه ثبت نکرده اند گفت: قبلاً ( قبل از راه اندازی این سامانه) به طور کتبی این لیست را خواسته بودند. فکر نمی‌کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد. همان یک ماه اول نامه آمد من هم که آن موقع وزیر بودم مثل بقیه لیست را دادم و الان هم آمادگی دارم که اعلام کنم. وی با بیان اینکه هیچ چیز پنهانی وجود ندارد حتی وزرا تغییرات جزئی را هم دیدم که اعلام می کنند، یادآور شد: کسانی که مشمول این موضوع بودند،اطلاعاتشان در فرم پر می‌کردند و حالا فرم تبدیل به سامانه شده و کار بسیار خوبی هم هست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اینکه می گویید کسی اطلاعات خود را ثبت نکرده اگر هست به ما هم اعلام کنید چون دفتر دادستان کل هم همیشه این موضوع را با جدیت پیگیری می کرد.