قم، میزبان «پیک امید»  کانون پرورش فکری

«پیک امید» تریلی سیار سینما تئاتر کانون که برای نخستین‌‌بار در جشنواره‌ تئاتر همدان از آن رونمایی شده است‌، با سفر در شهرها و روستاهای استان قم فعالیت رسمی ‌خود را آغاز کرد. شهرها و روستاهای استان قم از روز چهاردهم دی تا بیست‌وهشتم این ماه میزبان نمایش «پاهای خانم هزارپا» هستند. بر این اساس و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته این گروه نمایشی در میان خردسالان، کودکان نوجوانان و بزرگسالان داستانی فانتزی را نقل می‌کنند. داستان درباره‌ هزارپایی است که از دست و پای خود خسته شده است. در این میان او با یک کرم آشنا می‌شود و هر کدام به واسطه توانایی‌های‌شان این امکان را پیدا می‌کنند جلوی یک واقعه بزرگ را بگیرند. استان قم در ۲۹ روستا هم‌چون جنداب، قاهان پاچیان، جنت‌آباد، ورجان، کوه‌سفید و... از بخش‌های سلفچگان، خلجستان، جعفریه مرکزی و کهک میزبان «پیک امید» کانون پرورش فکری است. با توجه به فرسودگی تریلی سیار قدیمی ‌کانون، چندی پیش از تریلی جدیدی رونمایی شد که مجهز به صفحه نمایش نیز است و از این پس امکان نمایش فیلم برای کودکان در مناطق دور افتاده کشور را نیز فراهم آورده است. بر این مبنا و در اولین گام این تریلی به استان قم سفر کرده و با عوامل نمایش همراه شده است. نمایش «پاهای خانم هزار پا» به کارگردانی مهدی خجستگی با مشارکت و نقش‌آفرینی نوجوانان دارای نیازهای ویژه تولید و به همت هنرمندان این استان تهیه شده است. این نمایش پیش‌تر نیز در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز به صحنه رفته است. با اعلام مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ماه بهمن و اسفند نیز این تریلی به دیگر استان‌های کشور سفر می‌کند. استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی و فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی، استفاده از خدمات فرهنگی برای همه کودکان و نوجوانان، توجه به تعلیم و تربیت و زندگی در شرایط سخت، برخی از اهداف تولید این اثر هنری عنوان شده است.

    


این نمایشنامه تقلیدنامه‌ای است 

از داستان قتل امیرکبیر «کاش چشم نمی دید» 

هم‌زمان با سال‌روز قتل میرزا تقی‌خان فراهانی، از کتاب «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» نوشته مهدی صفاری‌نژاد در کاشان رونمایی شد.

این نمایشنامه تقلیدنامه‌ای است از داستان قتل امیرکبیر. میرزا تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، صدر اعظم نامدار دوران ناصری است. او که در تاریخ 20 دی ماه 1230 به دستور ناصرالدین شاه قاجار در حمام فین کاشان به قتل رسید، از شناخته‌ترین چهره‌های ایرانی در تاریخ این کشور است. در همین راستا به منظور پاسداشت خدمات امیرکبیر به کشور و روایت قتل وی، 21 دی‌ماه از کتاب «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» نوشته مهدی صفاری‌نژاد همراه با اجرای «مجلس شبیه نامه امیرکبیر» با معین البکایی مهدی دریایی اراکی رونمایی شد. در این برنامه فرماندار کاشان، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشری کشان، مهندس امینیان مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به همراه جمعی از هنرمندان نمایش شهرستان کاشان در «خونه نقلی» پشت مسجد آقابزرگ حضور پیدا کردند. این کتاب با حمایت خانه نقلی کاشان به مدریت اکبر رضوانیان در تیراژ 500 نسخه چاپ و توسط نشر سوره تماشا به چاپ رسیده است.