عضو هئیت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشکری استان تهران اعلام کرد که از آبان سال گذشته بسیاری از راهنمایان گردشگری شغل خود را از دست داده و بسیاری از آنها راننده تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند.

حمید درودیان، با اشاره به شرایط شغلی نابسامان راهنمایان گردشگری، خاطرنشان کرد که این رسته شغلی تنها گروهی بودند که حتی پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند.

وی ضمن ابراز تاسف از فراموش شدن راهنمایان گردشگری، اذعان داشت: ما تنها گروه از بخش گردشگری بودیم که از آبان‌ماه سال گذشته، یعنی قبل از آن که ویروس کرونا در دنیا شایع شود، بیکار شدیم. راهنمای گردشگری از نظر وزارت کار حتی شغل به حساب نمی‌آید و بیمه هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

به گفته خزانه‌دار انجمن صنفی راهنمایان گردشکری استان تهران، قرار بود در جشن راهنمایان گردشگری در اسفندماه ۱۳۹۸، خبر خوش بیمه راهنمایان توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده شود؛ اما ویروس کرونا که به ایران سرایت کرد؛ آن مراسم لغو شد و از بیمه هم

خبری نشد.

درودیان ضمن ابراز نگرانی از دشوار بودن بازگشت سرمایه‌هایی چون راهنمایان گردشگری به این عرصه، از نبود حمایت‌های کارآمد گلایه کرد و گفت: طولانی شدن این بیکاری باعث شده است که بسیاری از راهنمایان گردشگری از این حرفه خارج شوند و به مشاغل دیگری روی آوردند. حتی می‌دانم خیلی‌هایشان راننده تاکسی اینترنتی شده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه اکنون راهنمایان گردشگری علاوه بر مشکل نبود بیمه، مشکل معیشت نیز دارند، آنان را رسته‌ای شغلی دانست که در خلال دوران کرونا صد‌درصد آسیب دیده‌اند و تنها سرمایه‌ای که دارند، دانش و مهارتشان است. بنابراین لزوم حمایت کارآمد از ایشان بیش از پیش احساس می‌شود.

شایان توجه است که ۱۲,۰۸۱ نفر راهنمای گردشگری تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با کارت این وزارت‌خانه مشغول به‌کار بوده‌اند و بیشتر آن‌ها اکنون بیکار هستند یا به فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند. پس از ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی و توقف پرواز شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی به ایران، آن دسته از راهنمایان گردشگری که گردشگران خارجی را همراهی می‌کردند، شغل خود را از دست دادند. مابقی راهنمایان گردشگری نیز با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها بیکار شدند. فعالیت معدود راهنمایان گردشگری نیز که در زمینه طبیعت‌گردی کار می‌کردند، با اوج‌گیری روند ابتلا در کشور معلق شد.

دولت برای حمایت از راهنمایان، به عنوان یکی از رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از ویروس کرونا ۶ میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۲ درصد اختصاص داد؛ اما این وام مورد استقبال واقع نشد. در بسته حمایتی دوم که مهرماه مصوبه ستاد ملی کرونا را گرفت، سهم تسهیلات راهنمایان گردشگری به ۲۰ میلیون تومان رسید که بازپرداخت آن با همان نرخ سودِ ۱۲ درصد بود. هرچند برخی از راهنمایان می‌گویند: سامانه «کارا» (متعلق به وزارت کار) حتی کد ملی آن‌ها را نمی‌شناسد؛ چه برسد که بتوانند این وام را بگیرند.