رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: باید نرخ عوارض خروجی را برای سال ۱۴۰۰ کم می‌کردند. مگر امسال سفر خارجی انجام شد که روی عدد آن، حساب و کتاب کردند و بودجه سال بعد را تخمین زدند!؟

حرمت‌الله رفیعی که جزو معترضان سرسخت عوارض خروجی است، با اشاره به مبالغی که با این عنوان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیشنهاد شده است، گفت: چند سال است نسبت به افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور اعتراض می‌شود اما توجهی نمی‌کنند. توجیهی که برای افزایش نرخ عوارض آورده‌اند کمک به بودجه دولت بوده، اما این بودجه فیک است؛ چه بودجه‌ای است که به اسم گردشگری تمام می‌شود ولی ما اثری از آن در گردشگری نمی‌بینیم!؟ وی با طرح این سوال که در سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن مرزها مگر چه تعداد سفر خارجی انجام شده که بودجه و مبلغ عوارض خروجی سال ۱۴۰۰ براساس آن تخمین زده‌اند؟ گفت: این کارها بیشتر از آن که اثر مثبت داشته باشد سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود. عوارض خروج از کشور یک کار کارشناسی نشده بود و ما همیشه با اصل آن مخالف بوده‌ایم. رفیعی ادامه داد: طبق آخرین آمارها در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون سفر خارجی انجام شد که نزدیک به چهار میلیون آن زیارتی بود، از بین این جمعیت هم حدود دو میلیون نفر برای اربعین به عراق رفتند و عوارض خروجی ندادند، شاید از ۸ میلیون سفر خروجی سال ۹۸ فقط از حدود سه میلیون نفر توانسته باشند عوارض خروجی بگیرند که اگر میانگین رقم عوارض آن سال را ۳۳۰ هزار تومان درنظر بگیریم، عددی بالغ بر ۹۹۰ میلیارد تومان می‌شود. در بودجه می‌نویسند بخشی از این رقم قرار است به گردشگری برسد؛ چرا هیچ وقت توضیح نمی‌دهند از آن مبلغ، واقعا چقدر به گردشگری رسیده است.

وی ادامه داد: زمانی می‌گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند، قرار بود به مسافر هم تعلق بگیرد، اما آن ارز نیمایی اصلا به گردشگری نرسید. امروز گزارش‌های مقامات قضایی را می‌بینیم، آن ارز انگار بیشتر قسمت دلال ها شده است. نه آن ارز ۴۲۰۰ تومانی و نه این عوارض خروج، هیچکدام در اختیار صنعت گردشگری نبوده و نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: برخی می‌گویند عوارض خروجی را گران می‌کنند که مردم کمتر به خارج از کشور سفر کنند. آیا سفر هشت میلیون نفر از بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت این کشور، رقم زیادی است؟ آقایان تعداد گردشگران و مسافرت‌های خارجی کشورهای دیگر را نمی‌بینند؟ بسیاری از مردم با این قیمت بلیت هواپیما و ارز دیگر نمی‌توانند سفر خارجی بروند، چه لزومی دارد مانع دیگری بگذارند!؟ او افزود: چرا از زاویه دیگری به سفرهای خارجی نگاه نمی‌کنند. ما تبلیغات «ایران‌هراسی» نداریم، ایرانی‌هایی که به خارج از کشور می‌روند، دست کم ۱۰ درصدشان که می‌توانند روی ذهن مردم خارج از ایران اثر مثبت بگذارند. با این کار، واقعیت کشور و فرهنگ ایران تبلیغ می‌شود، آن هم بدون اینکه دولت هزینه کند. این معرفی به نفع ایران است. چرا آدرس و گزارش‌های غلط می‌دهند و این همه سخت می‌گیرند. فکر می‌کنند برای کسی که حداقل ۱۰ میلیون تومان خرج سفر خارجی می‌کند، پرداختن ۵۰۰ هزار تومان برای عوارض خروج، عددی می‌شود. چرا فکر نمی‌کنند آن‌هایی که ممکن است سفر خارجی زیاد بروند واردکننده و یا تاجر باشند و رقم عوارض را روی محصولات وارداتی خود سرشکن کنند و کالا را در داخل کشور گران‌تر کنند. رفیعی اظهار کرد: تاوان این اقدامات غیرکارشناسی را فقط مردم می‌دهند. برخی هم از بهانه‌ها و توجیه‌های مختلف استفاده می‌کنند که مسئولان و مردم را متقاعد کنند، عوارض خروجی باید باشد و باید هر سال گران‌تر هم شود.