منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجردر گفت‌وگو با سینماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر به‌واسطه سیاست‌های غلط برگزارکنندگانش کوچک، یخ‌زده و بی‌اهمیت شده است، به‌نحوی که ما اگر فقط ۱۰ سال پیش را با الآن مقایسه کنیم متوجه می‌شویم از لحاظ ساختار فیلم‌ها محتوا، ارزش‌های محتوایی متن و حتی مسائل اجرایی جشنواره دچار افول و نزول محسوسی شده‌ایم.

عباس کریمی افزود: جشنواره فیلم فجر برای خواص و عوام جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما مدت‌ها است دست‌اندرکاران این رویداد خواص را کنار گذاشته‌اند و صرف این‌که مردم بلیت بخرند و فیلم‌ها را ببینند و پشت در سینماها صف ببندند برای‌شان کافی است! این سیاست غلط باعث شده تا جشنواره فیلم فجر سال به سال بیشتر به قهقرا برود. سیاست فعلی برای آقایان خوشایند هم هست، چراکه خواص سینما شامل منتقدان، کارشناسان فرهنگی و هنرمندان را از مخاطبان به‌صورت کاملاً آگاهانه جدا می‌کنند و دیگر اعتراض آن‌ها را نمی‌‌شنوند و مردمی که می‌آیند و فیلم‌ها را می‌بینند برای‌شان کافی است تا بیلان‌های خود را پر و پیمان نشان دهند.

کریمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آقایان رسماً صدای انتقادات به‌جا و مطالبات درست اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران را نمی‌شنوند و هر کاری را که دوست دارند انجام می‌دهند؛ رسماً امروزه سلیقه اشخاص است که جشنواره را اداره می‌کند به نحوی که به‌رغم اعتراضات مکرر و درخواست‌های کانون‌ها و نهادهای مختلف سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره‌های ملی و جهانی هیچ اقدام جدی از سوی مسئولان در این راستا صورت نگرفت!

این منتقد سینما تأکید کرد: مگر ما فیلمی در استانداردهای بین‌المللی داریم که می‌آییم و جشنواره ملی و جهانی را تفکیک می‌کنیم و دو جشنواره جدا با دو هزینه کرد جدا راه می‌اندازیم؟ اصولاً سینمای ایران هیچ ارتباطی با سینمای جهان ندارد و معلوم نیست اصرار آقایان برای برگزاری دو جشنواره مجزا چیست و چرا به انجام کارهای غلط شان اصرار دارند!

وی سپس با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای سینما گفت: فیلم‌های جشنواره همانند فیلم‌هایی که این روزها روی پرده سینماها می‌بینیم عمدتاً ضعیف هستند. فیلم‌های کمدی مبتذل پیش پاافتاده و بی‌مایه که عمدتاً شوخی جنسی دارند همه جشنواره و همه سینما را در اختیار خود گرفته‌اند؛ بی‌راه نیست اگر بگوییم سینما امروزه شبیه تئاترهای روحوضی ۵۰ سال پیش شده هرچند که در انتهای آن تئاترها و نمایش‌های روحوضی پند و نصیحت‌هایی هم وجود داشت، اما این فیلم‌ها پند و نصیحت ندارند و بیشتر جامعه را به سمت بی‌اخلاقی سوق می‌دهند؛ همه این‌ها نشان از آن دارد که سینما بی‌دروپیکر شده و به دنبال آن قطعاً جشنواره نیز بی‌دروپیکر شده است!

کریمی خاطرنشان کرد: ما در سینما شاهد اتفاق خوبی نیستیم. منتقدان سینما رسماً بی‌خیال سینمای ایران شده‌اند و فیلم خارجی می‌بینند و نقد می‌کنند؛ دیگر هیچ‌چیز درست سر جای خود قرار ندارد و معلوم نیست سرانجام این بی‌تدبیری‌ها می‌خواهد سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر را به چه جهتی سوق دهد!

این کارشناس فرهنگی سپس با انتقاد از اداره نشست‌های جشنواره توسط گروهی که آن گروه را مافیایی دانست، گفت: جلسات نقدوبررسی فیلم‌های جشنواره در اختیار مافیای خاصی است که روابط پشت پرده با مسئولان دارند، اما مایه‌ای برای این کار ندارند، روابط بسیار ناسالم در جشنواره فیلم فجر وجود دارد و همه این‌ها باعث نزول این رویداد سینمایی شده است.

وی در پایان یادآور شد: سینمای ایران تحت سیطره افرادی است که در پشت پرده حضور دارند و به‌صورت رسمی اسامی‌شان علنی نشده اما همه ما خوب می‌دانیم که چه‌طور دارند سینما را به نابودی می‌کشند. این دست‌های پشت پرده هستند که برای مدیران، برای سینما و سینماگران تصمیم گیری می‌کنند؛ آن‌ها هستند که بر اساس منافع شخصی‌شان تصمیم می‌گیرند که جشنواره به چه شکل و در کجا برگزار شود و متأسفانه عقلانیت در این زمینه هیچ جایی ندارد.