بیتا یاری

فیلم اجراهای ارکستر سمفونیک تهران چگونه سر از صفحه اینستاگرام شهرداد روحانی درآورده است؟ این پرسش مدت‌هاست که دارد مطرح می‌شود و تاکنون مشخص نشده است که چگونه پس از خروج ناگهانی شهرداد روحانی از ایران در سال گذشته، بعد از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی، این فیلم‌ها که به‌صورت حرفه‌ای از اجراهای رسمی ارکستر سمفونیک تهران در طول چهار سال قبلش گرفته ‌شده است اکنون یکی پس از دیگر بر اینستاگرام رهبر ارکستر مهاجر قرار می‌گیرد؟ فیلم‌هایی که تاکنون کسی نتوانسته است آنها را داشته باشد و برای عموم نبوده است و مالک اختصاصی آنها ارکستر سمفونیک تهران است.

در طول چهار سال مدیریت شهرداد روحانی بر تالار وحدت، طبق آیین‌نامه و توافقنامه اخذ مجوز برگزاری کنسرت‌ها در این سالن حق فیلم‌برداری حرفه‌ای با شرط و شروط خاصی پس از کسب موافقت و تصویب در شورای مجوز کنسرت‌ها به تهیه‌کننده خصوصی واگذار می‌‌شد. در اجراهای ارکستر سمفونیک تهران تهیه‌کننده خصوصی وجود نداشته و همه منافع مادی و معنوی آن متعلق به بنیاد رودکی است. بنیاد رودکی به نیابت از وزارت ارشاد مالک ارکستر سمفونیک تهران است و سالن تالار وحدت نیز از آن بنیاد رودکی است. درنتیجه فیلم‌برداری از ارکستر سمفونیک تهران با دوربین حرفه‌ای تنها می‌تواند از آن بنیاد رودکی باشد و لا غیر. تاکنون در چهل سال گذشته نیز از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران با تمامی رهبران فیلم‌برداری در این سالن صورت گرفته است ولیکن تاکنون هیچ‌گونه فیلمی از آن اجراها چه رسمی چه غیررسمی منتشرنشده است و چنانچه کسی نیز خواستار دیدن فیلم اجرایی باشد هم ممکن نشده است و مشخص هم نیست این‌همه ضبط و آرشیو فیلم اجراها برای چه روزی نگهداری می‌شوند و در دسترس علاقه‌مندان قرار نمی‌گیرند. اما بااین‌همه هفت‌خوان رستم هنگامی‌که فیلم‌های متأخر اجرای ارکستر سمفونیک تهران با شهرداد روحانی که چهار سال رهبری این ارکستر را بر عهده داشت از صفحه اینستاگرام او منتشر می‌شود چه می‌توان گفت؟ مسئولیت پخش این آرشیو چهارساله و یا فروش آن به شهرداد روحانی بر عهده کیست؟ آیا این فیلم‌ها به‌طور رسمی و طی قرارداد مجزا در اختیار شهرداد روحانی قرارگرفته است؟ یا اینکه بدون اجازه رسمی از  بنیاد رودکی این فیلم‌ها در صفحه شهرداد روحانی منتشرشده‌اند؟ بنیاد رودکی چرا این انحصار ویژه را برای دیگر رهبران ارکسترها نداشته و هنوز هم فیلم‌های سایر رهبران ارکستر سمفونیک تهران را بلوکه کرده و مانع دسترسی آنها به اجراهایشان می‌شود؟ چنانچه حتی شخص ثالثی این فیلم‌ها را به‌صورت خصوصی تهیه‌کرده است ازآنجایی‌که این فیلم‌ها درنهایت کیفیت و با دوربین حرفه‌ای ضبط‌شده‌اند حتماً می‌بایست با اجازه و اطلاع بنیاد رودکی بوده باشد لذا لازم است اول مشخص شود چنین اجازه‌ای چگونه در جهت تامین منافع خصوصی یک نفر صادرشده است و یا در کوتاهی مسئولین این امورات چگونه اتفاق افتاده است؟ ضمنا این اهمال چگونه برای چهار سال تکرار شده است؟ چراکه مالکیت مادی و معنوی این اجراها(کلیه اجراهای ارکستر سمفونیک تهران) برای بنیاد رودکی است و لاغیر. و هرگونه بهره‌برداری از آنها نیازمند اجازه رسمی آن بنیاد است.

مخصوصاً حالا که به ابزار تبلیغات یک موزیسین میان‌مایه از خود تبدیل‌شده است و بدتر اینکه وجهه ارکستر سمفونیک تهران با 8 دهه سابقه را مبتدی و پر ایراد به جهانیان معرفی می‌کند. (چراکه در 4 سال رهبری شهرداد روحانی به قهقرا رفت). به‌هرروی ادعای بی‌اطلاعی از انتشار این فیلم‌ها به‌صورت غیرقانونی/قانونی از سوی مدیریت بنیاد رودکی پذیرفتنی نخواهد بود و نشت و درز این فیلم‌ها مساله‌ای است اساسی که بدون همکاری و دخالت زیرمجموعه تالار وحدت میسر نبوده است. امیدواریم وزیر ارشاد و معاون هنری ایشان نسبت به این مساله بی‌تفاوت نباشند و کارنامه مدیریت عنان از کف رفته مدیران خود را با پنهان‌کاری و قول مساعدت مرتفع نسازند. چراکه این بار فیلم‌های آرشیو ملی ارکستر سمفونیک تهران مورد سودجویی قرارگرفته است و قابل تعامل و مدارا نیست.