شهرهای دوستدار کودک در اولویت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان این‌که اجرایی شدن دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک با توجه به مفاد آن در خصوص بروز خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان و نظام‌مندی فضاهای فعالیتی کودکان در شهر در اولویت کاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار دارد از برگزاری نشست تخصصی این موضوع طی هفته آینده در اصفهان خبر داد.

مهدی جمالی نژاد افزود: دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک، اخیرا از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به استان‌ها ابلاغ شده و اهداف عمده تهیه آن ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان در شهر، توسعه، نظارت، استانداردسازی، سطح‌بندی و نظام‌مندی فضاهای فعالیتی کودکان در شهر است.

وی، تامین امنیت و ایمنی جهت حضور فعال و بانشاط تمامی کودکان و نوجوانان در شهر و افزایش فرصت‌های شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهر و محلات شهری و کمک به ارتقاء سلامت جسمی و روانی کودکان؛ را سایر اهداف عمده تهیه دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک ذکر کرد.

وی افرود: در راستای تحقق استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در زمینه تجارب موفق در حوزه مدیریت شهری و به منظور اجرایی شدن دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک و تلاش برای ایجاد این شهرها در کشور، نشست تخصصی و کارگاه آموزشی به منظور ارتقای سطح اگاهی و دانش مسوولان مرتبط با حوزه دوستدار کودک در شهرداری‌ها طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی ماه با حضور اساتید و متخصصان یونیسف به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

    


معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بازمانده از تحصیل را دارد

معاون آموزش ابتدایی گفت: استان‌های سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.

رضوان حکیم‌زاده با بیان این‌که از سال ۱۳۹۲ برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، گفت: استانداران موظف هستند به‌عنوان روسای شوراهای آموزش‌وپرورش کارگروه‌هایی تشکیل  داده و کودکان بازمانده را شناسایی و موانع ادامه تحصیل آن‌ها را رفع کنند.

حکیم‌زاده اضافه کرد: مسئولیت‌هایی بر عهده آموزش‌وپرورش و استانداری‌ها گذاشته شده که مهم‌ترین آن شناسایی و رفع موانع است. این برنامه به‌صورت جدی تدوین و با دستور‌العمل مشخصی ابلاغ شد. از جمله مسئولیت‌های راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است. البته بودجه مجزایی به آموزش‌وپرورش داده نشده در حالی‌که از مهمترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.

وی با بیان این‌که منظور ما مشکل اقتصادی خانواده‌ها است، اظهار کرد: در برخی مناطق خانواده‌هایی داشتیم که کودک‌شان نان‌آوری خانواده را برعهده داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که در دوره ابتدایی در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال روی این موضوع کار می‌کنیم، اظهار کرد: ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۶-۹۷ داشتیم که ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.