بهانه؛ فروش است

مدیران سینما را به ابتذال و انحطاط می‌کشانند

بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: هدف و نقشه مدیران این است که به بهانه فروش، سینمای ایران را به نهایت ابتذال، انحطاط و نابودی بکشانند و من به صراحت عنوان می‌کنم یکایک افرادی که در امور اجرایی، تولید و پخش سینما شراکت دارند و یا سینمادار هستند مقصر این اتفاقات شوم و ناشایست هستند. احمد نجفی افزود: چرا کسی نمی‌رود از روسای صنوف سینمایی و پخش کننده‌ها در رابطه با ابتذال در سینما سوأل کند؟ چرا هیچ‌کس آن‌ها را در رابطه با این پدیده شوم مورد موأخذه قرار نمی‌دهد؟ مشکل ما این‌ها هستند! مشکل ما کسانی هستند که از صفر تا ۱۰۰ تولیدات فیلم‎ها نقش دارند؛ کسانی‎که سرمایه می‎گذارند، کسانی‎که فیلمنامه می‎نویسند، کسانی‎که مجوز می‎دهند، کسانی‎که پخش می‎کنند و کسانی‎که نمایش می‎دهند همه مقصرند! نجفی خاطرنشان کرد: کسی قطعاً با ساخت فیلم‎های کمدی خوب و فاخر مخالف نیست ما با فیلم‎های بی‎خاصیت و پوچی که به اسم کمدی سینمای ایران را تسخیر کرده‎اند مخالف هستیم.  این سینماگر سپس با بیان این‌که اتفاقات امروز سینمای کشور از چند سال قبل قابل پیش‌بینی بود اظهار داشت: این آقایان برای سینمای ایران برنامه‌ها دارند! این‌ها فروش را بهانه کرده‌اند، گیشه را بهانه کرده‌اند تا به اهداف دیگری در سینما دست پیدا کنند، هدف اصلی و نهایی آن‌ها نابودی کامل سینمای ایران و فرهنگ و هنر این مملکت است. آقایان مدتی است یاد گرفته‌اند فقط از فروش و گیشه دم بزنند و خودشان به‌خوبی می‌دانند که سینما فقط فروش و گیشه نیست. وی متذکر شد: این‎که آقایان می‎آیند و برای نمایش و شو در جشنواره‎ها به یکی دو فیلم ارزشی جوایزی می‎دهند هدف‎شان حمایت از فیلم‎ها نیست و می‎خواهند صدای اعتراضات را بخوابانند. آقایان اگر می‎خواستند از فیلم‎های ارزشی حمایت کنند به‎جای این‎که ما شاهد اکران انبوه فیلم‎های نازل در سینماها بودیم کمی هم فیلم در ژانرهای دیگر می‎دیدیم. این اتفاقات نه به نفع سینما است و نه به نفع جامعه و من امیدوارم افرادی که دغدغه این موضوع را دارند با تدبیری سریع جلوی ادامه این عملکرد نادرست در سینمای کشور را بگیرند.

    


چهل سال، چهل فیلم، چهل نما

فرهنگسرای امید سیر تطور و تحولات سینمایی چهل سال پس از انقلاب اسلامی را بررسی می‎کند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف بررسی سیر تطور و تحولات این چهل سال اخیر در حوزه سینمای کشور اقدام به تولید مجموعه ویدئویی دیدنی با عنوان «چهلنما» کرده است.

در این مجموعه که از ۱۲ دی‌ماه سال جاری در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام منتشر می‌گردد در آیتم‌های کوتاه به معرفی و بررسی چهل فیلم برتر پس از انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود . عمده موضوعات و رویکردهای این چهل فیلم منتخب در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ارزش‌های اخلاقی، گفتمان انقلاب اسلامی و ... است که هر روز به معرفی و بررسی یکی از این آثار پرداخته می‌شود. نقاط عطف انقلاب اسلامی هم‌چون تحولات پس از انقلاب، دسیسه‌های دشمنان در سال‌های ابتدایی انقلاب، شروع جنگ تحمیلی و تاثیرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی افراد، تحولات اجتماعی و فرهنگی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و هم‌چنین موضوعاتی چون : دفاع از حریم اهل بیت و مدافعان حرم را می‌توان در سیر حیاط سینمای پس از انقلاب به‌خوبی مشاهده نمود. هم‌چنین بناست این محصول فرهنگی در قالب یک مستند دو بخشی تهیه و عرضه گردد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این خبر و دیگر برنامه‌های مجموعه می‌توانند به  فرهنگسرای امید به نشانی : میدان امام حسین (ع)، خیابان ۱۷شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، مراجعه نمایند.