نیما نوربخش

برای نخستین بار نقاشی‌هایی از آرمان استپانیان در کنار عکس‌هایش از پنجم دی‌ماه در گالری اعتماد به نمایش درمی‌آیند. استپانیان اگرچه عکاس بنامی است اما حالا در گذر این سال‌ها بالاخره تصمیم به نمایش دادن نقاشی‌هایش گرفته است. عنوان این نمایشگاه ،«ریشه‌هایی از آسمان» است و آن‌طور که خودش به ما گفت مجموعه‌ای از ۱۲ عکس و ۹ نقاشی وی را شامل می‌شود. او که چند هفته پیش «مهمان هفته» همین صفحه از روزنامه توسعه ایرانی بود حالا و در آستانه ۶۵ سالگی تصمیم دارد دنیای نقاشی را پررنگ‌تر از گذشته دنبال کند چه آنکه پیشترها در مصاحبه‌ای برایم گفته بود :« مدت‌ها است که علاوه‌ بر عکاسی، نقاشی هم می‌کنم اما گاه با خودم می‌گویم که آخرش این‌ها را کجا باید به نمایش بگذارم.» آنطور که پیداست زمستان ۹۹ و گالری اعتماد همان زمان و مکانی است که به نقاشی‌های آرمان سلام می‌کنند.

از استپانیان آخرین عکس‌هایی که دیدیم همین آبان گذشته و در کتاب «صد سال عکاسی مناظر شهری» تألیف مهدی وثوق‌نیا بود و نمایشگاه «ریشه هایی از آسمان» می‌تواند دگربار پنجره جدیدی رو به چشمان مخاطب از دریچه افکار و احساسات هنرمند باز کند. اگرچه جنس عکاسی استپانیان کمتر به دوربین وابسته است اما باید دید جنس نقاشی او وقتی به منصه ظهور می‌رسد چطور و چگونه است. همچنان که جاوید رمضانی منتقد هنری درباره او می‌گوید: « استپانیان آن‌قدر کار کرده و نمایشگاه داشته است که نام او ثبت شده، چه بخواهیم و چه نخواهیم عکاسانی از جنس او که کمتر از آکادمی‌های الکن عکاسی فارغ‌التحصیل شده‌اند، خیلی بیشتر دیده شده‌اند و در دنیا مطرح گردیده‌اند. استپانیان فارغ‌التحصیل گرافیک است. با تصویر و دنیای دیجیتال عکاسانه خیلی راحت‌تر برخورد می‌کند و حقیقت انقلاب کداک برایش حال و هوایی هنری داشته و توان ترجمه‌ احساسات خود را روی کاغذ آرت پرینت به خوبی داراست».

پژمان نظرزاده نیز درباره آثار این نمایشگاه می‌گوید :« استپانیان با افزودن عناصری تاریخی مانند چشم‌های یک نقاشی قدیمی به تصویر یک زن و یا ریسه‌های نورانی به قابی که شباهت به عکس‌های دسته جمعی دوران قاجار پیدا کرده است گذشته را به زمان حال متصل می‌کند؛ اتفاقی که در آثار استپانیان طی سال‌های طولانی فعالیتش فراوان دیده می‌شود. با این همه او در این تفسیر مجدد تاریخ، نشانه‌هایی از امید را نیز باقی می‌گذارد». البته این کارشناس هنری همچنان معتقد است:« استپانیان جهان را به درنگ کردن و تماشای همه چیزهایی فرا می‌خواند که در همهمه جهانی شدن به فراموشی سپرده شده‌اند».

البته از این هنرمند ارمنی‌تبار تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری در دنیا برگزار شده و با شناختی که از او داریم چه بسا « ریشه‌هایی از آسمان» آخرین مواجهه رسمی آرمان با مخاطبان هنرش در داخل کشور تا مدت‌های مدید باشد. علاقه-مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از پنجم تا شانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۹(۲۵ دسامبر تا ۵ ژانویه) غیر از دوشنبه‌ها به گالری اعتماد مراجعه کنند.