پیشخوانی برای مهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر

پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران امکانی است برای کارگردانان و گروه‌های تئاتری ایرانی که آن‌چه را انجام داده و می‌دهند در قالبی متمرکز و فشرده در معرض دید مهمانان خارجی بگذارند.

در بخش بین‌الملل سی‌وهفتمین دوره‌ این رویداد شاهد رخ دادن اتفاقی خواهیم بود که اگرچه در دوره‌های پیشین نمونه‌هایی کم و بیش مشابه با آن نیز به وقوع پیوسته است اما این بار با شیوه‌ای هدفمند و با تمرکز بر نشان دادن آثار ایرانی در قالبی نو به مهمانان خارجی و با نامی تازه، تحت عنوان SHOWCASE ظاهر می‌شود. 

سعید اسدی، دبیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر در این مورد گفت: الگویی که امروز در جهان وجود دارد و یکی از مهم‌ترین امکانات معرفی آثار به فضای بین‌المللی را در اختیار برگزارکنندگان می‌گذارد  SHOWCASE است که ما عنوان « پیشخوان» ‌را به‌عنوان معادل فارسی‌اش پیشنهاد داده‌ایم. پیشخوان ‌ها معمولا مکانی هستند که امکان عرضه‌داشت را برای شما فراهم می‌کنند و ما آن‌را به عنوان امکانی تلقی کرده‌ایم که می‌شود گزیده‌های مناسب را که قابلیت ارائه در مارکتینگ بین‌المللی دارند درش نشان داد. این چیزی است که در بسیاری از نقاط جهان یا در دل جشنواره‌ها یا در کنار جشنواره‌ها یا به عنوان رویدادی مستقل رخ می‌دهد و در ایران هم پیش‌تر شکل‌های مشابه‌اش را به روش‌های مختلف تجربه کرده‌ایم و حال می‌خواهیم مجددا معرفی‌اش کنیم . در این برنامه هم مهمانان با دقت برگزیده می‌شوند و از کسانی هستند که می‌توانند این فرصت را برای ما بسازند و هم هنرمندان و گروه‌های ایرانی براساس قاعده‌ای مشخص که در قالب پلتفرم پیشنهاد داده‌ایم در آن حاضر می‌شوند و این اتفاق را رخ می‌دهند. 

    


چهره‎های دانشگاهی راوی دیگرگونه‎های اجرایی

 در بخش دیگرگونه‌های اجرایی این دوره از جشنواره که شامل ۱۷ اثر است از جمله آثاری که توسط چهره‌های شناخته شده برای اهالی تئاتر، کارگردانی می‌شود می‌توان به «دیگری‌ام، چرا؟» از گروه هنری کوچگر به نویسندگی گروه اجرایی نمایش و کارگردانی علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد اشاره کرد. 

به گزارش روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، تسهیل‌گران این اجرا سارا امیری و محمدرضا دهنوی‌اند و بازیگرانش ضیا انصاری، معصومه جعفری، نرگس حسینی، علیرضا حسینی، بسگل حسنی، علی رحیمی، آمنه فقیری و زهرا میرزایی. مدت زمان «دیگری‌ام، چرا؟» ۶۰ دقیقه  است و در تهران تولید شده است.  از جمله چهره‌های دانشگاهی که در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد می‌توان به آزاده شاهمیری اشاره کرد. او طراح و کارگردان «موزه نزدیک» به نویسندگی سهیل امیرشریفی با بازی ندا جبرئیلی و آوا درویشی است که در مدت زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود و محصول تهران است.  

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی‎وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۲ کارگردان مرد حضور دارند و شش کارگردان زن. این زنان که پنج نفرشان از تهران و یک نفرشان از مشهد است عبارتند از سما موسوی‌مفخر کارگردان «آدم‌هایی که نمی‌بینم» از تهران،  مهنوش نراقی کارگردان «بر پهنه کافه» از تهران، ثریا اخلاقی کارگردان «ما و دیگران» از مشهد، کیمیا خطیب‌زاده کارگردان «مثبت و منفی هفت» از تهران، آزاده شاهمیری کارگردان «موزه نزدیک» از تهران و نازنین‌زهرا رفیعی کارگردان «نباید» از تهران.  سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.