نیما نوربخش

نهمین مسابقه بین‌‌المللی کارتون سجونگ در کره جنوبی با عنوان۲۰۲۰ SICACO برندگان خود را شناخت و در این بین هنرمندان ایرانی پیشرو بودند. این سالانه بین‌‌المللی شامل یک بخش با موضوع آزادی و برابری و بخش دیگری با موضوع آزاد (ورزش، کودکان و…) بود. کمیته سیکاکو ضمن دعوت از کارتونیست‌های جهان برای شرکت در این رویداد هنری، جوایز نقدی خوبی هم برای برندگان اختصاص داد که طبق فراخوان منتشر شده برای خلاقانه‌ترین کارتون جایزه بزرگ 3000 دلاری و همچنین در رده‌های بعدی جایزه طلایی 1000 دلاری، جایزه نقره 500 دلاری و جایزه برنز 300 دلاری. به دیگر آثار منتخب هم جوایز دیگری اهدا شد. آنگونه که لیم چونگ سان، مدیر این دوره  SICACOدر فراخوان رویداد مزبور اعلام کرده آثار برندگان در نمایشگاه‌ها و موزه‌های سئول نیز به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.

از بین ۳۰۰۰ اثر منتخب در این سالانه، جایزه بزرگ به شاهرخ حیدری هنرمند ایرانی مقیم فرانسه رسید. جایزه ویژه این مسابقه را عماد صالحی کسب کرد و هلیا سلمانی و سپیده فرامرزی موفق به دریافت دیپلم افتخار و جایزه برگزیده شدند. نشان‌های طلا و نقره و برنز هم به شرکت‌کنندگانی از رومانی، ترکیه، یونان، اندونزی و کره جنوبی رسید. از جمله نکات مهم این رویداد پیشتازی هنرمندان ایرانی در بین حدود ۶۰ کشور شرکت‌کننده بود به طوری که در میان آثار برتر، ۳۰ اثر از هنرمندان کشورمان به چشم می‌خورد.

هلیا سلمانی علاوه بر دریافت دیپلم افتخار۲۰۲۰ SICACO، چندین دیپلم افتخار دیگر را هم در کارنامه دارد. این هنرمند جوان ساروی که کارشناس ارشد نقاشی است تاکنون نمایشگاه‌های گروهی متعددی در اروپا برگزار کرده که از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگاه‌هایی در ردلت سنتر لندن ،‌هانوور آلمان، استانبول ترکیه و ایتالیا و تعدادی دیگر اشاره داشت. این مدرس دانشگاه سال گذشته برگزارکننده مسابقه تجسمی پانصدمین سالمرگ داوینچی در ایران بود و بیش از ۱۰ نمایشگاه داخلی در موزه‌های کشور را به عنوان کیوریتور هدایت کرده است.

عماد صالحی دیگر هنرمند موفق در سیکاکو نیز کارنامه درخشانی دارد. این نقاش اهل خرمشهر که موسس خانه طنزنگاری بانوان امارات متحده عربی است سال ۲۰۱۷ نیز موفق به دریافت جایزه بزرگ سیکاکو شده بود و علاوه بر آن، دارنده مدال طلا و دیپلم افتخار خلاقیت نقاشی از یونسکو (پاریس۲۰۲۰) ،جایزه افتخاری از جشنواره جنگ و صلح (توکیو ۲۰۱۶) و جایزه دوم از جشنواره آزادی مطبوعات سیاسی(کانادا ۲۰۱۸) بوده است.

سپیده فرامرزی، هنرمند اهل بندرانزلی دیگر برنده رویداد سیکاکو بود که سال گذشته نیز مدال نقره این رویداد هنری را بدست آورده بود. در کارنامه وی موفقیت‌هایی چون کسب جایزه بهترین کاریکاتوریست جشنواره جهانی RED MAN (چین 2019) ،برنده جایزه ویژه جشنواره ایکوالیتی (نروژ 2019)، جایزه ویژه جشنواره جهانی اس کمیکز (ایتالیا 2018) و عضویت در هیات داوران سومین جشنواره جهانی بیرکیتاب بین دوست (ترکیه 2020) به چشم می‌خورد.